Jump to content
Jorieke123

Kippen in de moestuin

Recommended Posts

Wij hebben het 1 en ander verbouwd/verbeterd aan ons kippenhok. Daar zitten de kippen sinds uhm... september? oktober? augustus vorig jaar. 

Het is een hok wat dieper in de grond ligt, met een vloer van (omgekeerde) grindtegels, en gemetselde muren. Daar bovenop een houten frame en golfplaten dak. Het is 4x4 meter. En het was tot 2 weken terug nog best een tochtig hok met vele gaatjes waar muizen en vogeltjes doorheen konden. Zoals hier: 

IMG_0880.JPG

We hebben het houten gedeelte nu 'geïsoleerd' (er zit geen isolatiemateriaal tussen, maar wel een spouwmuurtje zeg maar :) ) en hopelijk alle gaatjes gedicht. Hier en daar met zeer fijn gaas, zodat er nog wel lucht in en uit kan. Het ziet er wat rommelig uit, maar dat komt door alle restjes plaatmateriaal die we gebruikt hebben. Die waren over van de bouw van onze schuur. 

IMG_0875.JPG

Mijn zusje bleek dus erg goed in het zagen van boogjes, om de openingen onder de golfplaten goed op te vullen. Met wat metaalwol dáár nog weer tussen drukten we alles mooi dicht. 

IMG_0877.JPG

IMG_0878.JPG

Vrij saaie foto's, als je er niet zelf aan mee hebt gebouwd ;) 

We hadden eerder al een halletje gemaakt, dus van die 16 m2-kippenruimte afgesnoept. Voor voertonnen, en ruimte om eieren te kunnen pakken uit de nieuwe legnesten met lade. 

En daar is nu ook een werkblad gekomen, plus wat stopcontacten en een heuse lamp! Ook in het kippengedeelte is een lamp gekomen, dat is in de winter nog wel eens handig. 

IMG_0874.JPG

En boven de legstokken van de dames hebben we ook weer wat ruimte ingepikt, daar is een verdieping boven gekomen waar je dan vanuit dat halletje weer bij kan. Daar kunnen straks de kuikens nog even groeien voor ze naar buiten gaan. 

IMG_0876.JPGIMG_0871.JPG

Nou ja, de kippen vonden al dat gedoe in hun hok niet erg leuk. We probeerden ze al zo min mogelijk te storen door er alleen in de middag aan te werken, rond die tijd hebben ze normaal hun eieren al wel gelegd en hoeven ze dat hok niet in. Maar toch was er regelmatig een hen die luid kakelend en mopperend rondliep en steeds weer in de legnesten wilde zitten. Liet je haar dan een tijd met rust dan duurde het een hele tijd en ging ze daarna weer luid mopperend weg en lag er geen ei :roll:

Er werden dus langzaamaan minder eieren gelegd en gisteren en vandaag kon ik er maar 2 rapen. Waarvan er 1 ook onder de zitstokken werd gelegd. 

Ik ben dus maar eens even door hun veld en bosje gelopen, en vond al vrij snel een nest met 12 eieren... 

IMG_0943.JPG

• Like 2

Ziet er strak uit Jorieke, en overal aan gedacht. Nu alleen de kippen nog zover krijgen dat ze in de nesten gaan leggen. 

Jeetje wat een werk! Heel mooi om te zien en wat een gigantisch kippencomplex zo.

Wauw! Ziet er zeer profi uit :thumbup: Die golfjes ook onder de platen, maken het echt af! En slim van je kuikenopgroeihok. Ik durf de foto’s van onze gammele geitenstal (lees: tuinhuisje) niet meer te laten zien hier nu ;)

Wel kak van de eieren. Moet je wéér beginnen met legtraining, daar heb je al wat tijd in zitten dit jaar zeg hee!

wees bevriend met kleine dingen

Nou de dubbeldooier-meneer heeft eitjes in zijn broedmachine uitgebroed voor me. (In ruil dus voor dubbeldooiers die hij ook wilde uitbroeden)

Kom ik daar, zegt ie: “kijk deze vier waren uitgekomen van jouw eieren” en wijst me naar 4 prachtige blonde kuikens. Ikke: “jaa ehh. Bjoeties hoor. Maar mijn kuikens horen donker te zijn”. Hij: “dat kan niet” ik: “jazeker heus wel. Bijna zwart met een lichte vlek op de kop” Hij:”Oh die! Johhhh. Maar dan heb ik ze door elkaar gehaald” En hij gaat ipv 4, 8 kuikens halen. Hahahahah.

Hij vroeg of hij er eentje mocht houden. Die had hij al aan een van zijn dochters beloofd. Best hoor.

Nu dus met 7 kuikens in huis.

Komen maandag nog 9 vleeskuikens bij. En we hebben dus de 4 jonge loopeenden en onze ‘gewone’ 9 kippen + haan. Best veel. Vooral voor iemand die niet zo van gevogelte is. Hahahaha.

Maar leuk wel hoor. Daar niet van!

dba098d38054034b6516be5b5eb98278.jpg

a053f14978b4e846011b4070aed278b0.jpg

9b0eccd3a4a01aa173f0c78f76f24cc6.jpg

Titel van deze foto: Waarom mijn lief voortaan zal vragen “hoeveel” als ik zeg dat ik bij Jorieke en Joep kippen ga halen.

Hahahah. Hij was een tikje overdonderd gisteren. Maar ondertussen maken de 7

Grote Amrocks en de 9 veldvleeskuikens het best. Ze staan nog in de woonkamer, dat geeft wel een enorme bende hoor. En onrust, want het piept en kwettert de hele dag door. Dus ze gaan eerdaags toch maar de stal in.

Nu nog niet, want ze zijn ook wel heel geestig. Je hebt geen tv meer nodig. Die kleine gele pluizenbolletjes weten zich trouwens verrassend goed te weren. Zijn feller dan die grote Amrock kuikens, vooral op t eten.

• Like 1

Posted (edited)

Lekker bezig geweest met een update van mijn hok. Dat is niet verbouwd maar ziet er wel heel anders uit na een behandeling met een zwarte schimmel en lijnolie. 

foto 1 en 2  het hok na 8 jaar weer en wind met wat verbeteringen en uitbreiding (2015). 
foto 3 en 4 na behandeling met fungi force (eerst afborstelen en licht schuren) De fungi force is een natuurlijk conserveringsmiddel. 

CF50BCD9-CB6D-4C45-9AD4-2C1897788851.jpeg

763366BE-39B4-4C07-8119-C550489BA61A.jpeg

C7895270-03C5-4B2D-8532-6DD2A32A2988.jpeg

D925D1E0-3ED9-452A-B801-A76C2B593F75.jpeg

Edited by Trea

Normale situatie: Kippen een poos los in de tuin. Via de ren en kippen luikje kunnen ze zelf weer naar het kippenhok. Doen ze netjes zelf voor het donker. Een  chicken guard zorgt voor een veilige opsluiting. 

Gister vergeten de deur van de ren op de haak te zetten. De deur was dicht gewaaid. 💨  Gelukkig ging ik even kijken voor het donker begon te worden. 4 kippen waren binnen. 3 stonden bij de rendeur te wachten. 😁

Maar een kipje was zoek. Het jongste van stel. Na wat speurwerk vond ik haar op ca 3,5 meter hoogte in de perenboom.  🌳 Met een lange bamboe stok heb ik haar uit de boom gebonjourd.

Pfff. Want als kippen de smaak van in de boom slapen te pakken krijgen, is het lastig ze dat weer af te leren. 

Nee. Er zitten al gebroken maïskorrels in het kippenmeel en de gemengde granen die ik ze geef (van de Welkoop biologisch).

Mais schijnt snel dik te maken, dus ik zou dat niet te veel geven als het ook al in het voer zit. Er zijn mensen die beweren dat het in de vrieskou wel heel prima is als extraatje. 

Afgelopen winter gaf ik als extra’s gedroogde meelwormen en hennepzaad (voor vogels). Dat schijnt goed te zijn om ze makkelijker door de rui te laten komen en vergroot de kans op doorleggen in de winter. Misschien bereik je met mais hetzelfde? 

In de winter voeren we hele maïskorrels, niet als snack maar een klein handje als aanvulling op hun voer (legkorrels, hele tarwekorrels en broodkruimels). Ergens in het voorjaar willen ze dan ineens geen maïskorrels meer eten en dus voer ik ze dan niet meer. Ze laten ze dan gewoon liggen! Terwijl ze ze in de koudere maanden als eerste oppikken. 

Posted (edited)

Weer heel wat te lezen zie ik!  Dit topic was bij mij van de radar.

Ondertussen....

Zoek Willie

20200609_190632.jpg

Edited by Nasuada
  • Like 1

Uhh.. wie is Willie? :shifty:

Onze kippen krijgen de laatste maanden in de ochtend een schep tarwekorrels en broodkruimels, en de rest van de dag voeren we ze niet meer. Maar ze hebben wel toegang tot hun trapbak met legkorrels. 

We (ik) werden een beetje gek van hun gewoonte om vanaf een uur of 2 de hele tijd op het hek af te stormen of helemaal met je mee te lopen langs dat hek omdat ze wisten dat ze eind van de middag nog wat zouden krijgen. En we lopen daar nogal veel, dus dan heb je steeds zo'n onrustige groep fladderaars in je mik. 

Deze nieuwe manier is echt erg fijn :thumbup:

IMG_1363.JPG

@Nasuada, Willie is het eendenkuiken daar een beetje in het midden?

@Jorieke123, mooi zo'n bak! Begrijp ik het goed dat ze op een pedaal staan om erbij te kunnen en dat je zo ook ratten en muizen bij het voer voorkomt?

Oh haha nu zie ik Willie ja ;) 

Klopt, die bak kiep je vol met voer, de klep zit dicht, en als er een kip op gaat staan dan gaat ie open en kan ze rustig eten. Stapt ze er af dan valt ie weer dicht en kunnen er geen andere beesten bij. Je moet er wel 1 soort voer in gooien, bijvoorbeeld legkorrels. Stop je er een mix in dan gaan de dames de lekkerste stukjes uitzoeken en gooien ze de rest er uit :roll:

We hebben die van ons hier besteld: https://www.broedmachine.nl/drinkenvoerbakken/trapbakken-86/ 

• Like 1

Oh zo’n ding moesten we hiero ook maar es aanschaffen. Goed idee.

Heb alleen eerst nog een slordige 120 kg aan gemengd graan / legkorrel op te voeren. Vanwege asdat ik die in de aanbieding vond 1+1 gratis.

Hier 3x kippen nieuws. Allemaal rottig.

Op 3: onze eieren worden aangepikt. Dacht eerst door kauwtjes, maar nu vrij zeker van dat een onzer eigen kippen betreft. En verdenk ernstig die goochemerds van Joriek. Die hebben alles altijd veel eerder door dan onze theemutsen. De veldkipjes zitten dus even apart. Zeer tot hun ongenoegen. En ik wacht tot ik weer een aangepikt ei vind... Als de dader gevonden wordt, eten we gesmoorde kip die avond.

2: Een van onze kippen ziet er bizar raar uit sinds een week ofzo. Haar kammetje is erg bleek en haar gezicht is opgezwollen. Dacht eerst parasieten ofzo. Dus heb extra ontwormd en geboost met knof, appelazijn en probiotica. Maar ze blijft zo. En als enige. Ik denk nu misschien een allergische reactie op het nieuwe voer. Zou dat kunnen überhaupt? Google kent alleen allergieën voor kippen. Niet bij kippen icon_think.gif.0b665ede228fa6e7daf90891cdcf1edb.gif

Zal zo eens een foto maken van haar. Mss weten jullie iets.

En met stip op 1:

Onze kiekens zitten in hun driehoek. Al een week ofzo 92545d34d6cd33311c2e0a812b861630.jpg

Dat gaat super goed. Ze gaan netjes op stok, eten gras en graszaad, en uiteraard het korrelvoer dat we bijvoeren. So far, so good.

Vanochtend ga ik voeren. En ik voel dat dr wat mis is. Ik tellen. 9 gele.

Maar hee. Maar 6 zwarte ipv 7. Wat zullen we nou krijgen! Ik turen en hertellen, valt mijn oog op een verfrommeld geheel half onder een hoek van de driehoek gesleurd.

Gadsakke nog aan toe! De ratten hebben er een gegrepen. Brr. Dat moet een ontzettend akelige dood geweest zijn. Hij is volledig leeg gevroten. Arme ding. En nu hebben die kak-beesten de smaak dus te pakken. We gaan gaas maken onder de ren voorlopig. En een luchtbuks kopen. Zal daar een nw topic over openen:

Ratten schieten

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=35970&share_tid=25900&url=https%3A%2F%2Fwww%2Emoestuinforum%2Enl%2F&share_type=t&link_source=app

Nou. Hoop bij jullie leukere berichten.

O nou zeg! Wat een rot berichten. Die eieren is heel vervelend al, maar dat opgevroten kuikentje😥. Smerige beesten die ratten!  inderdaad fijn gaas en alle hoekjes goed controleren.  Steenmarters hebben jullie niet?

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Oooo Charly wat een rotbeesten die ratten....
grrrrr arm kuikentje.

Posted (edited)

Ooh bah zo vervelend dier ratten.

Ook hier weer meer last van maar gelukkig lijken de katten te snappen waar ik ze voor heb aangenomen. Vanmorgen een bikkie-one voor de deur dood met wat bijt wondjes van de kat.

Vind ze zo vies, kwam niet in mij op om foto van te maken.

Anyhow....Jaaa Willie is ons duckie duck die ik bij de kippeneieren in de broed machine had gelegd.

Dus volgens de kippen instructie behandeld en na 21 en een nieuwe lichting heb ik het eenden ei gewoon weer bij de nieuwe lichting kippeneieren op lagere vocht niveau ( 40% begin ik mee).

Tot mij verbazing hoorde ik op dag 7 ineens piepiepppiep en voila daar was appere Willie.

Naast wat Brahamas, orpington en zijdehoen kuikens.

De hond Zina keurt ze goed :-)

20200612_100546.jpg

20200619_100401.jpg

20200619_100219.jpg

20200619_100022.jpg

20200619_100048.jpg

Screenshot_20200619-192235_WhatsApp.jpg

Edited by Nasuada
Toevoeging
  • Like 2

@Nasuada die hoeveelheid fluff bij jou, echt.... dat je dan al die kuikens wilt platdrukken omdat ze zo cute zijn. Komt gewelddadiger over dan ik bedoel overigens zó schattig al die foto’s! Niet normaal joh. Wat een boel kuikens ook. Ben helemaal verliefd. Het aaibaarheidsgehalte is weer eens mega.

Ja zeg Nas, heel schattig hoor. Al dat kleine pluis.

Ga je ze allemaal zelf houden?

Wordt druk op de Blije Hoeve zo!

Hier eindelijk toegekomen aan de foto's van zieke kip.

Heb echt medelijden met d'r. Ze voelt zich duidelijk zwaar beroerd.

Ik ga haar vanavond denk ik apart zetten, en tijdelijk ander voer geven.

Eens kijken of ze daarvan opknapt.

Mochten jullie echter nog tips, aanwijzingen zien: houd me enorm aangeboden!

Klachten:

- Bleke kam en lellen

- Lusteloos

- Weinig eetlust

- Huid lijkt verdikt / ogen ingevallen en geloken

- maakt soms schokkerige bewegingen met haar hoofd, scheef naar achteren

- ze legt niet (volgens mij) maar kan wel uuuuren op t nest zitten (niet broeds)

Al gedaan:

- ontwormd (niet met mega gif, maar met druppels tegen lichte infecties overigens. Wel meer druppels gegeven dan normaal)

- knof en appelazijn in het drinkwater toegevoegd een paar dagen

- vanavond gaat er diatomeeën aarde door t hok (maar is nog niet zo lang geleden gedaan)

Vooralsnog baat het helaas allemaal nix. Narigheid.

c1c6d6806912bb46ba8af43644159f44.jpg

Close up:

af078ec358ad081e71f26d5367f40698.jpg

Hoe haar zusjes eruit zien:

80cf218b492bcf20d7a1f76bb7924743.jpg