Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Dank je wel Jorieke! Ik had deze link al een x bekeken, maar las nu toch wel iets heel belangrijks. De kinderen gooien steevast het klokhuis van hIn appel bij de kippen. Dat mag helemaal niet . In appelpit zit wat schadelijks dat dodelijk is. Daar stoppen we dus a la minute mee. Ik moet er niet aan denken. Vannacht werd ik overigens aangevallen door een gigantische haan. Ik vreesde voor mijn leven, zo eng. Gelukkig was het een korte droom. Maar toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorieke. Heb jij leghybrides?

 

Die van mij (hollandse kriel en doornikse kriel) leggen echt niet zoveel. Met 7 volwassen kipjes (van 1 tot 5 jaar) heb ik nu gemiddeld 3 eitjes per dag.

 

Dat van die 25.5 uren uit de literatuur geldt namelijk alleen voor de leghybrides zolang er geen probleem is met bloedluis of andere verstoringen. Er moet ook voldoende uren daglicht zijn. Vandaar dat de commercie en sommige hobbyhouders de stallen verlicht. M.n. in de winter.

 

Raskippen en boerenkipjes leggen heel wat minder eitjes. In de winterperiode stoppen de meeste rassen/huis-tuin-en-keukenkippen helemaal met leggen. Jonge kippen leggen vaker en langer eieren dan oudere kippen. Als een kip erg in de rui is of broeds is stopt ze ook met leggen.

 

Uitgesproken sierrassen leggen vaak maar 100 -140 eieren per jaar.

 

Mijn kippen leggen zowel s ochtends als s middags. Als er tegen de schemer nog een hen op t nest zit is dat meestal omdat ze broeds is. Omdat dat geen nut heeft probeer ik broedse kippen weer broedsaf te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die appels maak ik me ook geen zorgen. Mijn kippen krijgen ook klokhuizen en eten van gevallen (ook rotte) appels van de boom.

 

Dit jaar hebben ze ook heel veel pruimen gegeten. De pruimenboom hangt deels boven de ren. En er zijn vele kilo's pruimen naar beneden gevallen. En er wordt wel geschreven dat veel fruit niet goed is vanwege de suikers. Maar de kippen hebben er geen narigheid van gehad. Ze leggen gewoon door en zijn ook niet dikker geworden.

 

Wat wel vervelend is met kippen in de tuin. Ze eten van de lekkere bloemen, kruiden en groenten en scharrelen dan ook meteen de wortels kapot. Slopers zijn t.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze niet strak 24 uur over een ei doen. Dus ALS ze al elke dag zouden leggen dan nog leggen ze niet rond dezelfde tijd.

In het late voorjaar zullen ze wel vaker leggen, en dan zal dat dus zeker opgaan.

 

Wij hebben onze eigen Veldkippen 'gemaakt', met van alles er doorheen, wel meer gericht op eieren leggen dan op schattigheid of schoonheid of formaat zeg maar. Dus er zit ook gewone 'bruine legkip' doorheen. Maar ook Marans, Bresse, en zo nog wel wat.

 

Op dit moment hebben we van dik 10 kippen slechts 4 eitjes per dag. En dan mopperen we wat. Leggen ze er dik 10 per dag, in hun toptijd, dan mopperen we ook Ergens daar tussenin zou mooi zijn.

 

We zorgen dat we (nou ja... een machine of een andere kip dan he?) elk jaar wat nieuwe dames uitbroeden, die beginnen nu zo ongeveer met leggen en zijn dan in de wintermaanden ook aardig actief. De oudere dames leggen dan amper tot niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat dat dat appelverhaal mee valt zeg. Als ze na al die valappels nog prima kakelen, zal het wel meevallen lijkt me Schrok er toch van. Ben nog geen ervaren kippenmoeder hè. Scheelt

 

Ik weet nog niet hoe wij de winter ingaan. In de zomer is het wel fijn dat ze in de schaduw staan, maar dat is in de winter misschien helemaal niet fijn. Gelukkig duurt dat nog even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorieke. Duidelijk. Je maakt me trouwens wel nieuwgierig. Heb je ergens fotos staan van je mooie mixkippen?

 

Ik ben benieuwd of mijn eerste mixkipje dit najaar ook gaat leggen. Ze is van eind april. In principe moet dat kunnen. Vorig jaar had ik 2 hennen van begin mei. De ene legde al t zelfde jaar en onze zwaargewicht (koekie monster) pas eind januari.

 

En Melle, ik was heel blij met deze waarschuwing die ik kreeg toen ik begon met kippen:. Let steeds (wekelijks in de zomer) goed op of er geen bloedluizen in. Je hok zitten. Begint meestal bij de kieren en verstopplekjes bij de zitstokken. Bij een eerste begin van een bloedluisinvasie is het nog goed aan te pakken. Maar als ze eenmaal overal zitten wordt je er gek van en kom je er bijna niet meer vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik net per toeval in de takkenwal een flink nest met eieren..die 1e ligt er minstens 8 dagen ervan uit gaande dat het één kip is die daar legt en dat die er 8 dagen geleden mee begonnen is, ik was zelf bijna twee weken niet thuis. Ik geloof niet dat ik ze nog ga eten en dat de kippen voorlopig veel ei krijgen

Mijn oppas had een a twee eieren per dag geraapt, en dat voor 5 kippen..morgen nog maar eens verder snorren of er nog meer nesten verstopt zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een nest eieren vind dan test ik de eieren in een glas water.

 

.

  • Als ze direct naar de bodem vallen, dan zijn ze nog vers.

.

  • Blijven ze drijven dan zijn ze bedorven.

.

  • Gaan ze langzaam naar de bodem dan zijn ze niet meer vers en gaan ze ook in de kliko.

 

@jorieke leuk filmpje van je kippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zon soort test heb ik wel gedaan maar de punten bleven omhoog, zie de beschrijving van de test een paar pagina`s eerder. Het was hier de hele week hittegolf geweest dus neem ik geen risico.Ruim gekookt en aan de kippen gegeven die varen er zo te zien wel bij.54748F03-CC40-48C2-8E93-C7D32526F30524251567598526.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een van mijn zijdehoenders een haan is. Er worden geen eieren gelegd en qua bouw ziet die er anders uit. De kakel is ook anders. Op internet lees ik vooral dat totdat er een ei is gelegd, je bij zijdehoenders moeilijk kunt zeggen of het een hen of haan is.

 

Nu vind ik het sowieso wel gek dat van de 3 even oude kipjes, er maar 1 legt. Zeg dat er 1 een haan is. Die andere ziet er best wel hennig uit. Of in elk geval zeker niet als een haan. Gaat een kip niet uiteindelijk eieren leggen of heb je weigeraars er bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht, hier gaat het even niet zo fantastisch in kippenland. Het ligt bijna allemaal aan ons hoor, en dat weten we dus ook. Maar toch irritant weer

We hebben de oude club verhuisd naar een nieuw hok, wat nog veel te licht is (was) van binnen. Geen donkere plekjes om eieren te leggen want de nieuwe legnesten moeten nog komen. En dus bijna geen eieren. Onze dames staken dan gewoon. Ondertussen hebben we zo goed als al het licht afgeplakt en is het er lekker donker.

EN dan hebben we ook nog eens de nieuwe lichting jonge dames bij de oudere dames gezet. En dat gaat op zich goed hoor, met hier en daar natuurlijk wat gepik en onderdanig gedoe. Maar nix geks want de nieuwe groep is groter dan de oude en ze trekken zich niet echt ergens wat van aan.

En nu zijn we ze langzaamaan weer naar buiten aan het laten. Want het leek ons handig ze eerst aan het hok, elkaar, en het kleine uitloopje te laten wennen. Voordat ze hun 2e uitloop er bij kregen; de boomgaard. Bekend terrein voor de oude dames, nieuw voor de jonge.

 

Nou goed, de jonge dames kwamen vandaag maar halverwege met terug naar bed gaan, want ze weten de weg nog niet zo. EN er zitten oude dames voor de ingang van het hok, binnen dus, OP de loopplank die ze naar beneden hoort te leiden. Want het is nu heel mooi donker in dat hok, en dus zien de dames niet waar ze heen moeten en gaan ze maar op die plank zitten slapen. Vast ook omdat die plank het hoogste zit-gedeelte is in dat hok, stukken hoger dan de stokken, en dus wil de opperkip op die hoogste plek. Pal voor het ingangetje.

 

We hebben net een lampje opgehangen die we op een timer zetten zodat ie aangaat zodra de kippen naar bed willen. Eens even kijken of dat het loopplankprobleem oplost. Want toen het hok nog heel licht was, sliep iedereen netjes op zijn stok.

 

Oh ja, we hebben net ook 1 van de jonge dames uit de pruimenboom gehaald die een paar meter buiten hun 2e uitloop staat. Daar zat ze 1,5 meter hoog op een tak. We hebben dus ook meteen maar even wat vleugels geknipt, want die jongelui komen we een heel eind van de grond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen Jorieke hoe jij dat allemaal aanpakt. Ieder doet de kippendingen blijkbaar op zijn eigen manier.

 

3 van mijn kippen slapen soms ook in een boom (een peer) of in de klimop vlakbij de ren. Maar ik jaag ze daar dan uit als t bijna donker wordt en ze op stok moeten. Kortwieken doe ik niet omdat een gekortwiekte kip niet zo goed kan vluchten bij onraad en ik het leuk vind om ze uitgelaten te zien vliegen als ze los mogen.

 

Een paar jaar geleden heb ik zitstokken in een licht en luchtig gedeelte van het hok gemaakt. Daar slapen 6 kippen. Aan de andere kant waar het wat donkerder is een hokje met nog een slaapstok en 2 legnesten. Daar slapen alleen 2 jonge kippen. Dat hebben ze zelf zo uitgekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

266c411b925f2fbac08b0c70f26f1f62.jpg

 

b47a70fbbf87f780fdad55df8ae5fbd2.jpg

 

b79d3052607202ccf458325aa78881e2.jpg

 

Dit is de kip in kwestie. Of haan. Ik kan hier geen kammetje zien, maar dat hadden ze internet hanen ook niet. Wij hebben de zijdehoenders nu 4 maanden. Ze zouden nu zo’n 8 maanden oud moeten zijn. Ze krijgen legkorrel, een snoepjesmix met erwt en mais en gedroogde meelwormen en verder eetafval zoals rijst of groenafval zoals appels en druiven. Nooit ui achtigen.

 

Hun leggedrag is dus nogal divers. Dat is me inmiddels wel duidelijk. Van onze 3 serama kuikens zinn er 2 zonder twijfel haan. Ik ben benieuwd hoe veel herrie dat maakt. Kunnen die hanen straks ook samen? Nu liggen ze nog allemaal probleemloos gebroederlijk bij elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jorieke

Hoe gaat t nu met de samengevoegde toom?

Is de rust weergekeerd?

 

Ik heb zelf ook een jonge lastpost. Eerst sliep ze (Janice) braaf op stok in t hokje naast een jong haantje. Maar sinds die kraaier weg is, is ze in t legnest gaan slapen. Ik zet haar nu al 3 -4 weken elke avond als t donker is op stok. Dat gaat wel steeds makkelijker (geen paniekreactie meer) maar het kwartje wil nog steeds niet vallen. Dus heb ik besloten de hoogste zitstok maar iets lager te maken. Misschien is dat de oplossing? We gaan t zien.

 

Janice is van eind april en legt sinds eind augustus hele kleine cremekleurige eitjes. Net iets donkerder dan de andere kipjes. Heel gek want de tantes (zussen van Pa haan) en de moeder leggen beduidend wittere en grotere eieren.

 

@mellie

Om te zien of je zijdehoen een haantje is kun je tussen de 'haren' in de kuif kijken. Er is ook wel iets verschil in grootte en de bouw. Maar ik ben geen kenner. En kan t niet zien op de foto.

 

De meeste hennen leggen met 8 maanden wel. Maar er zijn verschillen (net als bij meisjes die voor t eerst menstrueren). Ook onvruchtvaarheid komt voor. Maar meestal blijkt, bij nieuwe kippenhouders, dat een gekochte hen uiteindelijk een haantje blijkt te zijn.

Verkopers van jonge kippen willen meestal niet met de haantjes blijven zitten. Je snapt wel waarom.

 

Haantjes die als broertjes samen opgroeien kunnen soms prima samen als ze volwassen worden. Maar lang niet altijd. Het hangt er van af of een haan de baas mag zijn (over de hennen) en of de ander dat dan accepteerd of niet. Bij makke soorten gaat het vaak goed. Bij vechtrassen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@trea dank voor de opheldering weer. Nog maar even afwachten of meneer gaat leggen. Ik zie absoluut geen kam, dus wellicht een potige dame die wat later is.

 

Sja, die serama haantjes gaan we voorlopig maar houden. Er wordt vooralsnog gekwetterd. Ik weet niet hoe een kukel klinkt van een volwassen serama haan.

Ze worden ook steeds tammer. Best gezellig zo. De kinderen vinden ze ook zo lief, dan smelt ik als ik dat zie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat lijkt me zo ook geen haan nee. Misschien slaat ze gewoon de hele herfst en winter over, en gaat ze van het voorjaar pas leggen. "ik ben geen legkip" zal ze denken

 

@ Trea: ze hebben gisteren de hele dag gehad om na te denken over hun acties/gedrag, want we waren de hele dag weg en hebben ze dus in het hok gehouden. Gisterochtend vonden we nog een kip buiten, die dus nog weer in een andere boom was gaan slapen die avond.

 

Ze sliepen in ieder geval op hun normale zitstokken, omdat ze door het lampje konden zien waar die waren. En vandaag mogen ze weer naar buiten en zullen we eens zien of ze allemaal weer netjes naar binnen gaan zonder dat er een paar zijn die op de loopplank gaan slapen voor de ingang. En als het goed is hebben alle jonge dames 1 normale en 1 geknipte vleugel en zouden ze niet meer zo handig in een boom moeten kunnen vliegen. We zullen het meemaken vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lamp maakte al het verschil, ze zitten nu steeds netjes op stok. Of daar net naast of achter in geval van de jonge dames. Maar dat komt nog wel. De ingang wordt iig niet meer geblokkeerd en dus zit iedereen binnen Of nou ja... op eentje na dan. Zij was in een laurierstruik gaan zitten. Niet heel hoog, maar toch.

 

Ondertussen zijn onze nieuwe legnesten ook binnen. En kunnen de tijdelijke bakjes en mandjes weg. Als alles goed gaat, legt een kip een ei in zo'n hokje, en dat ei 'valt' dan door een gat in die lade die we vanaf de buitenkant van het hok kunnen openen om ze te rapen. We zijn heel benieuwd...

 

Ik heb ook echt gezocht naar een legnest waarbij de opspringstok naar boven gezet kon worden, zodat je de nestjes af kunt sluiten als dat eens nodig is. Zodat ze er niet gaan slapen. Of om ze dat af te leren.

 

http://www.heka-broedmachines.nl/nl/Pluimvee-fok-producten/Legnesten/Legnest-grote-kippen-3-legplaatsen-3-vaks-boven-deel.html

 

IMG911579721568490931.JPGIMG911864811568490933.JPGIMG911355651568490927.JPGIMG911441481568490929.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom trouble in kippenland....

 

Al 6 dagen zit Stoute Moeder in het leghok. Te broeden en te broeden en te broeden... maar er is geen ei te bekennen.

ik heb haar de afgelopen dagen maar beneden gezet zodat ze wat eet. Ze ziet hartstikke pips. Misschien personifieer ik het te veel. Ik vind het oprecht zo zielig voor haar dat ze zo broeds is.

 

Wat moet ik doen?

 

 

Wow Jorieke, wat een mooi hok en legkasten! Ziet er heel profi uit allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar keer met de kont in een emmer koud water dopen. Hielp bij onze kippen heel goed. Al zijn die niet vaak broeds gelukkig.

 

Ja bij Jorieke ziet het er allemaal super puik uit in het nieuwe kippenhok! Is meer een soort schuur waarvan de helft afgescheiden is als kippenhok, prachtig op sta-hoogte, en met een ingenieus systeem idd waardoor je een lade naar achteren kunt trekken, het schuurdeel in, vanonderuit de leghokken. Super cool.

 

Wij hebben sinds vandaag drie veldkipjes aan onze toom toegevoegd. Omdat die van ons zo stom doen tegen elkaar en elkaars koppen kaalplukken enzo. Eens kijken wat dit soort kipje toevoegt. Ze zijn wel wat kleiner dan de anderen. Es kijken of ze zich een beetje staande kunnen houden. We hebben ze overigens nu nog apart zitten, in de gaas-driehoek. Kunnen ze alvast aan elkaar wennen, door het gaas heen. Zal zo es wat foto’s plaatsen.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dopen in koud water en dan niet meer in het leggedeelte laten. In een bench zonder de bodemplaat en dan op een paar stenen (zodat de lucht er onderdoor waait en ze dus op het draad van de bench staat zeg maar) helpt ook. En die dan op een lichte plek zetten in je schuur ofzo. Voor een paar dagen. Haar temperatuur moet wat naar beneden. Het lijkt even zielig, maar zijdehoenders zijn om de haverklap broeds en dat put ze dan ook wel erg uit.

 

Ben benieuwd naar de foto's Charly, en hoe onze 3 dames het bij jullie gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...