Jump to content
Jorieke123

Kippen in de moestuin

Recommended Posts

12 uren geleden, Mellie zei:

ik heb alle kippen met de poten in de zonnebloemolie gehad. Alleen Stoute Moeder stribbelde een beetje tegen, dus die is voor de helft er zo鈥檔 beetje in gegaan vrees ik... ik denk dat ik haar moet wassen. Nog zoiets nieuws voor me. Tenzij jullie dat ten zeerste afraden, maar ze droop wel zeg maar 馃槼馃き

Mellie kan iemand daar een filmpje van maken?? Hoe Mellie een kip wast?聽馃ぃ

Wahahaha de man liep binnen, want zij moeten verplicht thuis werken. Hij was zo verbaasd. Ehm, wat doe jij??? Ik was de stoute moeder. Heb je daar ook een reden voor. Ja duh! Alsof je voor de lol een kip gaat weken in soda

Maar eerlijk is eerlijk; ik denk uiteindelijk dat de kip het ook wel fijn vond. Aanvankelijk protest, maar nog geen minuut later ging ze er helemaal voor zitten. Letterlijk! Dus alle fluf was zeiknat. Ik heb haar toch ook maar even gef枚hnd. Al bedacht ik me later dat ik dat ook niet doe als ik haar in een emmer dompel omdat ze weer eens broeds is. Ach ja. Better safe then sorry.

1 uur terug, Jorieke123 zei:
Misschien kan je ook voorzichtig wat van die poot-veren weg knippen zodat het niet zo'n bende wordt met het vet wat je op de poten smeert.

Oooo wat een goeie tip. Dat ga ik ook nog doen!

Vaseline gebruiken waar je anti-parasiet van beaphar doorheen mengt geeft een veel snellere genezing.

Met alleen vet of vaseline blijf je zeer regelmatig behandelen omdat je probeert de mijt te laten stikken (afsluiten van zuurstof) en dat neemt tijd en doorzettingsvermogen.

anti parasiet.png

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Gekocht en alle kipjes behandeld. Stoute Moeder ook vandaag al wel beter lopen en is weer aan het leggen geslagen. Dat arme beest ook... er was overigens naast een run op wc papier blijkbaar ook een run op dierenvoeding. Gelukkig hadden ze ruim voldoende van dit spul.

De Poule de Bresse Selection Centre AOC mogen met een maandje naar buiten verhuizen. De hennen hun eigen kippenweide en de hanen de tuin bewerken. Dan kan ik eindelijk het hoken net verplaatsen, vrij gemaakte stuk inzaaien met bloemen, kruiden聽en granen.

het is wonderbaarlijk hoeveel werk de kips verzetten in de tuin, vrijmaken, bemesten en krabben. Scheeld een hoop werk en geeft聽smakelijke bio聽scharrel eieren en vlees.聽

Heirloom G盲rtnerei

Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen

What's growing on?

Al maaaaanden proberen wij om onze legkippen te laten wennen aan de nieuwe legnesten die we hebben gekocht. En er werden best een aantal eitjes in gelegd, maar veel dames kozen voor een hoopje stro op de grond.聽

We hebben van alles geprobeerd. Bijvoorbeeld:聽plaatsen van objecten op de plekken waar ze niet mogen leggen, we hebben de legnesten op de grond gezet (ze hingen wat hoger), de flappen die er voor hangen hebben we al eens naar boven geplakt met duct tape, daarna juist weer naar beneden om te zien of dat hielp. En er ligt nog steeds stro in de nestjes, dus de eieren die er werden gelegd rolden nog niet in de lade onder de nesten. Ook lagen er nepeieren en stop ik al weken/maanden elke dag rond lunchtijd de eieren die op de grond zijn gelegd IN de nesten om het goeie voorbeeld te geven聽:crazy:聽 (daarna werden er dan gewoon nog een stuk of 3 eieren op de grond gelegd...)

En dit weekend was ik het echt helemaal zat, ik heb dus AL het stro uit het nachthok gehaald. De zitstokken hebben we een stuk kleiner gemaakt zodat ze net in een hoek passen en zodat de kippen er niet meer naast of achter konden leggen. En de flappen heb ik weer weggehaald/naar boven vastgezet zodat de nesten helemaal open zijn.聽

En gisteren lagen er nog 3 eieren op de kale grond, maar vandaag lagen alle eieren (5 stuks) in de nestjes!! Poeh... hopelijk gaat dat een tijdje goed en kunnen we het ding weer op de goeie hoogte hangen. Dan weer kijken of het goed gaat, en dan het stro er uit en hopelijk kunnen we dan eindelijk vanaf de schone kant de eieren rapen in de lade! Zucht, dubbel zucht :)

Tja Jorieke legkips kunnen het kippenliefhebbers moeilijk maken, maar de volhouder zal winnen weet ik uit ervaring. De hennen die het goede voorbeeld geven en de anderen zullen volgen. En anders gaan ze de pan in, na ja die聽dwarsleggers uitselecteren.

Hier geeft het extra problemen met de broedeieren, ze selecteren zich er聽zelf dan al uit.

Vandaag de legnesten verplaatst en what bij geplaatst, ze hebben nu 6 stuk op een rij naast elkaar aan een zijde. Afwachten hoe hun reactie zal zijn, ze keken al raar op.

Heirloom G盲rtnerei

What's growing on?

Ooooow kippen! Ze houden je zo bezig Jorieke. Ik heb nog steeds een kip die in de ren legt. Niet dagelijks, maar toch zeker 1 x in de week.

stoute Moeder vandaag weer geweekt in een soda badje en vervolgens met een tandenborstel de poten schoongemaakt. Zo smerig al die vlokken die er af kwamen... echt. Ik word gewoon misselijk wanneer ik er aan denk. Erna ingezwachteld met vaseline en dat spulletje anti mijt. Hopelijk zit het verband er morgen nog op. Ik heb de indruk dat dan de meeste kalk losgeweekt is. Hoop ik. Ze liep wel echt zo veel beter.

Goed bezig Jorieke!!

Jij bent wel een aanhouder zeg :clap:

Trouwens, Mellie, jij ook, met je tandenborstel, sodabadjes en vaseline 馃槃

Hier een raar en ook naar geval. De haan heeft een van onze kippen doorboord met zijn sporen.

Nee maar echt, bloed droop van zijn sporen, en in het nachthok (plaats delict) flinke bloedspetters, en het witte kipje dus met in ieder geval 2 flinke gaten.

Ze liet zich niet goed vangen overdag, maar ik ga straks nog even kijken met licht en de bus blauwe spray, voor als nodig.

Wat een zak he! 馃槧

Het stomme is, dat ie tegen de kipjes die op hem lijken (de Amrocks) echt ontzettend lief is. Hij bewaart eten voor ze, maakt brood in kleine stukjes voor ze, beschermt en waarschuwt ze (voor de hond bijv), maar van de drie veldkippen, die ik van Joriek en Joep heb, moet ie nix hebben. De twee bruintjes tolereert ie nog een heel klein beetje, op ruime afstand, maar het witte hennetje... krijgt er dus echt vol van langs.

Ze zaten afgelopen winter, mede om die reden, ook al niet bij elkaar. De 6 lieve kippen (hahaha Mel, hier dus ook) in de kas en de 3 gemenerds (vechten met iedereen, behalve onderling) + haan in de geitenstal met buitenren. Ik heb echter de kas weer nodig nu, dus ik wilde wat omruilen.

We hebben de verrijdbare kippendriehoek van de kalkoenen nog, dus dacht: daar de gemenerds in. En dat werkt prima (zij het dat ook zij mijn keurig gekunstelde leghokje volledig negeren 馃檮, weet niet of ik zo volhardend ga zijn als Jorieke hoor!) Maar de driehoek is te klein voor ook nog de haan. Dus die kon dan wel bij de lieve. Hij zou inmiddels zijn 'grugde' toch wel hebben laten varen. Gisteren heeft ie de hele dag alleen naar ze mogen kijken vanaf het grote veld, met alleen gaas ertussen. Een show dattie maakte! Vandaag riep hij ze dus ook met eten, dus ik dacht: nou t zal wel gaan. Maar niet dus. Ja, wel met zijn rasgenoten, maar voor t overige is t een nare discriminator!聽

Ik heb hem nu apart gezet. In de bessentuin, in een eigen hokje. Het is toch zo'n mooie vent alleen joh. Zou het echt jammer vinden om hem in de soep te moeten doen. Bovendien is ie voor ons ook echt prima te handelen en helemaal niet agressief. Heb ook filmpjes bekeken van sporen eraf halen, maar dat lijkt me echt een pijnlijke business. Voorlopig zit ie dus apart, in voorhechtenis zeg maar. Ik ga nog even nadenken over het uiteindelijk vonnis - alstie eraf komt met solitaire opsluiting, mag ie zijn klauwen dichtknijpen hoor. De pummel.

wees bevriend met kleine dingen

Jeetje Charly! Wat een rare snuiter die haan... en wat tegenstrijdig ook met die lieve verhalen over brood bewaren enzo. Doen hanen dat? Te schattig! Maar hij compenseert flink door uit te vallen tegen de witte lieve... ik heb geen haan. Ook zwarte blijkt echt een kip te zijn. Ik hoop dat dr vrijwillig opgelegde quarantaine helpt.

Succes Charly!

@mellie en jorieke聽weten jullie聽zeker dat een kip zo鈥檔 mooi rond gaatje in de eierschaal kan pikken? ik dacht dat er dan ook krakken in zouden komen.聽

Yep, had een heterdaadje! Pik, pik, 2 x achter elkaar doelgericht in het ei gepikt! Gelukkig stond ik er naast toen het gebeurde.

Hier ook wel eens problemen met hanen, 1 tje gaat weg als fokhaan naar een anderen fokker. Gister een haan weer bij de groep gedaan, na een heropvoeding bij de zbk haan. Ik verwijder ze uit de groep (hanen of vrij gezellen groen) en probeer het later nog een keer. En als dat niet gaat of de haan niet meer nodig is voor zijn diensten, vliegt de haan (de vriezer in, helemaal als het een rotzak is en alles en ieder een grijp). Maar eerst gef ik ze hoog persoonlijk een berisping of gaan ze in heropvoeding.

Heirloom G盲rtnerei

What's growing on?

@Charly

Jee wat een verhaal zeg met die haan van je.聽

Je kunt zijn sporen idd knippen. In een deel van zo鈥檔 spoor zit geen leven meer. Met een nageltang kun je sporen afknippen. Maar precies weet ik het niet. Ik heb nooit oudere hanen gehad en dus ook nooit hoeven knippen.聽

Op internet kun je zeker weten wel iets daarover vinden. Probeer bijvoorbeeld de site van levende have. 聽

De Stoute Moeder heeft nagenoeg geen kalkpootjes meer. Gaat echt heel goed! Bijna genezen verklaard door deze thuisarts

• Like 1

Jaaaa heel blij voor iedereen!
@Charly hoe gaat het met meneer de haan nu hij apart staat?

Mijn kip is broeds. Al meer dan een week en dat bips in water dompelen werkt voor geen meter. Waarom zijn mijn kippen zo hardleers?
Mevrouw staat voor de tweede dag in quarantaine en heb haar zelfs met de billetjes onder koude kraan gehouden. Dat is nog wel heftiger dan even dompelen in een emmer water, maar nee. Ze blijft maar terug gaan op een leeg nest. Had haar 2 dagen geleden na 1 dag apart weer terug gedaan. Leek goed te gaan, maar toen ik einde van de middag keek, zat ze er weer hoor. Morgen mag ze terug en dan is het hopelijk weer normaal gekakel as usual.

Wat voor ras heb jij Mellie? Sommige rassen zijn echt super volhouden in het broeden. Mijn wyandotte is nu ook broeds dus ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb haar nu in een klein rennetje buiten in de tuin zodat ze echt het hok niet in kan. Dacht vanmiddag dat ze wel weer lekker los kon, maar mevrouw paradeerde met o zo een arrogante blik direct weer terug naar het hok. Nu maar een paar daagjes vol houden in het rennetje en kijken of ze er dan doorheen is.聽

Ik twijfel of het dompelen en onder de kraan werkt tegen de broedsheid, lees er verschillende meningen over!

Ik las hier over de haan problemen. Dacht dat het met die van mij wel goed ging, tot twee dagen geleden. Ik heb 4 hennetjes, twee zijn zijn zusjes, en dan twee andere (wyandotte en 1 waarvan ik het ras niet weet). Hij is net begonnen met kukkelen en met treden en hij begon ook goed op de omgeving te letten om de dametjes te beschermen. Tot hij dus de wyandotte twee dagen echt probeerde te vermoorden. Dacht eerst dat hij probeerde te treden maar hij liet haar niet meer met rust (ik ben een haan gewent maar dit is absoluut niet normaal treden)聽en duwde haar op de grond terwijl hij met de snavel in haar nek begon te hakken, arme hen was echt in schock!聽

Haan zit nu in isolatie. Ik heb geen vertrouwen in herplaatsing omdat er meerdere van zijn ras op mp staan. Eet geen vlees en slacht dus niet. (Fok daarom ook geen kuikens, maar dacht de haan een leuk leven te kunnen gunnen en de hennen een goede oppasser).聽

Gaat dit nog goed komen denken jullie? Ik ben eigenlijk het vertrouwen in hem kwijt. Kan nu wel goed gaan opletten maar er zijn dagen dat ik niet thuis ben en als het dan mis gaat kan ik niet ingrijpen en een dode of zwaar gewonde hen wil ik absoluut voorkomen..

Denk er nog aan om hem apart te zetten met zijn twee zusjes en dan de andere twee hennetjes apart?

Posted (edited)

@Sand&Oak
Erg broedse kippen die van geen ophouden weten聽kun je volgens de 鈥榚xperts鈥 op het kippenforum het best in een kooi zetten met een zitstok聽erin waardoor de wind onder de buik van de kip kan waaien en koel blijft. Dompelen schijnt vaak niet te werken.聽

Jonge hanen die opgroeien zonder voorbeeld zijn vaak totaal ongeschikt als haan. Ze hebben geen manieren en de hormonen doen de rest. Het ras kan uitmaken聽en je聽kan ook聽mazzel hebben. Als al je hennen聽van 茅茅n聽ras zijn gaat ook vaak beter.聽

Een haan die is opgegroeid in een toom met een haan en weg moet omdat er ruzie ontstaat met papa haan is vaak een veel betere haan (volgens experts op backyardchickens). Het gedrag wordt ook聽vaak beter als de haan ouder wordt. Het maakt ook veel uit hoeveel ruimte er is voor je toom. Veel聽vrije uitloop met veel schuilplekken kan echt uitmaken.聽

Wat je nog kan proberen:
1. Zet de聽haan聽twee聽maanden apart zodat de haan de hennen niet kan zien. Zet聽er er zo mogelijk聽een haan bij voor de gezelligheid (bruikleen).聽Als je hanen聽apart houdt聽vechten ze iha niet聽omdat er geen dames zijn.

2. Probeer je haan te ruilen voor een andere , liefst oudere haan, op MP. Na聽een week quarantaine kan hij dan bij de hennen. Vraag聽ook of er een match is met eventuele聽inentingen.聽

Edited by Trea

Ik kan me voorstellen dat hanen die door hun vader (of een andere oudere haan) vaak zijn gecorrigeerd, betere hanen zijn. Maar wij hebben al een jaar of 10 elk jaar een haan (van het jaar daarvoor), die we dan slachten zodra hij zich heeft voortgeplant. Dus er is nooit een oudere haan om hem te leren wat wel en niet OK is. En wij hebben nog nooit gekke dingen gehad met hanen die hennen aanvallen/verwonden.聽

Niet bij de wat grotere leghennen, en ook niet bij de krielkipjes. En krielhaantjes zijn echt wel macho's聽聽;)

Goh wat een hanengedoe zeg... ik ben blij dat ons gedoe tot kippen (zijdehoenders en seramas) beperkt blijft.

Alhoewel... vandaag een rat in het kippenhok gezien. Kwam wel 4 x terug. We hebben er op geschoten met een luchtdrukpistooltje en een bakje rattengif klaargezet. Hij is geraakt, maar kom wel wegvluchten. Ik hoop dat het gif zijn werk doet. Hij had gewoon een van gegraven en zat uit de voederbak van de kippen te eten het rotbeest. Ik vond al dat de bak steeds zo snel leeg was. Is een 8-kips voederbak en heb er 5. 3 Kriel 2 de kleinste kipjes die er bestaan. Vond het wel erg veel wat ze aten, maar je denkt het zal wel.

Morgen het gat dichtmaken. Hoe? Iemand suggesties?

Heb je een automatische voerbak staan? Zo ja zou ik die gewoon weg halen. Ik voer in de ochtend net wat ze op kunnen en soms in de middag nog wat lekkers bij, maar als er altijd voer staat krijg je altijd wel ratten en muizen..聽

Goede tips voor de haan, bedankt!聽

Ruimte is niet het probleem, ze mogen los in de hele voortuin, dat is niet een saai grasveld maar er zijn veel struikjes en bosjes etc dus ze kunnen ook uit elkaars zicht komen en verder van elkaar weg rennen.聽

Denk inderdaad dat het komt omdat hij voor de pubertijd weg is gegaan uit de grote groep en er dus geen volwassen haan aanwezig was. Daarbij is hij tot nu toe wel lief naar zijn zusjes (nog even geprobeerd) en lelijk tegen de andere twee dus het zal misschien ook wel een discriminatie ding zijn. Daarom ben ik bang dat het tussen hem en zijn niet verwanten niet meer goed komt..聽

Het is een Ayam cemani, in het begin was het zo gezellig en hij is opzich zelf nog steeds een leuk dier. Had vroeger echt een bonte kippenclub met meerdere verschillende rassen en dat ging wel goed met een haan, denk dat we ook veel geluk hebben gehad toen..聽

Uit logeren bij oudere haan heeft nu geen zin meer denk ik?

Ik probeer eerst quarantaine, maar eigenlijk durf ik hem gewoon niet meer bij de andere twee hennetjes te doen. Als er wat gebeurt als we er niet zijn en het eindigt in een hennetje dood dan heb ik mijn leven lang spijt. Zit er bijna aan te denken om hem plus zijn zusjes als trio weg te doen, denk dat hij dan een stuk meer kans maakt als mooi koppel dan als haan alleen.