Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Super leuk je eerste ei!

Hier leggen de amrocks nog steeds niets. Zijn nu 22 of 23 weken oud. Geen windei of iets wat in de buurt van probeersel komt gevonden. #blijvenzoeken

De kippen hier zijn van half februari, dus hier met 23 weken het eerste ei van 1 van de drie. Die andere 2 hebben nog geen actie in de billen. Maar de eerste is wel speciaal ja, ik hoop ook op snel een eitje bij jou! Dat maakt het nog leuker!

• Like 1

@Liekie Een eerste ei is voor een kip ook vaak een vreemde verassing.  Als je een nepei in het legnest legt, komt t waarschijnlijk goed.
Laat je de kippen vrij lopen? Dan kun  je voor de zekerheid de kip opsluiten in de ren/hok zodat ze dicht bij het legnest blijft en niet op rare plaatsen in de tuin gaat leggen. 
Als ze eenmaal op de juiste plek legt,  kun je haar weer loslaten. 

@Trea goede tip inderdaad van het nepei. Dat ligt er ook al een tijdje in en zowaar, het 2e eitje werd gisteren door de dochter in het nest gevonden! Hopelijk komen de andere 2 grietjes ook een keer op stoom. Ze lopen hier sowieso dicht bij het hok in de ren, bij onze konijnen. Dat gaat echt bijzonder goed. Ze negeren elkaar meestal. Behalve als er iets lekkers te halen valt, dan winnen de kippen en leg ik voor de nijns iets aparts neer in hun eigen hok. Daar kunnen de kippen niet komen. 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Ik ben nieuw in dit topic, hopelijk weet iemand raad met mijn vraag. We hebben sinds 3 weken 5 kippen. Ze zitten in een ruime ren, maar toch is er eentje een beetje zielig. Ze is de laagste in de rangorde en verstopt zich de hele dag in de voerbak (trapbak). Is hier wat aan te doen? Ze mag er nu af en toe uit in haar eentje maar ik ben bang dat dat het niet beter maakt. We kunnen haar wel een eigen hok geven maar dan zit ze alleen, dat lijkt me ook wat zielig.

Het zijn gewone bruine legkippen van een klein jaar oud die altijd al bij mekaar hebben gelopen. Of er toen bijzonderheden waren weet ik niet en is wat moeilijker te achterhalen.

Ach dat is wel sneu. Weet je of er misschien een haan bij de kippen liep? Het zou kunnen dat een toompje van 5 kippen wel rustiger zou kunnen zijn met haan. Maar niet iedereen wil dat of mag dat (van de buren...) Ik denk ook niet dat dit gedrag af te leren is. Moeilijke situatie hoor.

• Like 1

En hier gisteren het 3e eitje gevonden. Wederom in het legnest. En het is de wyandotte! Ze zat luid kakelend in het nest, niet te missen. Ik ben zo blij met haar! 3 eitjes in 4 dagen! De orpies zijn vooral nog bezig met voor zichzelf te zorgen. 

• Like 1

@Plukparadijs

Ik heb zelf ook een kip die een beetje bangig was als jongste van de groep. Ze werd vooral gepest bij het op stok gaan en wilde ook niet bij de rest slapen. Dat is over gegaan nadat de ‘boss’ op een dag ineens verdwenen was. Maar met die info kun je niet veel. Het geeft wel aan dat als er iets veranderd in de toom dat een bangerik kan veranderen en zelfverzekerder kan worden. 

De bangerik moet je in ieder geval niet alleen apart zetten. 

Een nog ruimere ren met een aantal schuilplaatsen zou bijvoorbeeld kunnen helpen dat de bazige types zich minder vervelen en dat bangerik minder wordt gepest. Ze kan dan ook een prettigere plek zoeken om te schuilen.

Ik heb al een aantal keer gelezen dat het echt helpt om de toom een tijd op te splitsen. De bange kip samen met een of twee andere kippen in een hok met een deel van de ren en de ergste twee of 3 bullebakken bij elkaar in een ander hok. Aparte groepjes maken werkt. Weer bij elkaar zetten werkt niet altijd. Soms kiezen mensen er daarom voor om de toom permanent op te splitsen. 

Als je gaat opsplitsen heb je misschien ook meer ren nodig. Hoe groot is je ren?  Heb je er struiken in, zijn er schuilhoekjes? 

Hier loopt een onsnapte Bresse hen letterlijk in de tuin, heeft zoneman wat te doen madam vangen ...

Edit

Hen gevangen en loopt weer bij de juiste groep, was nog een hele operatie.

Edited by Jane Doe
  • Like 2

De keukentuin is de kleine groene oase van de keuken ...

Terug van vakantie en ik vind mijn zijdehoenders er niet zo goed uit zien… Ik heb en kip wat af en toe niest. Al maanden. Geen snot oid. Maar wel zo’n stom niesje. Ik had gezegd, als dat na de vakantie nog zo is, dan ga ik naar de dierenarts. Dus dat ga ik komende week doen.

De andere 2 zijdehoenders zien er magerder uit heb ik de indruk. De oppas zei dat ze minstens 2 eieren per dag hadden, dus er is wel goed gelegd. Maar ik had de indruk dat ze dunner zijn..? Ik weet het niet.
Het hok was echt super smerig. Dat heb ik direct schoongemaakt. Vond het echt zielig voor de kippen. Blijkbaar is er alleen water en voer gegeven.

De amrocks hadden ook een leuke verrassing voor me in petto, nl met 24 a 25 weken nul eitjes en wel een haan achtige in hun midden.
Erhm… een haan???
Een van de amrocks heeft beduidend langere lellen en grotere kam dan de rest. Zou Bollie dan stiekem een haan zijn? Lijkt er verdacht veel op, maar ik snap niet zo goed hoe. Ze waren allemaal precies hetzelfde bij aankoop. Alleen Bollie was wat dikker dan de rest van de kuikens -vandaar de naam - Zou die met 24/25 weken niet al moeten kukelen? Ze maken sowieso weinig geluid. Dacht dat zijdehoenders stil waren. De Amrocks piepen nog steeds alsof het kuikens zijn.

Ik zal morgen een foto maken. Een stuk duidelijker dan mijn 10000 woorden.

Zijdehoenders zijn gevoelige kipjes, balen dat de oppas alleen van water en voer heeft voorzien. Geef ze maar geweekte kattenbrokken of gehakt, veel protiëne om op krachten en aan te komen. Hier zijn ze weer een tijd hun verenpak aan het wisselen en krijgen extra voer met extra protiëne en gist.

Bij een haan zou je puntige zadel- en halsveren moeten kunnen ontdekken, al zie je maar wat aftekening op de veren. Hier houden late hanen zich soms verdekt, maar hun hanenveren kunnen ze niet verstoppen. 

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Gehakt kan ook, is makkelijker wie weet kun je wat afgeprijst voor prijsje op de kop tikken. meelwormen en soldaten larven zijn ook goed. En vooral laten scharelen, wat ze bijeen vangen is extra en mooi meegenomen.

Succes en beterschap voor je kips, ze hebben nu weer jullie goede zorg verwen ze maar lekker.

Geen idee of je nu en hen of haan hebt, maar de orpies hier leggen ook nog steeds precies nul eieren met hun 25 weken. De wyandotte legt wel bijna elke dag een ei. Topkippie! Ik heb vooralsnog geen spijt van de orpies, wellicht komt het nog, maar nu zijn het gewoon grote waggelende slagschepen. Grappig hoor, maar een ei mag nu wel.

• Like 1

Op 21-8-2021 om 19:23, Mellie zei:

bd1da98cf6d23ddb79247d5883675be5.jpg

Dit is de haan? Of kip? Onze serama geeft exact zulke lellen en kan en is ook een kip.

Even uit mijn hoofd. Dus weet het niet zeker. Maar was bij Amrocks het verschil in hen of haan niet te zien op basis van de kleur van de kuikens en iets met het pigment van de poten ? 

Er zit vaag iets in mijn hoofd dat Amrocks auto-sexend zijn.  Maar ik weet dus niet meer precies hoe dat zat. 

Dit is de haan? Of kip? Onze serama geeft exact zulke lellen en kan en is ook een kip.

De kip op de foto is zeker een kip. Een kip kan een haan of een hen zijn. 
Wat een verklaring kan zijn is dat Bolle bijna aan de leg is, en de andere Amrocks nog niet. 

• 2 weeks later...

Nee! Grrrrr!
Ik heb er wel 2 die sinds een week radeloos de ren in en uitgaan. Blijven maar kakelen. Kunnen hun ei letterlijk niet kwijt. Dus ik verwacht nu wel écht binnenkort. Maar ook nog geen windei gezien. Dus ben benieuwd hoe lang binnenkort dan gaat duren.