Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ja Nas, ik ben ook stikjaloers op jouw veestapel

En zorgen: vanmorgen wilde ze met alle geweld weer naar haar 'nestje' onder de cimicifuga.

Toch maar meteen een stokje voor gestoken, want ik wil dat ze in het hok, of in elk geval in de ren legt.

Dus ik heb hen opgesloten in het hok en inderdaad: eitje nummer 2

Maar ze zijn te mooi om op te eten

Alleen: dit is het kipje dat weken geleden opeens zo benauwd was. Ze is sindsdien wat kortademig gebleven, en ze lijkt achteruit te gaan.

Nu maar hopen dat ze het lang genoeg volhoudt tot het andere kipje ook aan de leg is en broeds wordt, anders komt die alleen te zitten.

Manman wat een spul

Vroeger was ik daar veel nuchterder in. Kip ziek? Kop eraf.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb 6 krielkipjes. Ze hebben een mix van 3 kleuren: wit, zwart en bruin. Maar over het algemeen zijn het 3 zwarte en 3 witte. Geen idee wat het voor soort is. Kreeg ze van een collega hij was de soortnaam vergeten. Hij dacht aan porseleinkippen.

In december gekregen net nadat we de sleutel vh nieuwe huis kregen. Toen snel een provosorische ren gebouwd maar ze lopen nu sinds begin van het jaar buiten rond te scharrelen.

Ze hebben zo'n dagschema. Als de zon op is lopen ze naar buiten. Wat scharrelen en daarna een stofbad nemen. Dan gezamelijk veren plukken en de ren weer in. Eitjes worden gelegd (dat is sinds valentijn, hoe lief ook en dan weer scharrelen en gaat het ritueel verder tot de zon onder gaat. Dan duiken ze massaal de ren weer in. De dag erna gaat net zo. Helaas is het 4 tefen 2. De 4 legden de andere 2 niet. Sinds eergister is een van de 2 gaan leggen. Wellicht verandert er nu wat...

De andere vier legden dus sinds valentijn het begin met2 tot uiteindelijk 7 eieren per dag.. daarna stopte het een week of 4 terug want de 4 waren broeds. Heel zielig ze zaten met 4en in het hok op 1 ei te broeden. Ik zette ze elke dag een paar keer eruit en ze gingen dan eten/drinjen en even kort scharrelen. De kammetjes hingen en waren wat lichtroze van kleur.

Gelukkig is dat nu een week terug gestopt. Maar wat had ik aan dat broedse kunnen doen?

Ik vind het heerlijk om naar de kippen te kijken. En ze zijn ook zo grappig in hun doen en laten. Het zijn echt gewoontedieren en ook net huisdieren inderdaad. Als ik thuis kom dan komen ze rennend en kakelend op me af. Loop ik in de ochtend naar buiten dan komen ze ook al kakelend mijn kant op.

En ze hebben een bloedhekel aan eksters. Daar vliegen ze massaal op af die mogen niet meesnoepen van het voer. De heggemussen en koolmeesjes wel.

Nu ze loslopen valt de schade aan het gras e.d. wel mee maar ze eten mijn hosta's op. En voor de moestuin (met alles wat er nog in komt te staan) die opnieuw moet worden aangelegd vrees ik ook. Ik weet niet hoe ik dit aan ga pakken. Ik wilde een schapenhek om de moestuin plaatsen maar daarmee houdt ik ze waarschijnlijk niet buiten de moestuin. Op zich hebben de kippen enorm veel plek maar toch vrees ik dat als ze door hebben dat daar meer lekkers te halen valt ze de moeite gaan nemen er een klein vluchtje aan te wagen. Ze kunnen vliegen want ze zijn niet geknipt. Dat wilde we ook niet doen in het kader van zelfredzaamheid. We hebben een soort van 'huisbuizerd' en mogelijk lopen er ook vossen in de buurt rond. De buizerd had gistermiddag een dikke duif te pakken dus een krielkipje moet ook te doen zijn vrees ik...

Ik kan wat hulp gebruiken met hoe ik de moestuin het beste kan beschermen tegen de kippen en de andere planten waaronder de hosta's ook..

En iemand een idee wat ik voor kipjes heb?

En wat ik kan doen als ze broeds zijn?

Wat een hoop vragen heb ik....

bb9101d88b5076960198804581c69a96.jpg

Foto van de aangevreten hosta en kippies dichterbij

6c1f6a6e0cad3ad8b6e98b69b3eb3363.jpg

afea19a95d30cb1a74e3e8041341b19c.jpg

f67217e1040c7e9a5e8306a2716318a7.jpg

• 1 month later...

Nou moe. We zijn een kip kwijt.

Ik heb overal gezocht. Gisteren was ze er nog, maar vooralsnog vandaag nergens kunnen vinden.

Het zijn grote kippen. Van toch wel een kleine 3 kg. Dacht altijd dat dat te groot zou zijn voor een roofvogel.

Er liggen wel wat veertjes. Maar minder dan ik zou verwachten als ze echt geslagen zou zijn. Verderop op ons landje is bijvoorbeeld een eend te grazen genomen. Daar echt flink wat veertjes gevonden. Hoe zwaar zou een eend zijn trouwens? Toch ook flinke jongens, bedenk ik me nu.

Die sperwertjes bij ons in de buurt zie ik dat toch niet doen... Buizerd? Nog niet gezien, maar zou kunnen dat ie vanuit het duin deze kant op is komen wieken. Zijn we potentieel lekker mee...

En uiteraard is het een van onze twee leggende kipjes. Dus vrees vanaf nu naar 1 eitje per dag.

Of ze zat ergens waar ik haar niet kon vinden en loopt straks gewoon weer buiten als ik ga voeren. Je weet t niet. Maar ik vrees een beetje het ergste. He jammer. Was net zo’n leuk karaktertje.

wees bevriend met kleine dingen

Nou we hebben haar gevonden. De arme ziel was het water in gesukkeld. En daar kippen niet zwemmen, en de beschoeiing zo’n 20 cm hoog is, is het slecht afgelopen voor d’r.

Ze was een hoekje ingedreven. Mijn lief heeft haar net uit het water gevist. Al behoorlijk stijf. Wat jammer he. Beestje een naar einde en nou moeten we het ook nog weggooien.

Heel klein tikje opluchting dat het geen buizerd geweest is. En ik hoop maar dat de rest enorm geschrokken is en voortaan uit het hoofd laat om zo dicht bij de beschoeiing in de buurt te komen.

Maar goed. Desalniettemin vervelend voorval toch.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Krijg nou de hik! Ligt er net weer eentje aan rugzwemmen te doen!

En toen was er nog maar 1tje (die eieren legt, we hebben ook nog 3 jonge kippies, maar die gaan pas na de zomer leggen)

En de haan natuurlijk.

Dat is toch frappant. Ik kan me niet voorstellen dat ze spontaan het ruime sop kiezen, dat is immers zelfmoord voor ze.

Wat kan er dan toch gebeurt zijn? Inmiddels 2 theorieën... Maar mocht iemand iets anders denken: geef gerust gil!

1- Ze vinden het water uit de sloot lekkerder dan uit hun emmer, en nu het water zo laag staat, kieperen ze er dan in. (Hoewel ik ze nog nooit uit de sloot heb zien drinken, maar wel uit de emmer)

2- Ze worden erin gejaagd. Hetzij door een roofvogel die ze slaat en vervolgens bedenkt dat ze te zwaar zijn en ze laat vallen, hetzij door de haan die wil dingesen. Alleen vond ik geen veertjes (van het slaan) of ken ik onze haan als zijnde zo eh intensief.

Nog een ander feit, ik merkte gisteren op dat ze kalkpootjes beginnen te ontwikkelen. Waar bovenkantje wreef overgaat in 'pootje' zegmaar, in de knik, zie ik wat schubben met afwijkende, grijzere kleur. Staan ietsje open ook. Dus dat gaan we vanavond behandelen met dettol en vaseline (lees ik op internet) Ze pikken er verder niet aan ofzo. Maar kan me toch niet voorstellen dat ze van de jeuk het water in springen .

Wie oh wie kan hier nou wat zinnigs over zeggen? Ik niet vooralsnog hoor. Een geit zal ze toch ook het water niet inbutsen? Pfff. Moet toch niet hebben dat we zo beestjes blijven verliezen. Bah

Update: wat ik dacht dat een kip-te-water was, bleek een eend die er al wat langer gelegen moet hebben (zonder in details te treden: bweeerk! )

We vonden, wederom op zoek naar de missende kip, ook een dode rat. Nasty.

Maar geen kip dus. Nergens. Mijn lief loopt nog een keer in waadpak alle slootkanten na. En dan moeten we t toch opgeven. Dubieus allemaal hoor.

Balen joh! Sowieso van de verdronken kip, maar nu ook nog de missende kip Ik kan er niets zinnigs over zeggen, water hebben we niet hier ( )

Die kalkpoten... tja. Wat bij ons goed hielp is elke avond even de pootjes in oude frituurolie dopen. Even laten uitdruppen, en weer terug in het hok zetten. Wel wat sneu als ze op stok gaan trouwens, dan glibberen ze daar even af Maar na een paar dagen was het echt al een stuk beter! Zelfde als die vaseline natuurlijk. Een vettige laag om die mijten te verstikken. Die vaseline is dan beter tegen glibberpootjes, dat smeer je gerichter op die delen waar ze last hebben.

Nu doen we er niets meer aan, onze veldkippen hebben er echt minder last van, waarschijnlijk hebben we dat er ook uit gefokt? Als ze wat ouder zijn krijgen ze wel wat kalkige poten, maar dan leggen ze ook al minder en hebben we ze al vervangen voor nieuwe jongelui

Succes met zoeken! Ik hoop dat je niet nog meer lijken tegenkomt daar....

Nou we hebben haar weer gevonden! Ze was soortement onbeholpen aan het drijven in het water. Kopje heel klein beetje boven water. En soms onder. Uiteraard midden in een plek vol met eendenkroos en smurrie. Lief had net zijn waadpak uit dus is in zijn boxers het water in gesprongen. Ze was nauwelijks nog bij bewustzijn. Beetje afgespoeld en daarna wat afgedroogd en op een handdoek in de kas gelegd. En maar afwachten...

Na een dik uurtje ging het stuiptrekken over in rillen, en nog weer wat later was ze ineens weer soortement van op de been. Pfew! Ze lijkt wel een soort van ‘knauw’ te hebben op haar kontje. Klauwen? Niet echt door gelukkig.

We hebben haar meteen behandeld met wat blauwe spray en ook direct maar de vaseline op de pootjes gedaan. Werd beide niet in dank afgenomen. Dus er zat alweer wat pit in.

Daarna bij de andere kippen gezet.

En dat was dom. Want zowel haan als andere volwassen kip vlogen haar meteen aan. Terwijl ze nog zo wankel is! Tsss. Wat een enorme zakkenwassers (excusez le mot)

Dus we hebben haar nu even apart in een kratje. Beetje in de zon. Wat voer. Enne. Ja toch ook maar wat water

Nou. Never a dull moment hiero hoor!

Sjonge!

Tnx voor het medeleven Joriek trouwens. En ook voor de frituurolie-tip. Moet ff bij de snackbar vragen om oude frituurolie denk ik. Want wij hebben zo’n ding niet. Vooralsnog ff vaseline dan maar. Morgen weer verder kijken. Voor nu alle dagelijkse klusjes overboord gekieperd. Boek gepakt. En ff lekker genieten van dat we t kipje terug hebben!

Ja raar he! Wij snappen er ook geen pepernoot van! En dan twee in een week! Gelukkig kan deze het navertellen.

7bd9f2b0020751bb22698af4e6e2fc6b.jpg

Maar het brengt ons nog geen stap verder met hoe het te voorkomen.

Ratten, @Nas ja die hebben we nogal wat. Maar dat zal Boerjennes ook hebben. En daar speren ze toch ook het water niet in. Wel waren er vanochtend ongebruikelijk veel meeuwen. Maar die winnen toch ook niets door een kip te pesten?

Enfin. We weten vooralsnog niets beters dan toch maar af te wachten. Mijn lief heeft alle slootkanten gestreamerd (enorme klus) zodat ze nóg beter zien waar het water begint... Duimen dat het nu klaar is met die ongein zeg!

Kleine update:

1- mevrouw maakt het weer prima. Ze gaat vanavond weer bij de groep!

2- op het kippenforum staat dat kippen nog wel es te water raken als ze denken dat ze erop kunnen lopen. Denk eendenkroos en waterlelies. Beide hier in overvloed. Nog aan het puzzelen wat we nu gaan doen. De lelies kunnen we goed kortwieken. Maar eendenkroos wegscheppen, ik denk met recht niet dat dat gaat lukken!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Niet alleen kippen denken dat ze over kroos kunnen lopen hoor..........teckels ook

En laat he nu zo een vieze stinksloot zijn.. lekker met twee meurende teckels achterin je auto....

Maar jee Charly.....schrikken hoor.

Hahahah. Stinkende teckels... Ja ik ken die lucht. Die van die zwarte modder komt, zo'n enorme putstank. Wij hebben een zwart hondje, en als die es gezwommen heeft, zie je dus niet dat ze in de zwarte prut gezeten heeft, tot je het ruikt.... Poehee!

Het afrasteren of een draadje spannen, hebben we wel ooit over gedacht. Maar ons landje is behoorlijk laaaang en aan 3 zijden omwaterd.

landje38881528876560.jpg

Dus da's nogal een pukkel werk hoor...

Vooralsnog hebben we iig alle lelies drastisch gekortwiekt.

En checken we de kippen vaker (om de paar uur).

Er komen er trouwens 5 kippies bij vanavond. Dus die moeten we sowieso ook in de gaten gaan houden.

Want het zal wel even flink hommeles worden in de groep...

Gelukkig zijn de groepen redelijk aan elkaar gewaagd. 2 volwassen hennen, 3 jonge hennen en 1 haan, en dan 5 nieuwe volwassen dames erbij.

De haan zal wel de doorslag geven. Ik hoop dat hij zich een beetje als een gentle man gedraagd...

Dat is een beetje veel om te omheinen ja. Blijft het probleem dan kan je nog denken aan tijdelijk kleinere stukken omheinen? Leuk is het niet. Als wij een nieuw groep hadden dan zetten we ze in de avond in het hok erbij en bespoten de hele bende met odeklonje zodat ze allemaal hetzelfde roken de volgende dag. Werkte meestal wel goed.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Oh wat gaaf dat je Dikkie kunt zien op die foto!!! Bij ons zie je snotverdorie nog steeds een luchtfoto van vóór wij er woonden. Al had de gemeente laatst wel een nieuwere zag ik Maar Google niet?

Tja, kippen zijn best slim en hebben ogen, dus kunnen zien wie er nieuw zijn. Of die hetzelfde geuren of niet... maakt dat uit? Mooi als het helpt hoor, dus doe het vooral, maar ik geloof er niet zo in Je zou ze even apart van elkaar kunnen zetten? Die verplaatsbare ren is zeker nog in gebruik door de jongere kippies die nog niet leggen?

Oh dat is ook nog een idee, de verplaatsbare ren!

Daar zitten nu de kalkoenen in (kleine kipjes zitten al bij de groep en zijn na een paar weken eindelijk soortement van geaccepteerd...)

Maar de koentjes kunnen misschien een dagje of wat in de stal?

Ga ik nog even op ponderen.

Ik heb natuurlijk ook die bench nog. Die is met 60 x 80 niet bijzonder ruim, maar mss kan het voor een dagje of 2 wel. De bodem kan daar nl uit, dus ze hebben gras onder de pootjes, en ik kan er stokken doorheen schuiven als zitstok... Maar misschien schat ik het te ruim in en past t voor geen meter...

Maar fijne ideeën allemaal

• 2 weeks later...

"Hoe zou het vergaan zijn met de zwemmende kippies van Charly?"

"En zou die introductie van de 5 nieuwe kippen een beetje vlot verlopen zijn?"

Jullie zouden het je maar af kunnen vragen, en wie ben ik dan om je van een antwoord op deze gedachtenknagers te weerhouden?

(Je moet een beetje zelfspot hebben in 't leven hoor, anders is het zo saai allemaal )

Komt ie. Het goede nieuws is dat de introductie van de 5 nieuwe volwassen kippen bij de kippen die we al hadden een fluitje van een cent was. We hebben ze een middag in de bench op het veldje gezet, tussen de andere kippen en bij het vallen van de avond allemaal samen op stok. Was zo gepiept. Echter is er helaas ook slecht nieuws. De nieuwe kippen snapten namelijk helemaal niets van het eendenkroos. En dus hebben we een heel weekeinde kipje gevist. Vooral mijn lief is nauwelijks uit zijn waadpak geweest. En ik om het uur maar checken.

Bijzonder dat de ene kip 4 uur door het water kan trappelen en probleemloos herstelt, waar een andere binnen een uur toch weet te verdrinken. Zo zijn we dus helaas toch nog een kipje verloren.

Deze keer waren we er echter wel snel bij, waardoor we haar alsnog hebben kunnen slachten. Dat was niet de planning natuurlijk, maar gelukkig hoefden we haar niet weg te gooien dus. Een pleister op de wonde.

Na een dag of drie leek iedereen in kipjesland overtuigd van het feit dat dat groene mushy spul niet was om op te lopen. En sindsdien geen natte kippen meer! We waren ondertussen al met plannen in de weer van het bouwen van een ren, tot houden in een van de varkensweitjes, maar dat hebben we gelukkig allemaal kunnen afblazen. Zo vrij is toch veel fijner!

De nieuwe kipjes leggen redelijk. Waardoor we iedere dag net even vrolijker worden als we het leghok inspecteren.

1tje heeft helaas wel een probleem. Al een week een rood onderbuikje, dat warm aanvoelt. Ze eet en drinkt goed en is actief (legt niet, denken we) Uiteraard op gegoogled. Een meneer noemt maar liefst 6 verschillende oorzaken, waarbij de uitkomst echter in alle gevallen ronduit beroerd is.

https://www.hobbyfarms.com/6-causes-of-swollen-abdomen-in-chickens-2/

Vraag is of we het nog even aanzien, of dat we binnenkort toch nog een keertje kip op het menu zetten wellicht (hoewel ik me nu bedenk dat een zieke kip slachten mss niet zo heilzaam is, of nou ja; het opeten van een zieke kip. )

Oh ja en ik had nog wat interessants bedacht (eigen interpretatie, dat "interessant", natuurlijk) Maar ik vroeg me laatst af of het niet mogelijk zou zijn om zelf kippenvoer samen te stellen. Met die nieuwe kippen erbij gaat het er rap doorheen, en daarnaast is het leuk om zelf in te voorzien van je landje natuurlijk.

Vond dit interessante (long read!) stuk: http://abundantpermaculture.com/how-to-feed-chickens-without-grain/

Een van de ideeën die deze mevrouw oppert is trouwens het drogen van eendenkroos. En laat dat nou.....

• 2 weeks later...

Weet je zeker dat alle kippen de eieren kapot pikken?

Vaak is er één kip die de schaal kapot pikt en de andere kippen zijn er dan als de kippen bij om mee te eten.

Mijn ervaring is dat de dader dit gedrag (soms met tussenpozen) blijft vertonen. Je kunt ze verschillend ringen en hopen op een heterdaadje.

Ik heb een hen die braaf de eieren bebroed en op moment van uitkomst de kuikens stuk voor stuk vermoord. Deze hen heb ik nog wel, ze is herkenbaar geringd, maar ze mag natuurlijk niet meer broeden.

Balen! Bij ons zijn het ratten die eieren gappen. Ik moet 2 maal per dag even rapen anders liggen er kapotte eieren in het hok en heeft een rat weer een volle buik

Heb je vrij donkere legnesten/omgeving? Iets hoger dan grondniveau (al hebben wij ze wel op de grond hoor...) en wat noemde Joel Salatin laatst in een filmpje nou ook alweer nog meer...