Jump to content
Jorieke123

Kippen in de moestuin

Recommended Posts

Grrrrr bij mij zijn ze erg onder de indruk geraakt van 6 dagen quarantaine geloof ik. Niet 1 broedse kip, terwijl ik er nu met smart op zit te wachten nu Prettig gestoord haar uitbroedmachine niet werkt... zucht. Volgende week misschien...

Mijn broedeieren zijn binnen! Vanaf morgen + 21 dagen
Aaaah, zó spannend!

Kippenhok is schoon. Morgen wat gras uitsteken.

20210415_165702.thumb.jpg.e18edfb1087a9beba4da7c1db7321d8f.jpgHier zijn de eerste kuikens er al. 6 stuks, de laatste paar dagen zaten er 3 hennen op te broeden, dus aan moeders geen gebrek. 

• Like 4

Prachtig LB. 
Ik heb nu 2 hennetjes die naast elkaar zitten te broeden. Ieder met 5 eitjes. Hopelijk heeft het gedoe met een derde kipje die ook ineens wilde gaan broeden geen kwaad gedaan. Ik heb deze twee dames gescheiden van de rest.  Voor kuikenfoto’s moeten jullie nog 2 weekjes wachten ... 

09C0DE7A-BF7C-43A9-8968-6AA4865149EF.jpeg

• Like 2

Mijn kip heeft er 1 ei uit geknikkerd. Niet levensvatbaar neem ik aan?

Ja leek me ook. Zat er nu weer onder trouwens. Ik ben aan het tellen.

df5b3817a80ad300c48bd18b44f50465.jpg

e1a912c4184438fb8cf23afcb0ef9e7d.jpg

• Like 1

Die arme theemutsen kunnen niet eens rustig zitten broeden, steeds kijken en wij gluren mee.

Hier willen de Barbezieux graag eieren uitbroeden, maar er zitten nog Poul de Bresse hennen bij die moeten eerst verhuizen. En dan nog laat ik geen hennen broeden, maar laat de machines dat zware werk die 3 weken draaien. Een AOC bresse heeft al een anti broed kuurtje in de kooi gehad, was meteen genezen en kon na een half weekje terug in de groep. Maar die Barbezieux zijn volhouders, meermaald eieren rapen, tot ik de hen wel in de kooi moet stoppen omdat ze echt aan het kloeken is. 

Vanavond maar wat AOC Bresse selecteren en ringen, die moeten ook bij de Jersey Giant weg verhuizen. 

Dan moet ik broedeieren van de JG, BZ en AOC verzamelen en gaan in de machine bij een bevriende fokker. Dan blijven wat JG daar en de rest haal ik op. Eigelijk moet ik ook de Zweedse Bloemenkips fokken dit jaar, maar de hennen lopen nog bij een bekende. En tja is de vraag of ik de hennen nog op tijd terug krijg, gaat altijd goed totdat ze terug moeten geven zoals afgesproken. Is alleen voor de broedeieren en dan gaan ze weer terug, maar dat is toch moeilijk te begrijpen. En dan is het zich even afreageren door te zeggen, dat ze dan niet meer terug mogen. Na ja hoe dan ook, we zullen het zien of ze weer daar mogen scharrelen of hier een vast plekje weer krijgen. En of we dit jaar die stammen in stand kunnen houden of het einde verhaal is, gezien ik druk genieg ben met de Jersey Giant, Barbezieux, Poule de Bresse en AOC Bresse. Daarbij wil ik dit jaar voor de tuin gaan en mijn zadenbankje aanvullen. Er gaan hier heel wat droog bonen door, die prijzen schieten omhoog.

• Like 1

Was me toch een bresse haan ontsnapt, maar helaas 1 dagje kunnen genieten van zijn vrijheid.

Hier staan 10 Bresse hanen op de wintersportlijst en dan nog wat Jersey Giant hanen. Dan zijn de fokdieren over en zal de rust weer weden keren.

e894beec36f38938b6ef8865f4c78e0f.jpg

Ik keek net naar onze kip en ik zag wat bewegen... hij, nu al kuikens? Ik zag een ei bewegen, maar heel wazig beeld. Dus ik in de regen naar buiten gespurt. Zit Stoute Moeder op het nest met een heel boze Siyah ernaast... die heeft een heel handige kippenmanouvre uitgehaald en zat over/door/langs de omheining heen, in het andere hok. Haar eigen ei te leggen. Dus

Kippen...!

• Thanks 1

Stoute moeder verdient een mooie prijs voor zo’n bijzondere prestatie. 🤣

Hier gaat alles prima met de drie kuikentJes. De twee zwarte kipjes zorgen nu samen voor de kuikens. Er liggen nog 3 eitjes in t nest waar ze nog geen afstand van willen nemen. Morgen die maar wegnemen. Dan is het 26 dagen.  

• Like 1

Mooi dat nieuwe leven!

Ik kreeg als verjaardagscadeau twee 14 maanden oude kippen gered van een bio boerderij waar ze voor eieren werden gehouden. Rode dames die er een beetje verfomfaaid uitzien. We hebben ze er gisterenavond bij de anderen gezet en de hele meute besproeid met Chanel nr 5. Het stinkt er als een hoerenkast. Hopelijk gaat de eierproductie nu weer aantrekken, van mijn drie kippen legt er eentje eigenlijk niet meer en de andere twee samen drie per twee dagen. Genoeg voor ons maar niet genoeg voor de buren en de gasten.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Kunnen ze mooi nog een legsizoentje mee, dan zullen de dames in hun leg afnemen. Maar hebben nog een mooi scharrelleventje bij je, als ze niet de pan in gaan.

Hier maar een groep naar de verplaatsbare hok met net verhuizen, zodat ze daar het werk voor mij kunnen doen.

Heey even een vraagje tussendoor ,ik heb een kippenhok met een zitstok van 50 cm ongeveer hoeveel (kriel) kippen kunnen hierop? Normale grote en kriel wil ik weten😅

De man opperde na alle dramatiek van vandaag om evt een broedmachine te kopen. Dus wie weet komen er nog kuikens van eigen kweek.

Ms 35 kijk maar eens op marktplaats ... is maar een ideetje ... Houden hun waarde en kun je weer goed verkopen, goede broedmachines die niet te groot zijn. Kunnen 35 eieren in, maar je kan de uitkomstlade er uit halen en daar nog een keerrek doen, dan heb je plaats voor 2 x zoveel grote kips eieren, kriel meer even op website kijken. Voor de uitkomst kun je dan een extra met gaas deksel en bodem doen en die op de uitkomstlade pakken. Zodat de licht toch goed ventileerd met de uitkomst.

Maar doe eerst een rek en lade gebruiken en blijf daar bij als het genoeg is. 

• Like 1

@RoosDeTuinier Voor zover ik me herinner is 50 cm is net groot genoeg voor 2 normale grootte kippen of 3 krielen. Het is ook belangrijk om voldoende ruimte rondom te hebben zodat hun vleugels en staartveren niet tegen de wand komen. Dit ivm bloedluizen. 

De nieuwe kippen die ik cadeau heb gehad..mm tevreden ben ik niet. Een kip is zeer kalig en pikt zichzelf eens regelmatig, ik heb nog geen luis gezien maar kan er wel zijn natuurlijk.
Ik ben begonnen met knoflook water en kruidenmix met knoflook, Marjolein en artemisia. Boerenwormbladeren in de legnesten. Alles preventief hoop ik.  Verder is het wel oorlog tussen de oude groep. Van 3 plus haan ( watje die Anton!)  en de twee nieuwe dames die het ook al niet met elkaar eens zijn. Echt oorlog met loopgraven onder de caravan en zo. Waar ben ik aan begonnen.

positief: de oude rode kip was zeer pielig, fikse diarree ineengedoken, veren vielen uit en legde niet meer. Ik heb haar apart gezet en een dag laten vasten en de volgende dag alleen maar wat zemelen en vogelmuur, smeerwortel en herderstasje. Brandnetelthee met honing. En zie vanmorgen ligt er een ei en kijkt mevrouw weer strijdbaar uit haar reptielenoogjes...

Op de foto een van de biokip-wezen..2DB5E75C-1C0A-4220-8D7C-63EB83755702.thumb.jpeg.8c37f85e502735a82a3f344d0438b5f0.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!