Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Op 30-5-2022 om 14:08, Ian zei:

Hallo,

iemand hier die me aan brahma's kan helpen?

ben pas verhuisd en hier hebben de kippen veel meer ruimte

en dan is 2 wel een beetje weinig

Leuk. Ruimte voor een echte toom!

Als je er een haan bij wil, is dat meestal geen enkel probleem. Op marktplaats heb je ze vaak voor t uitzoeken . Zo kun je zelf eenvoudig voor aanwas zorgen. ;) 
Tenminste als je brahmas broeds worden en niet te lomp zijn om op eieren te broeden.  
Een broedmachientje kan dan natuurlijk ook. 

Via marktplaats hennen kopen is minder simpel. Er zitten ook broodfokkers en louche handelaren tussen. En voor je t weet zit je zo met een of andere zielig ziek beest opgescheept (quarantaine is aan te bevelen als je t niet 100% vertrouwd). 

@Trea

ruimte genoeg +-400m2 voor de kippen

maar een haan willen we niet

Die maakt me teveel kabaal

bij de grote fokker blijf ik wel weg,

die nemen het vaak wat minder nauw inderdaad

• 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Op 30-5-2022 om 14:08, Ian zei:

Hallo,

iemand hier die me aan brahma's kan helpen?

ben pas verhuisd en hier hebben de kippen veel meer ruimte

en dan is 2 wel een beetje weinig

Ik heb nog een aantal Brahma kuikens zitten. Mocht je er nog zoeken, stuur me maar een PM. 

• Like 1

• 2 weeks later...

Bah, weer een kipje kwijt met (echte)  vrije uitloop. Bij zonsondergang miste ik haar bij het opsluiten. Een uurtje eerder zat ze nog voor t raam naar binnen te kijken. 🥲

De andere kippen waren niet in paniek. (Wij waren in de buurt). 
Eerst had ik nog hoop dat ze de volgende dag weer tevoorschijn zou komen. Maar helaas. Ook helemaal niks teruggevonden. 

Er waren wel een paar vreemde zaken aan vooraf gegaan. Janice was donderdag in paniek tegen t raam gevlogen. Zij en andere kippen renden toen naar de ren. Janice vloog bovenop de ren. Ik heb niet kunnen achterhalen waardoor ze in paniek raakten. 
Vrijdag zat er een rare kat (geen buurkat) bij ons huis. 🐈 Die kat was zo brutaal dat hij het huis binnenkwam en naar boven ging. 

Mijn katten raken niet in paniek van een kat. Maar misschien hadden ze dat voor dit exemplaar wel moeten doen. 🤷🏻‍♀️ 

De kip die is verdwenen is Kwekky, een van de nog jonge Rhode island red krielkippen. Het aantal kipjes is nu terug naar 5. Gek hoor. Vorig jaar had ik nog 7 kipjes en 3 kuikens. 

Ach nee toch. Wat verdrietig nieuws. Een kat zou heel goed kunnen. Onze kippen zijn niet (meer) bang voor onze eigen kat, maar ook niet (meer) voor vreemde katten. Als er 1 kwaad wil zou dat hier precies zo kunnen gebeuren. Toch vreemd dat er niemand in paniek was. Echt stom zoiets 😞

• Like 1

• 1 month later...

Mijn zijdehoenders zijn al zeker 3 maanden in de rui… overal veren en leggen, ho maar. Elk jaar hetzelfde. Heel lang in de rui. Geef ze nu elke week paar x kattenvoer. Op hevige jaloerse aanvallen van de amrocks na, zet dat ook weinig zoden aan de dijk.
Maar wel heel lollig