Jump to content
Jorieke123

Kippen in de moestuin

Recommended Posts

Ja zeker leuk! Als je tijd hebt, waai ik even aan met de koters.

Haha dat hok is huge geworden. De Man was ook niet heel blij vrees ik. Hij blijft maar roepen dat het andere leghok wegmoet. Scheelt weer ruimte en oogt minder massief. Ik vind het ideaal die 2 leghokken.

Het gras wat in de nieuwe stond, daar was binnen 2 dagen niets van over. Compleet weg. Echt abnormaal hoe hard dat gaat. Ik ga komende winter de kas het voer I ets minder rijkelijk rondstrooien voor de nieuwe vleeskipjes. Mogen ze elk onkruidje wat de vinden, wegwerken.

Ehrm... onze kleine Citir, de enige die uitgebroed is, blijkt een haan te zijn ik was zojuist getuige van de eerste voorzichtige kukel. Aandoenlijk, maar ja, wel een heus haantje.
Ik twijfelde al een poosje. Maar van zijn moeder dacht ik ook tot het eitjes ging leggen, dat het een haan was. Lastig te zien bij deze kleintjes.
Baal wel. Zo’n mooie kip. Eh, haan dus. Zucht...

Posted (edited)

Tja, Jammer Mellie. Volgende keer beter.

Ik ga morgen mijn kipjes weer zien na 2,5 week vakantie. Volgens de buurvrouw zijn er 4 kippen broeds geworden. Ik ben benieuwd of het haar is gelukt ze ook weer broedsaf te maken. 

Edit:

P.S. Er waren vanochtend  3 broedse mutsen. Nu nog 2. 

Edited by Trea

Zo ik ben niet de enige met broedse kippen! Blijft lastig vind ik Trea.

Ik heb bij @PrettigGestoord 3 kippen opgehaald. Zijdehoen/serama mix. Sindsdien heb ik alleen maar avonturen. Weg saai leventje achter de geraniums. Het zijn de wildste kippen die ik heb en ze zorgen ervoor dat ik het houden van kippen in een totaal ander perspectief zie. Namelijk, ik heb eigenlijk nul verstand van kippen. Onze kippen zijn het andere uiterste van deze.

Madame Houdini (is de naam inmiddels van deze ontsnappingsartist) is inmiddels al 3 x ontsnapt en heeft afgelopen nacht zelfs buiten doorgebracht.

Onze buren hebben zich gelukkig suf gelachen toen ze mij en de man gisterenavond uit het niets in hun tuin zagen rennen onder begeleiding van een luid gekrijs. Kippen kunnen gillen joh. Niet normaal! Ik schaamde me dood voor al die heel erg menselijk klinkende herrie én maakte me er ook nog eens zorgen om wat de buren gaan denken. Straks denkt een buurtgenoot dat we een mens aan het afslachten zijn... Dat is geen illusie of aanstelleritus mijner zijds. Er kwamen daadwerkelijk 2 buren hun achtertuin in om te vragen wat er in hemelsnaam aan de hand was om 22 u ‘s avonds...
Ehm, onze kip is ontsnapt.
Echt?
Ja, echt.
Ow, het was net een gillende vrouw.
Nee dus. Het was een k*tkip.

Na een dikke 40 minuten rennen en door bosjes kruipen, door alle hedera, laurierkersen, wat ongedefinieerde bomen en planten en een aanvaring met hulststruik later, was ik op. Geen kip te bekennen. De man had al 10 min eerder opgegeven. Een barricade gemaakt met pallets en osb platen zodat de kip niet langs de zijkant van het huis weg kon. Althans... deze superkip kan dat vast, maar dan had ik in elk geval alles gedaan in mijn macht om haar te behoeden voor een aanrijding met een auto.

Vanochtend was ik om 6:30 wakker.
om 6:45 stond ik buiten met slaaphaar en dito outfit, een kip op te jagen. Let wel; in de tuin van de buren! Hen maar geappt dat ik in hun tuin was en ze vooral niet moesten schrikken. Na een uur was ik binnen. Zonder kip.

Krijg ik om 9:39 een appje van de buurman. Een kat had Madame Houdini beslopen en de kip had de kat een lesje geleerd. Weg kat! Buurman had zich prima geamuseerd. Betekende dat deze ontsnappingsmeester dus op de grond was én zichtbaar was. 1 minuut later stond ik buiten. Kip stoof weg, tuin van andere buren in. Ik zat te rennen als een malle en dat beest maar gillen. Zo gruwelijk allemaal.
Uiteindelijk is ze luid gillend in onze tuin terecht gekomen en na veel pijn en moeite heb ik haar middels een snoekduik gevangen.
Madame Houdini is niet makkelijk. Dat is me wel duidelijk.

• Like 5

@Mellie “veegt even de tranen van het lachen van d’r wangen” , meid, zo erg heeft ze zich zelfs hier in de niet overdekte ren niet gedragen. Misschien toch voor de oplossing van manlief gaan..?

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Grinnik ik ben blij dat mijn gezwoeg mensen tot tranen heeft weten te vermaken. Ik heb er al een boel
En anders kan ze altijd nog in de pan

Wat een avonturen Mellie ;)

Hier weer gedoe met de legnesten... er was weer 1 hen die steeds een ei onder de legstokken dropte. En dan niet eentje die er per ongeluk uit plopt ofzo, nee echt een nestje maken en een ei leggen. En vervolgens waren er 2 andere dames die dachten: oooh, mag het hier ook? En dan kan je een mooie lade hebben waar je je eieren uit wilt halen, maar als bijna niemand met haar kont boven dat gat van die nesten wil hangen dan houdt het een beetje op :thumbdown:

Nu sluit ik dus elke dag weer de zitstokken af met een gaaspaneel. Die ene hen legt dan haar ei pal naast dat paneel, op de grond. En de rest van de dames legt toch maar weer in de nesten. Het is me wat.... 

• Like 3

Pittig kipje hoor, Mellie. Zal wel nooit een rustig type zal worden, en op de een of andere manier lijkt me dat niet veel kans geven op een lang leven. 

• Like 1

Oog de Gezellige dikke orphingtons zijn mijn favoriete dames.

Rustig, tam,  en vliegen niet weg.

Een aanrader Jorieke.

20200715_101505.jpg

20200702_083856.jpg

IMG-20200613-WA0059.jpg

• Like 2

Ik vind deze bolle kippen ook mooie Nas en stiekem droom ik door Charlys foto van amrocks. Kriel dan wel maar ook in kleine versie heel mooi om te zien.
@Arja vrees dat ook.

Daar zijn we hier ooit mee begonnen Nasuada, met Orpingtons. De 'kriel' variant dan... die nog steeds aardig groot zijn :) Hun theemuts-outfit zat ze alleen net even wat te vaak in de weg, zeker met nat weer. Ze leggen vrij weinig eieren, en zijn vaak broeds. 

Niet zo handig op het/ons platteland en ook niet als je doosjes eieren wilt kunnen verkopen. Mooi zijn ze wel, en zeker rustig en makkelijk tam. 

Posted (edited)

@Mellie Ik moest stiekem wel ff lachen om je avonturen met je nieuwe kippen. 🤭 🤣

I.h.a. kun je nieuwkomers de eerste week het best in hok+ren opsluiten. Dan raken ze vertrouwd aan hun onderkomen en komen ze daarna voor t donker weer naar ‘huis’. 

@Nasuada prachtige foto’s 😍

@Jorieke123 ik snap jouw kippen wel. Zo’n rolnest lijkt mij ook niet zo prettig. Mijn kipjes doen dat soms ook - onder de zitstokken leggen. Maar toch vooral als er een verse /dikke laag strooisel ligt.  

Mijn 2 zwarte kipjes zijn nu geloof ik eindelijk broedsaf. Ik geloof dat ik mezelf toch nog maar eens achter de oren moet krabben. “Wil ik echt wel Cochin krielen? “ 

Ze schijnen heel gezellig te zijn, best redelijk te leggen maar zijn toch ook kampioen broedse mutsjes. En dat is niet echt handig! 

Edited by Trea
taal

@Trea
Broedse kippen vind ik inmiddels ook zo vervelend. Ik heb elke week wel een broedse kip en word er knettergek van. Als er een ander ras bij komt, dan ga ik daar expliciet naar kijken. Absoluut geen kippen die om de haverklap broeds zijn! Dat weten we inmiddels wel.

Gisteren de kippen van Prettiggestoord geslacht. Raakte me echt. Had de kippen meegenomen om ze te redden van hun pesters en dan eindigen ze hier dood... vind ik erg naar. Mijn kinderen kwamen ook nog eens de tuin in gelopen en zagen ze 2 kippen zonder kop nog vrolijk dartelen. De 2e kip is nog een paar minuten bezig geweest, want toen ik de laatste had geslacht, was de tweede nog steeds bezig met oefeningen zonder kop. De kinderen lagen in een scheur en vervolgens begon het grote huilen... ook dat ging dus niet zo best. Al met al een heftige ochtend vond ik.

Had beduidend minder moeite met slachten van de kippen die ik afgelopen winter in de kas had.

• Like 1

@Mellie Meis, je hebt echt je best gedaan, maar het ging gewoon niet. Het is goed zo.

Ik had ooit eens kippen van Willy gekregen, en de haan van het stel vond het nodig om echt aan te vallen. Die is ook gewoon de pan in gegaan. 
sneu voor de kinders, maar ze weten nu wel hoe het zit, misschien de volgende keer in een slachttrechter doen? Beviel hier wel goed, niet dat gefladder na het daadwerkelijke slachten

• Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Sterkte met de kids @Mellie gelukkig zijn kinderen nog flexibel en is (indien nodig) een goed uitleg vaak al voldoende om het een plekje te geven. Voor jezelf ook sterkte!

Posted (edited)

Nou... @Vastone @Mellie. Dat zou ik zo niet durven te zeggen. Het ligt er denk ik aan of de kinderen onverschillig zijn voor dierenleed of meer behoren tot de categorie gevoelig persoontje. Ik ben opgegroeid op een boerderij waar ook wel eens dieren thuis werden geslacht en ik kan me nog goed herinneren dat ik t akelig vond om een kip zonder kop te zien rondrennen. 

Ook ander dierenleed, waar ik last van had en mijn familie geen begrip voor had, herinner ik me nog steeds (veel te) goed. Ik behoor dan ook tot t soort dat liever geen vlees eet. Maar ik heb wel respect voor mensen die zelf hun dieren netjes slachten of kiezen voor biologisch vlees of *** kopen. 

Wat mij betreft mag vlees 2 of 3x zo duur worden in de winkel en dat die kiloknallers en wantoestanden in de bio-industrie en slachterijen de wereld uit worden geholpen. Is ook meteen een heel stuk beter voor de gezondheid en t milieu. 

Zo’n slachttrechter vind ik wel een goed idee. En ik zou de kinderen ook vragen of ze het naar vonden en of ze een volgende keer liever niet willen zien dat er geslacht wordt. 

Edited by Trea
Verbetering taal/uitleg

Ik heb 2 Doornikse kielen (2 jaar) en een mixje (1 jaar) die niet broeds worden. Dit trio legt nu net genoeg krieleitjes om de niks te hoeven kopen in de winkel. Koekie en Grafie zitten zomers liever op de ren om te gaan slapen dan in t hok. Gelukkig hebben ze een vast plekje waar ze altijd gaan zitten. Zodat ze uiteindelijk toch altijd in het hok slapen.  

Mijn Hollandse krielen van 5 en 6 jaar worden wel broeds. Meestal lukt t me wel ze snel broedsaf te maken zonder veel poespas. Alleen als de buurvrouw oppast in de vakantie zijn er steevast een paar broedse mutsen als ik terugkom. En dan duurt t wat langer om ze hun nest uit te pesten. 

Alleen in het voorjaar leggen de Hollanders nog redelijk wat eitjes. Er is er nu nog maar één die een paar keer per week legt. Maar ook daar heb ik niks aan, want die legt windeieren. 

Ook al zijn ze nu gestopt met leggen mogen de Hollanders blijven, omdat ze gezellig zijn (geen huis- of nutsdieren maar tuindieren). En ik zou het ook niet kunnen om ze een kopje kleiner te maken. 

Voor volgend jaar had ik dus t plan om Cochin krieleitjes te kopen om onder zo’n broedse muts te leggen. Omdat het schootkipjes zijn en redelijk wat eitjes leggen volgens info op internet. Maar ze kunnen ook hardnekkig broeds worden. Als jullie een beter ras weten of een beter plan hebben wil ik ook iets anders overwegen. Misschien is t ook een idee om ergens een Cochin haantje op te halen als t herfst wordt en te zien wat er van komt. ;) 

Dus.... ben op zoek naar een fijn huis voor onze Tjitir.

De Dochter begroet en knuffelt het ding met ‘Dag mijn kleine Koning’... dat afscheid wordt dus niet mis.
98543f4cd81060a0cf94c721b717fe5d.jpg

Kijk ze dan toch. Zo schattig samen met dat stomme beest en piratenpak

Ik zat nog in de kopinhetzand-fase, maar ben sinds 6 u al wakker. Hij kraait gewoon iedereen wakker en dan zit onze kamer nog aan de verste kant van het hok. Zwaar medelijden met de mensen aan de kant van het hok en ik vermoed dat de buurvrouw een dezer dagen komt klagen. Doet ze nl al voor minder.

Meneer heeft zijn stembanden behoorlijk goed getest zal ik maar zeggen. (En ik ben zelf een slechte slaper, weer in slaap vallen zit er na het gekraai niet meer in)

Er is hier een zorg boerderij in de buurt. We hopen dat we Tjitir daar kunnen brengen, dan kunnen we zelf ook nog op bezoek.
Stom beest. Waarom moet ie ook zo belachelijk leuk zijn. Mocht de zorgboerderij niks worden... kan ik iemand hier blij maken met de liefste kriel cochin haan ooit? En mogen we dan af en toe een update in de vorm van foto danwel filmmateriaal van De Kleine Koning?
De Dochter heeft dat allemaal zelf verzonnen. Het raakt me toch meer dan ik wil.

Ooh wat jammer dat hij zo hard kraait. Helaas, ook ik heb zelf al twee mooie haantjes weggedaan omdat ik ’s ochtends vroeg steeds wakker werd van een kraaiende haan.

Een buur vond het gekukel wel gezellig maar er waren ook buren die blij waren dat ze verdwenen. 

Via marktplaats heb je misschien meer kans op een echte liefhebber? 

De hardheid is gewoon normale kukel hardheid denk ik. Maar ik ben een lichte slaper. Word al knettergek van duivengeklapwiek.
Vandaag hoor ik van de zorgboerderij. Anders brengen we hem naar het kippenasiel a €30... maar dan kunnen we hem ook nog eens opzoeken. Ow ja. Tenzij iemand hem koopt natuurlijk.

De kleine haan heeft een nieuw thuis bij de zorgboerderij. Zo fijn! En de buren ook blij al was er een die zei dat ze het een fijn gevoel vond om van gekraai wakker te worden

• Like 2

Dus...
Ik ben bijna klaar met het houden van kippen. Echt? Ja echt. Deze toom dan althans.

Sinds mei ben ik wekelijks een of meerdere kippen broeds af aan het maken en de Serama spant de kroon. 4 weken nadat haar stiefkip Tjitir was geboren, werd ze voor het eerst broeds. Sindsdien heeft ze het tempo flink opgevoerd naar elke week broeds en heeft ze het broeds zijn bijna tot een kunstvorm verheven.
Ik heb ook 2 zwarte zijdehoenders die er een handje van hebben. Elke week heb ik een broedse zijdehoender en daar komt dan ook nog een serama bij.

Als ik nu het leghok open en er blijft een kip zitten, dan flip ik bijna. Vandaag flipte ik niet bijna, maar echt en greep ik woedend de kip waar ik het maar te pakken kon. Dat was helaas bij de nek... een erg verraste kip en nee, not my finest moment geef ik direct toe.
Gelukkig bleef de kip ongedeerd.

Het is gewoon zo belachelijk veel gedoe om een kip broeds af te helpen en dat elke week? Pfffff. Ik blijf bezig. De serama is er erg aan toe. Haar buik is helemaal kaal. Al minstens 1,5 maand. Ik vind het zo zielig zo’n half naakte kip.

Dus... alle nieuwe kippen zijn géén zijdehoenders en ook geen chabo’s trouwens. Die vind ik zo dom en niet leuk. Serama mag op zich wel. Die andere 2 waren ook niet zo veel broeds als deze. Ik denk dat die chabo’s in de pan gaan eindigen en dat ik amrock krieltjes ga nemen. Daar ben ik bijzonder van gecharmeerd en die zijn niet broeds te krijgen las ik. Dat lijkt me heel fijn, want ben hier zo klaar mee.

Iemand nog tips voor niet broedse krielkippen? En als je tips hebt voor het broeds af krijgen van kippen, want koud water is kennelijk niet koud genoeg bij ons

Posted (edited)

@Mellie Koud water is niet de beste methode om kippen broedsaf te krijgen.
Heb je een hondenbench? En een overkapping? Zet de broedse kip met water en eten in de bench op de draadbodem. Zet de bench op stenen zodat het luchtig is aan de onderkant. Probeer elke dag even of het over is. 

Er zijn wel meer krielrassen die niet zo broeds zijn. Mijn Doornikse krielen worden bv. ook niet broeds. 

Edited by Trea
P.s ik heb deze methode nooit gebruikt. Maar heb er wel al vaak over gelezen. Ik zet mijn broedse mutsjes snacht op

Ja doe ik ook. Eerst een billendip en dan apart in een hok met enkel gaas. Maar duurt alsnog 3 of 4 dagen en ben er gewoon zo moe van...

@Mellie Als t zelfs met een kooi niet goed lukt dan zou ik ook voor minder broedse kippen in de toekomst. 

Idee: koop volgend jaar wat broedeieren van een ras dat niet zo broeds wordt en verkoop, een aantal weken later, de kloek met een paar kuikens.  Als de kuikens 4-6 weken zijn kun je bij sommige rassen al goed zien wat hennen en wat haantjes gaan worden. Er zijn zelfs autosexende rassen waarbij je dat door kleurverschil al direct kan zien. 

Houdt zelf natuurlijk ook een paar kuikens. 😛 zo krijg je een betere verhouding broedse mutsen -  ongeschikte moederkippen. 

• Like 1