Jump to content
Jorieke123

Kippen in de moestuin

Recommended Posts

@mellie

Zou ze broeds kunnen zijn en zich ergens verstoppen..je had voor een paar dagen terug allemaal “verstopte” eieren.

Dat ze niet bevrucht zijn maakt voor de broedsheid niets uit.

Sterkte iig

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Hier vanochtend een overleden kip in het hok, niets aan gemerkt, te zien en had gisteren nog gewoon gelegd.

Denk dat de aanhoudende hitte de oorzaak is.

Kippie is niet terug geweest. Denk aan een kipnap. Ik had niet verwacht dat het me zo zou raken. Had haar liever zelf opgegeten dan dat ze te grazen is genomen door het een of het ander, of dat ze in de sloot is verdronken. Dat ik niet weet wat er nou echt is gebeurd, vind ik nog wel het naarst. Te veel speculaties over hoe dan.

Ik wil 2 kipjes erbij van het kaliber aai me.

@Prettiggestoord Klote zeg.... ik voel met je mee.

Ligt er eendenkroos op de sloot? Of waterlelies? Of hangt het gras erg over? Wij hebben destijds best veel kippen verloren aan verdrinking. Merendeel hebben we wel weer gevonden, maar niet allemaal.

Desalniettemin heel sneu!

Oh en een krieltje is zeker ook groot genoeg om geslagen te zijn door een roofvogel, maar dan verwacht je toch veren te zien liggen hoor. Ik vrees toch de sloot... maar hoop het broeds zijn!

wees bevriend met kleine dingen

Veel waterlelies in de sloot. Ik heb het water gevolgd in de hoop een bosje wit te zien.

Ik ga het loslaten en 2 nieuwe hennetjes erbij kopen.

Loslaatmodus gaat *NU* aan

Zonde Mellie ja!

De sloot kan zeker en dat je niets kan vinden wil helemaal niets zeggen.

Een deftige snoek weet wel weg met een kippetje.

Zag jaren geleden een vrij grote gans (Canadese) levend en met héél veel kabaal onder water getrokken worden door vermoedelijk een snoek of mss zelfs wel een meerval, volgens de lokale vissers gebeurde dit af en toe

b2fffd928d46b408b7a5abd1e859907d.jpg

De 3 nieuwe serama kuikens.

Kinderen mochten er elk eentje uitzoeken en een naam geven. We hebben Doedel van de 4-jarige, Kleintje van de 2-jarige (aaah, kom maar kleintje, kommaah zei hij, zo lief!) en Siyah van de 5-jarige. De naam ‘Linda’ werd gevetoed tot haar spijt.

Hoe langer ik mother of chickens ben, hoe meer ik er achter kom, dat kippen eigenlijk best nare beesten zijn.

Net een tekenfilm hoe die zwarte kipjes nu tegen de enige witte doen! Heel grappig als je even vergeet dat er een slachtoffer bij zit. Ze lagen alletwee naast elkaar inde opening van het nachthok en lieten de witte niet naar binnen... en dat arme beest maar kakelen. Weken geen seconde opzij.

Ze pesten samen nu ook de witte. Gewoon voor de lol neem ik aan. Pikken en jagen er soms achteraan als ze te dicht bij het eten komt. Ik vind het zo sneu...

Kan ik iets doen hiertegen? Of is een betere vraag, moet ik iets doen?

De kuikentjes staan apart, want de zwarte ging ook gelijk pikken en ze achterna zitten. Had iets meer moedergevoel verwacht omdat ze uren aaneen aan het broeden is. Ik kort nog veel leren op het gebied van kippen. Serama kunnen bv óók met geknipte vleugels, heel hoog vliegen. Moestuin is absoluut niet veilig! Wordt vervolgd...

Nou Khaleesi, Mother of chicken

Serieus; ik vind kippen echt mini t-rexxen.. Een keer had ik hier een half dode kip, en toen stond de rest van de kippen een beetje de binnenkant van de kip op te eten

Dit is een beetje het begin van het bepalen van de pikorde.

Op ten duur zouden ze de witte wel binnen moeten laten (soms help ik de zwakke kip even naar binnen, want ik wil dat ze allemaal 's nachts binnen zitten)

Eerlijk gezegd is het meer toeval dat het nu de zwarte tegen het witte kuiken is, maar dat lijkt over het algemeen meer random te zijn.

Edited by Guest

Ff h.e.e.a. teruggelezen. Pff.

Was een poosje op vakantie. Bij thuiskomst had ik 2 broedse kippen en ook nauwelijks eitjes. Hennen zijn nu weer broedsaf gemaakt door de legnesten te sluiten. Een extra leghokje in de ren is dan heel handig. De hanenkuikens waren allebei al flinke jongens geworden en maakten al best veel lawaai. Via marktplaats heb ik daar iemand blij mee kunnen maken.

Gister eindelijk weer 3 eitjes. De rust is weer terug met 7 dames en een jongedame. Het hennenkuiken hoort er alleen nog niet bij. Ze gaat elke avond apart van de rest op stok. Staat onderaan in pikorde maar gaat wel fijn met de groep mee naar buiten nu.

2019080115274824591565162213.jpg

Ze pesten samen nu ook de witte. Gewoon voor de lol neem ik aan. Pikken en jagen er soms achteraan als ze te dicht bij het eten komt. Ik vind het zo sneu...

Kan ik iets doen hiertegen? Of is een betere vraag, moet ik iets doen?

De kuikentjes staan apart, want de zwarte ging ook gelijk pikken en ze achterna zitten. Had iets meer moedergevoel verwacht omdat ze uren aaneen aan het broeden is. Ik kort nog veel leren op het gebied van kippen.

Die pikorde is echt een ding bij kippen. Bij een groep volwassen kippen heb je altijd kippen die de baas spelen. En die zich het eerst over de voerbak ontfermen. Wie laag in de pikorde staat krijgt er van langs als ze het waagt een graantje mee te pikken. Daarom geef ik altijd op 2 plekken voer. Scheelt pikgedoe. Maar mijn ervaring (en info) is dat je kan er verder weinig aan kan doen.

Wat kuikens betreft is het een ander verhaal. Een kloek accepteerd i.h.a. alleen haar eigen uitgebroedde kuikens. Ze zal deze ook beschermen tegen andere hennen in de toom.

Kuikens van buiten kun je pas bij je eigen toom zetten vanaf een maand of 3. Hoe jonger hoe meer kans op doodpikken. Maar ook met 4 maanden zullen ze nog flink gepikt worden door de volwassen kippen. Om ze hun plek onderaan de pikorde te wijzen.

Wanneer de kuikens bij de toom kunnen hangt o.a. af van het ras en de manier van introduceren. Wat helpt voor een vroege samenvoeging: kippen en kuikens kunnen elkaar zien door gaas. Veel ruimte en verstopplekken. Een vluchthokje met een kleine opening waar de grote kippen niet in kunnen.

Houdt het altijd even in de gaten. Als er echt gemeen gepikt wordt (bloed) dan moet je ze beter nog een tijd apart zetten.

Ook lastig. Kuikens kennen veel meer roofdieren dan volwassen kippen: katten, diverse roofvogels, ratten en egels.

Ah fijn dat bij jou de rust weder is gekeerd. Hier lijken de kuikens geaccepteerd te worden. De witte was hel nieuwsgierig en kwam steeds bij ze kijken. Ze hadden een tijdelijke kleine ren.

Sinds vandaag een grote ren aan het kippenhok gemaakt. Mijn aardbeienveld is opgeofferd aan de kippen. Het voelde naar mijn liefste kipje is gekipnapt, niet ok ze gewoon los te laten scharrelen. Er was ook steeds een kat die boven de kuikenren ging zitten... misschien nieuwsgierigheid, maar de kuikens zijn vast een smakelijk hapje.

Vandaag heeft de man flink gewerkt in de tuin. Ik was binnen bezig. b40e292a8f1d4510b46f6f53954a4800.jpg

Ik heb nog geen foto van het affe resultaat. De kuikens zitten in het kippenhok in een hokje waarvan de opening alleen groot genoeg is voor de kuikens. Ze kunnen wel allemaal los. Ik ben benieuwd hoe dat morgen gaat. Vanmiddag leek het goed te gaan. De salie heb ik dus voor Jan doedel verplaatst. Die moest uit de aardbeienkooi omdat Erastostones er steeds wilde broeden. Dat zit nu in de ren. Ach ja. Stel je voor dat je een dag had genikst

Hee hoest met de kleine kippies? Hebben ze geen lamp nodig, vroeg ik me nog af. Ze lijken zo uk!

Hier hebben we een bijzonder fenomeen. Race-kippen. Maar dan als in ‘uit de achterkant’. Ze leggen al een week of twee veel minder goed. Twee aten er eergisteren niet mee. En ze spoten stralen weg, als een soort van jet-motoren!

Vandaag en gisteren wordt er door allemaal weer wel meegegeten, maar ik zie toch meerdere vieze bipsen inmiddels hoor. Jekkes.

Heb uitgebreid gegoogled, maar daar worden (bijv aandoeningen als wormen etc) ook symptomen gegeven als bleke kam, lusteloos etc. En dat zie ik allemaal niet. Alleen sjeesbipsen.

Enfin. Ik houd het goed in de gaten. Maar mocht iemand nog briljante ingevingen hebben, lees ik het graag!

@Charly, 'Racekippen' kun je krijgen door een of andere parasiet of darmziekte maar ook van bepaald eten. Als er bijvoorbeeld fruit op de grond ligt waar ze van eten. Mijn kippen krijgen bv altijd dunne poep van druiven.

Wat geen kwaad kan is om diatomeeënaarde door het voer te mengen. Dat helpt tegen lichte worminfecties. Dat is geen pharma medicijn en is o.a. te koop bij bio-ron. (Diatom is ook handig ter voorkoming van bloedluis).

Als je het niet vertrouwd en niet kan herleiden tot ander eten kun je verse mest laten controleren bij een dierenarts (voor vogels). Die kan een diagnose stellen op worminfecties e.d.

Ja mijn kippen krijgen ook de race als ze teveel snijbiet/sla/@ndijvie afval eten. We hebben ook veel gevallen fruit in de boomgaard, maar ik zie ze er niet echt heel veel van eten..bij vlagen meer. Op dit moment zijn er veel in de rui, en wordt er weinig gelegd Op die diatomeenaarde ga ik eens googlen

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Hahahah. Heb ook net op diatomeeenaarde gegoogled! Dank voor de tip, Trea.

Ik denk dat ik dan wel weet waar het aan ligt: ze mogen sinds kort weer in de gehele weide (1000 m2) - ipv alleen hun eigen weitje en daar staat heeeeeel veel sappig groen.

Tsssk. Denk je ze op de best mogelijke manier te vertroetelen, krijg je zoiets!

Enfin. We leven, en leren. Dank voor het meedenken!

Hier ook. Te veel groen krijgen ze diarree. Dagje of wat binnen zodat je weet wat ze binnen krijgen.

De kuikens zijn serama kuikens. De kleinste kip ter wereld. Dus die kuikens zijn ook klein. Wel al 7 weken oud inmiddels.

Iedereen leeft weer gemoedelijk samen inmiddels. De stoute moeder (Erastostones werd steevast zo genoemd sinds ze zag te pikken naar de kleintjes) legt sinds gisteren weer eitjes. Protest is voorbij. Hoop ik. ‘Stoute Moeder’ blijft er desondanks wel in. Ik vind het een grote verbetering tov Erastostones. Ha!

De ren is in 1 week al half uitgeleefd. De aardbeien die er nog groeiden, zijn bijna allemaal afgeknaagd. Onvoorstelbaar hoe snel dat gaat!

F1611313-396A-49DC-9DED-17B0C9683C2A62781566076009.jpeg

Ik vind kippen nu wel minder gezellig sinds ze niet meer door de tuin scharrelen. Nu zijn het gewoon kippen in een hok. Beetje jammer, want de ren is juist gemaakt zodat ze veilig blijven. Nog een kipnap lijkt me gruwelijk. Maar het haalt wel wat van de feestvreugde weg dat er een kipje lekker met je meeloopt en tegen je aankakelt. Afijn. Dan kan er tzt ook wel wat geslacht worden. De binding is gelijk minder. Ze gaan zelf het hok in en uit. Geen avondklok toen ik ze ving en het nachthok indeed.

Hoi Mellie. Je kan misschien een middenweg zoeken met opzluiten?

Zelf heb ik mijn kipjes het grootste deel van de dag opgesloten o.a. voor hun veiligheid. Maar ook omdat ze zo geen eitjes gaan leggen op leuke verstopplekjes en niet de neiging krijgen om steeds verder van huis te gaan.

De kippen blijven sowieso opgesloten als er niemand thuis is. Maar als er iemand thuis is mogen ze wel een paar uur per dag los. In de praktijk is dat vaak tussen 17 u en de schemer. In de winter is dat wat eerder en maar 3- 4 x per week. Tot nu (> 5 jaar) heb ik geen slachtoffers onder de kippen (wel met kuikentjes btw) . Maar het kan natuurlijk wel een keer gebeuren dat ze worden gepakt door een roofbeest.

Voor mij weegt het plezier van de kippen dat ze naar buiten mogen op tegen het risico.

Het is ook gezonder voor de kippen om vrij te mogen lopen. Minder stress door natuurlijk gedrag en omdat ze gevarieerder voedsel kunnen zoeken.

Vandaag 3 nieuwe dames gekregen die uitgebroed waren door een boerderij mix kip met een onbekende haan als vader. Zit duidelijk iets van serama, kuifhoen en araucana in. A1455061-F8AB-4E66-AE16-D084D5F0D19868231566322860.jpegCF6E7F1A-C2E4-452D-93EC-8A1D1FEF773C30251566322861.jpeg

@ Trea goeie tips van je. Ik merk dat ik nog erg zoekende ben. De zwarte kippen zijn wel rustiger, niet zo schichtig meer. De aardbeien zijn massaal weggevreten op 2 planten na. Best indrukwekkend

Kuikens groeien goed en worden dagelijks uit het hok gehaald en geknuffeld dat het een lieve lust is. Zo grappig dat ze beduidend groter zijn geworden afgelopen week.

AD9F8AAE-C7E3-42A5-9B46-48780459562D81891566414690.jpeg

Zoekt en gij zult vinden..

4m hoog in de hazelaar, zo gauw ik ze te pakken krijg gaan we even vleugelveren kortwieken

@Prettig gestoord ik zag haar niet! Wel knap die 4 m. Van jullie alletwee

@Jorieke

Ik dacht dat kippen sochtends eitjes legden. De hele ochtend hebben we geen ei gehad. Kinderen zijn er nog een paar x smiddags geweest omdat ze zo graag een eitje wilden. Niks. Was ik vanavond het hok aan het schoonmaken, zie ik in ei liggen! Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt zo laat. Komt dat vaker voor of is een kip van de leg?