Jump to content

Kippen in de moestuin

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ja bijzonder hoe de natuur die lijfjes weer aanzet om aan het werk te gaan. Ik zag vandaag bloeiende narcissen 🙃

Hier weer een eitje vandaag. De wyandotte heeft er deze week 5 gelegd. Ben zo blij met haar! Beide orps staan nog op nul.

Zijdehoenders nul, serama 3 x in 14 dagen en de amrocks leggen inmiddels bijna elke dag. Dus genoeg eieren weer. Ik zag trouwens dat de eieren nu weer €1 goedkoper waren per 30. Scheelt ook weer een stuk voor eierkopende mensen.

Gisteren weer bijgekletst met de dames. Ze moesten flink hun ei kwijt. Bleven maar kakelen en kopjes geven. Soort van dan, maar blijft toch grappig.

Over kippen gesproken, wij hebben een toompje Sussex en dat toompje wordt steeds kleiner. De lokale havik van dienst heeft uitgevogeld dat dit zeer smakelijke kippetje zijn. Nou moet ik toegeven, dat ís ook zo, het bewijs hier voor hebben we al menigmaal mogen smaken. 

Maar nu komt het einde van onze kippenhouderij in zicht, het aantal is gedaald naar twee, eentje van afgelopen jaar die netjes bijna dagelijks een eitje voor ons maakt en de oude moeder overste die de orde op stok handhaaft. Nu kreeg ik te horen dat je beter geen witte kippen kunt houden als je ze buiten wilt laten lopen. Een havik ziet sowieso al zeer goed maar witte kippen lijken wel op de tast te kunnen worden gevonden. Dus nu is mijn vraag weet iemand van jullie waar ik Sussex kippen kan vinden van een andere kleurslag? We zitten in noord-oost Groningen dus een beetje boven de grote rivieren was wel wat. Er zijn uiteraard kippen genoeg te koop, maar we zijn al jaren zeer gecharmeerd van de Sussex. Het wordt weer voorjaar en dan laten we de beesies de moestuin doen. Een week en ze hebben alles opgepeuzeld en zwart gemaakt. 🙂

ik vind die kippen ook zo grappig. Ik snap niks van wat ze bedoelen met dat gekakel en achter je aan rennen en dan weer schrikken als ik me omdraai, maar grappig is het zeker! Durven jullie kippen op sneeuw te lopen? Hier blijven ze angstvallig op de sneeuwvrije stukjes. Zelfs wat graantjes op de sneeuw willen ze niet wegpikken. Bang voor koude voeten?

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Wij hadden alleen natte sneeuw, dus ze liepen vooral in de modder. Toen het 2 jaar geleden zo heeft gesneeuwd, zijn ze 5/6 dagen binnen gebleven. Niet omdat dag van mij moest, maar ze weigerden. Ik heb ze toen in de ren gezet en ze vlogen direct naar binnen.
Kou moeten ze tegen kunnen lijkt me en nattigheid ook. Misschien is het gewoon te wit en daarom eng? Het zijn niet de slimste beesten.

• Like 1