Jump to content
Jorieke123

Kippen in de moestuin

Recommended Posts

Ik wil volgend jaar eventueel kippen houden op de volkstuin en ik vroeg me af hoe groot jullie kippen hok is? Ik wil tussen de 3 en 6 kippen houden . En hebben jullie het hok dan van boven afgesloten of  gewoon een stuk afgezet met een nachthok erin (dus open?)

Ik heb 8 hele kleine krielkippen in een hok/kleine ren met dak combi  van ca 3 m x 85 cm en 1,15 m hoog waar 2 legnesten aanhangen. Het deel waar ze slapen (zitstokken) is ca 105 x 85 cm. Daaraan zit een uitloopren van ca 15 m2 dat met kattennet is overspannen tegen roofvogels/vossen. Voor 6 gewone kippen zou ik het zeker groter maken.

Als je het hok in de ren wil zetten kun je 2 dingen doen: de ren goed roofdierproef maken (ook van boven en onder de grond) of een groter hok maken en het kippenluikje pas open maken nadat de zon op is en weer dicht maken voor het donker. 

Aan/rondom het hok maak je dan een ren voor overdag.  Met voldoende schuilplekken,  zodat ze niet direct ten prooi vallen aan havikken of andere brutale roofdieren.  Wat misschien ook kan is om ze echt vrij te laten lopen?.

Mijn uitloopren is niet echt roofdierproef. Daarom kunnen ze daar pas naartoe als de zon op is, via een automatisch kippenluikje. Ze mogen vaak een paar uur vrij lopen als er iemand thuis is. 

De grootte van het hok wordt, als ze altijd naar een deels overdekte ren kunnen, vooral bepaald door de ruimte die nodig is voor de zitstokken.  Voor 6 gewone kippen heb je bv ca 2 meter (of 2x1 meter) zitstok nodig en het is ook fijn als ze wat bewegingsruimte hebben als het al licht is en jij ligt nog te slapen.

De zitstok kun je het best zo plaatsen dat ze nergens met hun vleugels of staarten tegen de wanden aankomen (ivm bloedluis). 

Je ‘moet’ het deel waar ze slapen echt zo veilig maken dat er geen roofdieren in kunnen. Anders zijn (vroeger of later) op een keer je kippen dood/weg. Volieregaas voor het open deel en voor ventilatie, rondom stoeptegels of ingegraven gaas en een royaal dak is daarvoor echt een must. 

Ga je zelf een hok bouwen? 
Tip: lees wat meer over kippen bij levendehave.nl

• Thanks 1

Is dat ook niet een beetje afhankelijk van waar je woont? Wij wonen in de stad en hebben een volledig ommuurde tuin. Onze drie kriel kippen hebben een buitenren van schapenhekken die aan de bovenkant gewoon open is. En een binnenhok met legnesten waar ze zelf in en uit kunnen lopen naar buiten toe. Hier de afgelopen vijf jaar gelukkig geen roofdieren gezien die het op de kippen gemunt hadden. Alleen onze katten, maar die blijven altijd wijselijk op een afstandje 😅 maar ik kan me voorstellen dat op een volkstuin meer bescherming nodig kan zijn. Ook omdat je daar waarschijnlijk niet de hele dag bent. 

Met een hoge ommuurde valt t misschien wel mee. Maar in de stad komen vossen, loslopende honden en haviken ook voor. Wel minder risico, m.n. door de drukte overdag. Dus je hebt inderdaad minder te vrezen dan op een volkstuin.  SNachts goed opsluiten zou ik iig wel doen.  

Als je goedkoop wil zou ik eerder een tweedehands speelhuisjes (3 kippen) of n schuurtje (6 kippen) kopen dan n mini kippenhok. Houten speelhuisjes en schuurtjes zijn iha goed aan te passen. 

Grote en stevige prefab kippenhokken zijn best duur. De goedkope zijn vaak zo slecht dat ze snel gaan lekken. De ventilatie is vaak veel te weinig, de zitstokken te laag en er zit vaak niet eens een raam in. 

Een tweedehands kippenhok is niet  slim. Kans is groot dat er bloedluiseitjes in zitten.  

Zelf bouwen is natuurlijk het mooist als je handig bent. Maar zeker niet goedkoop als je alles nieuw koopt. Tip: kijk eens op backyard chickens voor inspiratie. 

• Like 1

Ik ben sinds vorige week een kipje kwijt. De oudste hen (6 jaar) die bovenaan in de pikorde stond. 
Ze is niet teruggekomen nadat ze vrijliepen 😢 .

Wat er is gebeurd? Geen idee . Helemaal niks teruggevonden. Geen roofdier gezien. De buurt (WhatsApp groep) heeft ook niks gezien.  

De kipjes waren wel een dag of twee uit hun doen. Maar de rust is nu weer terug en de tweede in rang heeft inmiddels haar plek ingenomen als chief in command. 

• Like 1

Oooo wat erg Trea!
Ik voel met je mee... de rest van de toom heeft de draad alweer opgepakt. Altijd naar als je niet weet wat het nou was.

• Like 1

Mellie hier heb ik ook een doorgaande broedseizoen gevecht met een paar hennen, die maar sneaky broeds blijven. Dan gaan de kipkalkoenen (opgepofte theemutsen) in een hondenbench, zonder water en voer en in het donker (met doek of iets afdekken). Paar keer per dag water geven en het liefst de kooi iets van de bodem. Zodat er een luchtstroom is en de broedse hen ongemakkelijk kan zitten broeden. De hen goed in de gaten houden en eieren rapen niet vergeten, als ze nog sneaky een ei leggen en meteen brieden. Het is een harder manier, maar beter een paar dagen broedheid breken dan week of langer met water en voer in isoleer kooi. 

De meeste krijg ik in het begin broeds af door ze op tijd van het nest te helpen en de broedkasten af te sluiten. Die niet van d nesten af te krijgen zijn of hardnekkig terug blijven komen en blijven zitten (het liefst op een andere hen die haar ei legt), gaat direct de kooi in (de pan in kan ook, als ze niet te helpen zijn). 

Heirloom Gärtnerei

Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen

What's growing on?

Ik ben alweer aan het nadenken over uitbreiding in de lente. Dan wil ik er liever geen broedse mutsen bij , maar wel een paar kleine gezellige dametjes die liefst ook in de winter eieren leggen. De speurtocht brengt me bij Rhode island red en de Amrock kriel. Ook al zijn ze veel groter dan mijn Hollandse krielen.
De Vorwerk en Auracana kriel vind ik ook wel interessant. De laatste passen beter qua gewicht maar zijn helaas geen winterleggers.  Eens kijken wat er hier in de buurt voor broedeitjes te koop zijn straks.

Heeft een van jullie toevallig ervaring met een van deze rassen? 

@Jane Doe wat een handige tips! Is idd wat ruwer, maar ik vrees dat mijn broedse dames wel een hardere hand nodig hebben. Maarehm... zonder water en voer overleven ze die paar dagen wel? Ik moet zeggen dat ze dan sowieso amper eten, maar toch...

ERvan uit gaande dat ze in goede conditie zijn, is het een lichte dieet. Schreef wel, een paar keer per dag water geven ... Ik heb een watertoren die ik dan meer dan 3x daags even in de kooi zet. Zijn hondenkooien voor grote honden, voor de transport van de politiehonden. Mocht je niet thuis zijn, dan water in laten staan of voor vertrek, aankomst en avond water geven. 

Kippen kunnen uitzonderlijk beter zonder water en voer dan wij mensen, overlevings kunstelaars maar geen risico lopen en voor het zekere gaan bij twijfel.

• Like 1

Heirloom Gärtnerei

Whatsapp moestuin group, pb nr voor toevoegen

What's growing on?

Shit... in 1 week 3 kippen verloren aan een roofvogel. Vandaag 2 stuks, we waren even van huis. Al lijkt dat weinig uit te maken want de 1e kip is ook gepakt terwijl wij thuis waren. En ook nog eens in de hoek van de kippenwei die erg dichtbij ons huis is.

We hebben wel eens eerder een aanval gehad hoor, maar dat is dan vaak in de koudste maanden heel vroeg in het voorjaar/eind vd winter. En daarna ging het dan gewoon weer goed. Nu is de vraag: gaat ie terug komen? 

Jeetje Jorieke, wat naar... ik hoop dat die vogel niet denkt dat het makkelijk boodschappen doen is bij jullie en gewoon lekker doorvliegt.

Ik heb ook weer kippengedoe. De hokken schoongemaakt en toen ik even later het hok open maakte, zag ik op de verde vulling, allemaal kleine beestjes. Ik heb gewoon bloedmijt. Aaahhhhh!!!!

Alles weggegooid, leeggehaald, 3 x ingespoten en schoongespoten... diatomeeenaarde gestrooid, met veger alle wanden ingesmeerd, overal weer tabaksbladeren gelegd.

Andere kippenhok heeft niets. Dat scheelt, maar voor hoe lang is de vraag... de kippen ingespoten met een spul van beophar. Ik heb ze ook een badje van diatomeeënaarde gegeven. Aangezien ik de chabo haantjes en moeder en zus wilde slachten, heb ik dat vandaag gedaan. Zonder voorbereiding. Was de kippen aan het inspuiten en hoppaa, door. De nek omgedraaid. Ik typ het en zie het weer voor me... naar.
Vond dat wel prettiger dan de keel doorsnijden, maar alsnog vervelend.
De moeder had allemaal eitjes in de maak in zich. Vond het heel veel, terwijl ze amper eieren legt en een eitje begint zo ienie minie. Ik wist niet dat het begon met een eigeel. Vond het ontzettend intrigerend allemaal.

Heb er foto’s van. Wel een beetje vieze foto’s. Sorry daarvoor.

fced66a87ea00a358b205c7052e321c5.jpg

Mijn theorie was dat dit eitjes zijn, of het begin ervan, maar dat wist ik niet zeker. Nooit eerder gezien. Heb er toen een doorgesneden en jawel. Het was eigeel.

5e8a75b0cdb292a12fa5125146054d80.jpg

Benieuwd hoe de resterende kipjes het gaan doen... ow ja. Tot overmaat van ramp is de Serama wederom broeds. Mooie timing zo met alle bloedluizen.

Ik denk zo'n 3 jaar oud. 2 leghennen van die leeftijd, en 'normaal' leghenformaat. Plus 1 krielkip, wel een wat grotere kriel door orpington en wyandotte-genen, dus geen ukkie. Die was denk ik een jaar oud? Al moet ik morgen bij daglicht even goed kijken welke we missen want ze zijn allemaal zwartig en ze kwamen niet onder hun schuilplekken vandaan... 

1 uur geleden, Mellie zei:

Ik heb gewoon bloedmijt.

Wat ons erg geholpen heeft dit voorjaar tegen de bloedluis is het insmeren van de stokken met oude frietolie( tip van Jorieke).

verder maak ik een kruiden mengsel met boerenwormkruid, alsem en Marjolein en knoflook en doe ik knoflook in de drinkemmer.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

De kippen waren er redelijk rustig onder... wat ook wel weer apart is eigenlijk. 

Vwb die olie tegen luizen: alleen op de stukken van de stok waar ie vast zit aan de muur, of de staanders zeg maar. Niet de hele stok insmeren, dan glijden je kippen er af :lol: (maar dat bedoelde Appelvrouw ook...)

Tip om van de directe besmetting van de bloedluis af te komen, dood niet alles maar wel veel. Ik gebruik het in combinatie met andere manieren. Het hok schoon branden. 

Ik gebruik hiervoor een onkruid brander. Overal even langs gaan en 95 % van de bloedluizen overleeft dit niet. En dan een weekje later nogmaals herhalen.

Let er natuurlijk wel op dat je niet te lang op de zelfde plaats blijft met je brander en dat het hok leeg is, dus niet nog veel stro of ander brandbaar materiaal aanwezig.

Jawel goed dat je het nog even zegt Jorieke, wij hadden wel de hele stokken ingesmeerd, maar dat was omdat we van die natuurlijke stokken Hebben met diepe spleten erin. Die heb ik ook volgestopt met olie. En de houders van de stokken ook. Hoe dan ook het hielp goed.

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Ik heb gelezen dat een verfafbrander ook goed werkt. Dat heb ik wel en een onkruidbrander niet. Dat ga ik ook nog gebruiken met de olie samen. Bedankt voor de tips.

Ik weet nu ook waarom mijn dochter donderdag gek werd van de jeuk aan haar handen. Had natuurlijk met de kippen gespeeld. Ik begreep er niets van en wist ook niet wat ik ermee aan moest. Zat in de hoek van aanstelleritis te denken. Tot gisteren.
Ik had op mijn linkerarm veel beetjes. Jeukte als een idioot. Was na een uur wel over, maar toch. Ze schijnen zich even met mensenbloed in leven te kunnen houden, maar kunnen zich dan niet voortplanten. Wel vogelbloed nodig daarvoor. Dat is dan toch een kleine geruststelling.

Posted (edited)

@Jorieke123 bah, wat rot voor je. Een havik blijft terugkomen tot er geen prooi meer is of tot de prooi onbereikbaar is. Daarna gaat hij weer verder. Als je de kippen minimaal een week op kan sluiten is het daarna weer ‘veilig’. Als het hok/de overdekte  ren te klein zijn kun je supersnel een tijdelijke ren bouwen met gaas panelen en tie wraps.  Die zijn niet goedkoop in aanschaf maar kunnen altijd weer van pas komen voor vele doeleinden. 

@Mellie ooh wat vervelend. Wat ook kan ipv branden is stomen. Wel zo veilig en ook effectief. 

Edited by Trea
Een beetje nuance

Ja Trea, we zijn vandaag bezig met het maken van een ren van panelen, die hebben we jaaaaren geleden zelf gemaakt van hout en gaas en komen idd voor van alles van pas. Het afschermen van de lucht is wel wat lastiger, we willen ze wat meer ruimte geven dan 1 zo'n paneel (qua breedte en lengte) af zou kunnen dekken. Gelukkig hadden we de frambozen/bramenstellage nog niet afgebroken en dat zijn best hoge palen met metalen draden er tussen gespannen. Dat is voor een roofvogel vast op zichzelf al een uitdaging. En dan gaan we ook nog eens even kijken wat we daar nog overheen kunnen hangen/spannen. Ik maak zo wel even foto's. 

De krielkipjes lopen voor nu even in de kas, daar zijn ze veilig. Niets te doen voor ze, maar dat ze niet gepakt worden door een roofdier moet toch genoeg excuus zijn voor een paar dagen wat verveling ;) 

Die kleinere dames liepen dus verder weg van huis, daar hadden we met die panelen een ren gemaakt. Niet overdekt toen nog... wat ook niet kan door meerdere struiken en bomen. Dus ze komen in de moestuin denk ik.

Oh: toen we die panelen gingen verplaatsen naar hier, kwam er een roofvogel vlak over die ren vliegen. Kijken of er nog wat te halen viel?! Ik vind het wel erg jammer dat ik gewoon niet goed kan zien wat voor een vogel het nu is... ik zou het een buizerd noemen, bruin van boven en licht van onderen. Maar die hebben het niet echt (echt niet?) gemunt op kippen. Dus een jonge of vrouwelijke havik? Ik heb ook echt wel een grijze grote roofvogel gezien een tijdje terug. Ook weer niet goed genoeg om nu echt andere kenmerken te noemen dan 'grijs en groot'. 

En het maakt voor de dode kippen natuurlijk erg weinig uit wat voor een soort het was. 

@Jorieke123 

Kattennet -versterkt (bv zooplus) is heel geschikt tegen roofvogels. Je kan dat ook goed spannen en gaat lang mee.  Alleen ratten en andere sterke knagers komen daar misschien doorheen. Bij mij is er nog nooit iets doorgekomen. 

In nederland zijn het vrijwel altijd haviken die kippen pakken. Alleen kleine krieltjes kunnen ook door een sperwer te grazen worden genomen. Verreweg de meeste buizerds pakken geen levende prooien maar een enkeling schijnt dat heel soms wel te doen.