Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Komen er nog weer nieuwe kippen appelvrouw?

Iemand tips voor me? Een van de katten jat eieren uit het kippenhok. De kipjes leggen braaf, maar ik heb geen ei op mn bord, dat is toch niet helemaal de bedoeling

Ach Niika, wat een stom poezenbeest. Maar ja. Als ze eenmaal geleerd heeft dat er spekkie voor t bekkie is, daar in het kippenhok, leer het dan nog maar eens af! Zou zo niet weten wat je kunt doen. Een ei inspuiten met iets bitters een paar keer?

Met een hond die van het aanrecht stal, heeft een pan gevuld met knikkers enorm geholpen. Moest wel het ‘piesje van schrik’ opdweilen, maar nooit meer gedaan! Hoe je dat moet toepassen op een kat zou ik echter zo 123 niet weten. Succes iig!

Hier hebben we drie hele jonge kippies toegevoegd aan onze bestaande groep. Nou ja. Groepje: drie hennen en een haan. Zowel de nieuwe als de oude kippies zijn Grote Amrocks. Ze vinden elkaar nog niet bijster aardig. Vooral de haan heeft ze een paar keer goed op hun donder gegeven met pikken. Niet dat ze open lagen ofzo. Maar toch. Niet prettig. Dus nu hebben we een apart huisje voor ze gemaakt in het grote kippenhok (= kas), bestaande uit twee pallets omgekeerd op elkaar. De bovenste pallet is dicht. Afijn. Ik post wel wat foto’s. Constructie werkt als een trein. De groten kunnen er niet bij, en de kleinen kunnen wel steeds even rondscharrelen als ze daar zin in hebben. Ze hebben eigen voer- en drinkbakje. Ik hoop dat ze op deze manier langzaam integreren. Normaal zet je ze pas bij elkaar met 12 weken begreep ik. Deze zijn 7. Maar zo gaat het ook prima!

Enige dingetje is dat over twee weken de kas nodig is voor de tomaten. Maar goed. Wie dan leeft... enzo!

Pallet-constructie met Grote Kip erop:

823fcc4d9eaadbe38f1637a1ef0a1343.jpg

Kleine kippies spelen ‘buiten’:

dc380e44799b00b8fe47e52bfd7ab02d.jpg

Kleine kippies eten veilig:

1ad043ba8ddb8969e5a540f9a3672783.jpg

Ver weg van de grote pestkoppen:

7fefca9ad8b612ee6c6e5201f504722d.jpg

Hoop wel dat ze gaan integreren hoor. Zo niet komen de kleine dames misschien tijdelijk bij de kalkoenkuikens... Keuzes, keuzes!

wees bevriend met kleine dingen

Wat slim zeg, die pallet constructie

Mooie kippekuikens ook.

Het verbaast mij steeds weer hoe gemeen kippen zijn.

Ze hebben totaal geen respect voor, klein,ziek, zwak of gewond.

Als je als kip laat merken dat zwak en gewond ben dan ben je de sjaak en vallen ze je met zijn alle aan en gaan ze net zolang door tot de dood.

Zeker als ze een wondje hebben. Ik heb nu zilverspray zodra er een gewond is da hup .....camoufleer ik de kip met een stoere zilveren look dat lijkt te helpen. Ook heb ik het idee dat ze bewust pesten, ze zoeken er een uit en die wordt dan door iedereen gepest.

Goed opgelost zo!

Mooi? Ja ach... nou ze halen het niet bij die prachtige zwarte dame van jou Nas zeg. Die is pas mooi! Wauw!

Maar goed. Mooi was voor deze kippies ook geen criterium. Groot, lekker, goede leggers en zachtaardig (naar mensen toe toch in ieder geval) hoop ik op geselecteerd te hebben.

Wist niet dat kippen elkaar zo erg konden dwars zitten trouwens Nas! Hier is het tussen de grote dames peis en vree. Kan me niet voorstellen dat ze elkaar dood zouden pikken (Mijn tere zieltje is nu ernstig aan het wankelen hoor. Hahahahahahaa) Nee maar echt, naar zeg. Hoop toch niet dat dat het lot van de kleine kipjes zou zijn. Bah. Ik ga ze toch nog wat beter in de gaten houden!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
gaan ze net zolang door tot de dood.

Ja precies! Ik hou mezelf ook steeds voor dat mijn 'lieve' kippies helemaal niet zulke leuke diertjes zijn.

Als je zelf een wondje hebt en ze krijgen de kans, dan zullen ze daar net zo goed op gaan inhakken.

Ik maak me dan ook geen enkele illusie over wat ze met me zullen doen als ik bewusteloos in het kippenhok lig

Heb jij er wel een haan bij Nasuada? Hanen willen nog wel eens als politieagent optreden. (Binnen hun eigen koppeltje dan hè).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Komen er nog weer nieuwe kippen appelvrouw?

Jazeker half tot eind april als het groen nog wat hoger is in de ren. Je kunt hier tot eind juni kippen kopen die pret a pondre zijn, klaar om te leggen. Natuurlijk hoe later ik ze koop des te duurder zijn ze, en minder keus, alleen op het allerlaatst zijn ze weer heel goedkoop, drie voor een tientje of zo.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

IMG0215167381523124992.JPG

Ruimte waar de kippen kunnen lopen los van de rest van de tuin waar ze in kunnen als ik thuis ben, het gaat over mijn tuin en die van de buren dus. Op de lange palen komen druiven en dergelijke uiteindelijk.

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Dank je @Nasuada, het begint er een beetje naar uit te zien inmiddels en al het goede komt langzaam. Vandaag weer even een dagje rust omdat ik het wel begin te vernemen zo langzamerhand en moet nog flink wat doen de aankomende weken.

Voor nu ben ik met de buurvrouw aan het overleggen wat zij exact wil aan kippen en wat voor hok, maar dat kost wat tijd omdat zij nog denkt aan een waaierhout hok en dan een x aantal kippen. Inmiddels is ze er aan toe dat ik het hok voor haar ga bouwen en begint ze nu dingen te laten zien wat ze erg mooi vind.

Vandaag zijn de kuikens bij mij het schuurtje in gegaan en kan ze daar straks weer extra ruimte geven als ik de boel op de grond schoon heb (4m2) . Ze zitten nu op 27 graden en hoop ze over een week op de 23 te hebben ongeveer. Ze doen het alle 10 nog erg goed en geen rare toestanden, mooie ontlasting en ze blijven netjes schoon. Ze groeien ook erg hard en wil deze week eens een heel klein beetje sla of iets proberen. Leuk om te zien hoe de vleugels ontwikkelen en de eerste staartveren er op komen.

Het voerbakje begint een probleem te worden, ze hebben dat ding binnen een uur tot de rand vol met zaagsel en kunnen dan amper bij het eten komen. Ze zijn ook wel extreem druk aan het krabben en doen dus gooi nu het voer af en toe los in de bak. Daarnaast geef ik ze 4 keer per dag een beetje voer in het bakje. Langzaam krijgen ze nu gemengde opvoed korrel met gebroken zaden en granen, wel zo handig omdat het meel maken ook niet alles is heb ik het idee (gooi een mix in de blender maar wordt te warm soms tijdens het malen). Het waterbakje komt ook om de haverklap vol met zaagsel en alles dus vervang dat ook meermaals per dag (+/- 5x) als er teveel troep in ligt.

Maar het kippenhok zelf....... ik kom er niet goed uit en is veel werk om goed uit te tekenen en rekenen wat ik nodig ben. Onderstaand zijn de inspiratie bronnen en het zal die kant voor haar en voor mijn hok op gaan.

xsite+chicken+coop.jpg

hobbit-hole22.jpg

7ae9aea14a274ba168be916de27aea273aa74371.jpg

Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!

Prachtig eitje Nasuada !

@ Markus, dat ziet er netjes uit, mooi stukje voor jullie kipjes. En erg leuk die druif er over. Bij ons gaat ie nu ook die richting uit. Onze kipjes zijn er dol op,dus er "valt" nog wel eens een trosje in het oogst seizoen. Qua kippenhok zijn zij niet veeleisend, maar ik snap wel dat het oog ook wat wil. De dames hier hebben een Zweedse villa, maar die is aan vervanging toe, Dus bouwt onze dochter een hooiberg van douglas . Zij hebben een timmerbedrijf in overkappingen, dus er ligt nog wel wat restant hout. Kippen zijn inderdaad enorme smeerkonten. Er zijn speciale voerruifjes te koop, en ook speciale drinkflesjes, als je het enigszins netjes wil houden. Maar een hand de kooi in mieteren, en een beetje in een bakje werkt ook goed. Hebben ze ook wat te doen. Ik ben benieuwd wat je er van maakt!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wauw. Wat een knappertjes toch Nas!

En heel stoer dat er niet gepikt wordt.

Bij ons beginnen ze nu ook te wennen.

Maar ik ga ze toch weer scheiden. De kas is nodig voor mijn tomaten. En de grote kippen durf ik wel los op het landje te laten scharrelen. Maar die kleintjes... ik geef ze geen schijn van kans tegen al die buizerds etc hiero.

Dus de kleintjes gaan morgen in dit gevaarte:

6a3190473b69aa99c7877905bc41d048.jpg

fa5750ccfdc2f5f94802185619c376fe.jpg

Die overstekende nok is om je schouder onder te zetten. Dan kantelt ie net wat naar achteren en kun je em rijden over de wieltjes aan de achterkant. Hij is drie bij anderhalve meter. Hoop dat ze het er naar hun zin krijgen!

Hier nog wat nieuwe kuikens uit het ei. Meer dan de vorige keer, toen er maar 5 uitkwamen.

Nu 16 kuikens, van de 26 eieren nog steeds hoor. De meest donkere (Marans-)eieren, die ik de vorige keer bijna alleen maar had opgespaard) waren wel bevrucht maar kwamen gewoon niet uit. De lichtere eieren, van vooral de bruine legkippen en de 'witte kippen' (beetje marans, beetje poule de bresse, beetje van alles) waren wel allemaal uitgekomen. Dus we hebben nu vooral gele en lichtbruine kuikens. En 1 zwarte en 1 gestreepte

Stap zondag (op de moestuinforumdag) dus even de schuur in voor een dosis schattigheid

IMG413281151523545775.JPG

Awwwwwwww. Ik ga zeker even kijken!

Zo naar dat ze niet graag geaaid worden he. Die pluizenbolletjes wil je toch het liefste op je hand houden en zachtjes kriebelen!

Nou ja. Wij hebben kroelgrage kleutervarkens. Heel wat minder zacht en vooral erg veel lomper, maar zeker ook gezellig.

• 2 weeks later...

Super! Ik hoop volgende week ook kippen te gaan halen..kan ze niet meer missen.. Het zullen wel rode dellen worden, of anders net zoals vorig jaar Cendrees, die legden iets minder maar ik had er wel erg lekkere vette kippetjes aan

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik heb in de buiten kippenren, 2 Araucana hanen een groot en een kleine met oortoefjes. Nooit problemen mee gehad maar die kleine haan is sinds een week toch super vals naar mij toe.

De eerste keer vond ik het wel grappig zo'n kleine drift kikker die bollig op mijn af komt. vond het al wat minder toen hij van de week vanaf de stok recht op mijn gezicht kwam afvliegen, kon hem nog net afweren. Vanmorgen vloog hij van achteren op mijn been, ik weet niet hoe met snavel of poot maar dwars door mijn spijkerbroek had ik een gaatje wat behoorlijk bloede. Iemand enig idee of dit nog af te leren is?

Anders eten wij van de week wij haan op de BBQ, jammer want hij was echt voor de fok.

Het is ons nog niet gelukt om het af te leren (of beter: te laten stoppen). Of je je nou groter maakt en de baas speelt of juist om hem heen werkt en hem probeert te mijden. Het blijft vervelend en je bent constant op je hoede dat ie je inderdaad niet in je gezicht vliegt

Ik ben vorige week nog aangevallen door het kleine minihaantje (maar wel met van die lange stelten) van vrienden van ons. Ik zat gehurkt dus hij vloog op mijn blote arm af en pikte/schopte idd een gaatje. Tsss, wat een eikeltje

Onze vorige deed niets als je hem aankeek, maar draaide je je om dan vloog ie je aan. Erg irritant om achteruit de wei uit te moeten lopen