Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Goed werk @Mellie

Die van mij zijn helemaal van leg! In de rui? Stress? Ik heb wel 2 x een dode duif gevonden in een week tijd. Maar de kipjes zijn verder ongedeerd. 

Dat de oudjes niet meer leggen omdat ze denken dat t al winter is verbaasd me niet en de jonkies zijn nog niet zover (nu 4 1/2  maand) . Maar er zijn er 2 die toch nog horen te leggen. ☹️

Ik heb iets raars gehad zojuist.

Ging naar de hokken om eieren te rapen. Ligt er in 1 hok een plas aan eigeel met 2 hele eieren. Nergens een eierschaal te bekennen.

Andere hok, 3 eieren. Niks aan de hand.

Toch weer terug naar het hok van de zijdehoenders. Overal kijken. Vind ik een stukje eierschaal. Komt de witte fluf aangelopen. Knalgeel met een stuk eierschaal op haar buik vastgeplakt. Wats geburt? Blijft speculeren natuurlijk, maar wel heel apart dat een ei compleet geplet is en aan haar vast zit nog. Iemand eerder zoiets gehad?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Die dingen zijn best sterk. Zou met alleen zitten toch niet moeten kapot gaan. Eierschaal was ook gewoon dik.

Zal wel een mysterie blijven. Moet ik dat eierstruif nog van haar afwassen of gaat dat wel weg als ze een zandbad neemt? Ze ziet er heel vies uit het arme ding.

Ik heb de witte fluff gisteren gewassen. Stinken dat ze deed
Arm ding. Ze was nog steeds geen en stonk na de wasbeurt naar natte hond. Dus echt gewerkt heeft het niet… maar goed, het was wel erg lollig voor mij toch nog ergens goed voor geweest.

• Like 1

Vast wel iemand die zo een mooi boek wil.

Zoneman heeft eindelijk begrepen dat de vleeskips voor de slacht zijn en we dan nieuwe kuis kunnen uitbroeden. Dus volgend jaar kunnen we weer aan het broedseizoen deelnemen. De Poule de Bresse fokkips en AOC vleeskips, Barbezieux en Zweedse bloemenkips. De Jersey wil graag een andere fokker uutbroeden, dus doen we die de broedeieren scheeld ons weer.

Zoontje lief wil knuffelkips, dus zal de kuiks dagelijk moeten verzorgen, aan zich laten wennen en hun band opbouwen. Voor d hanen zal ik hem dat besparen, gezien die door hun hormonen kunnen veranderen. Maar met de hennen, kan huj het geluk hebben wat knuffel kips te krijgen. Misschien ziet huj dan ook eindelijk in ze niet te jagen in de tuin en kunnen ze dan weer los in tuin scharrelen. 

• Like 1

De keukentuin is de kleine groene oase van de keuken ...

Boek is idd een heel handig naslagwerk voor mensen met kippen
Maar als je er al veel ervaring mee hebt, betwijfel ik of je er iets nieuws in zult vinden.

Leuk Jane doe dat je kind ook zo lekker meedoet. Jouw kippen zijn natuurlijk net zo groot als je kind vermoed ik, dus is spelen wel wat anders hier kunnen de arme drommels het alleen van de muizen winnen en zelfs dat niet eens…!

Ik had vandaag 5 eitjes gepost en 1 was kapot gegaan. Dus eigenlijk 6 eieren. Ik ging de pasta leftovers en meloenpitten aan de kippen geven. Automatisch kijk ik in het leghok. Nóg een ei! Andere leghok. Nóg een ei! Ik heb vandaag voor het eerst gewoon ACHT eieren! 8!
Poeh hey, dat is echt bizar veel voor ons!
Ik vind het best schattig dat ik hier zo blij van ben, maar dat ben ik dus enorm
Nummer 9 volgt hopelijk snel.

• Like 2

Leuk om te lezen @Mellie en @Jane Doe

Mijn Doornikse (3 jaar) en Mixkipje (2 jaar) leggen weer gelukkig .. pff. 

Dus dat kattenvoer hoef ik gelukkig niet te kopen. Ik gaf ze wel wat extra gedroogde meelwormen en yoghurt. 

De oudjes ( ca 6 jaar) leggen vermoedelijk alleen nog in voorjaar en zomer. Ongeacht het voer wat ze krijgen. 

Goed nieuw hoop ik:  morgen komt een gast kijken die graag een Red Island en vriendelijke haan wil die mag kraaien. Zou fijn zijn als hij ergens anders een toompje hennen mag bespringen en bewaken. 

Het boek is dus niet interessant genoeg voor mij? Als niemand het boek wil overnemen  kun je t bewaren voor cadeau aan iemand die twijfelt over het houden van kippen. Ik zal er in ieder geval aan denken als mijn dochter of zoonlief twijfelt om zelf kippen te gaan houden. 

Leuke kippenhokken te zien in de fundatie Zwolle. 🤣Model huisjes gemaakt van natuurlijke en biobased materialen. 

D9624E7C-D76A-47CA-88A0-A129F7963791.jpeg

• Like 1

Leuk hok, zullen paar reuzen in passen 😂

Ja Mellie de reuzen zijn te groot als knuffel kips, ze springen een grote volwassen man letterlijk naar de strot. En ja springen niet vliegen, dus geen knuffelhanen, op 3 uitzonderingen na de Zweedse en 2 Bresse AOC. Maar als zoontje zo veel moeite en aandacht aan de kuiks gaat besteden, kan hij dat beter alleen met de hennen doen. Dat de hennen die door de selectie komen, dan zijn knuffelkips kunnen zijn. Die kan hij dan verzorgen, als de hanen er dan niet bij zitten. Dan houden we die dames wel alleen voor hun broedeieren met de hanen en voor de rest apart.

• Like 1

De keukentuin is de kleine groene oase van de keuken ...

Het boek is dus niet interessant genoeg voor mij? Als niemand het boek wil overnemen  kun je t bewaren voor cadeau aan iemand die twijfelt over het houden van kippen. Ik zal er in ieder geval aan denken als mijn dochter of zoonlief twijfelt om zelf kippen te gaan 

Ik krijg zelf het gevoel dat jullie al zo veel over kippen weten dat een boek over kippen dan overkill is. Maar zelf vind ik het heel fijn als naslagwerk of bij twijfel als er iets is. Heel handig!
  • Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Poeh 8 stuks! Krijg je die nog wel op? Hier 1 per dag, hooguit. Orpies nog steeds niks 🤔 Ben nu aan het bijvoeren met graan, maar de 'baas' pikt het meeste weg natuurlijk. Naja, zij maakt ook al eieren en kan het hebben. Ik word langzaamaan wel benieuwd of ze voor de winter nog gaan leggen...

Hubbie had een struisvogelei gekregen van een collega, die zijn echt GROOT!! Eten we daar maar van komende week 😀

Oooo koel! Een struisvogelei?! Wat gaaf! Dan heeft die collega dus struisvogels rondlopen dat lijkt me ook heel leuk. Iets meer land voor nodig vrees ik dan wat we nu hebben. Maar! Dromen mag. Ik droom nog steeds over die boerderij.

8 eieren per dag opkrijgen… gaat best goed eigenlijk, ahahaha.
ik geloof dat we er gisteren een stuk of 20/22 op hebben gegeten. Vandaag roerei. Ook een stuk of 12. Het zijn maar krielkippen he. Dat scheelt aanzienlijk in grootte! Ik weet niet of we met z’n 8-en 20 grote eieren kunnen opeten. Alhoewel… is ook maar ietsje meer dan 2 eieren pp. dat lukt ons vast!