Jump to content
Ilona's kwekerij

Beginner met een mega grote kas

Recommended Posts

Goedemorgen, 

Ik heb sinds midden oktober beschikking tot een (voor de moestuinierder) veel te grote kas,

Ik heb er nu uien ( 70 stuks) in staan op een minuscuul stukje van de beschikbare ruimte.

Iemand tips wat ik er allemaal mee kan? Misschien wel bedrijfsmatig?

Ik heb de beschikking over verse paardenmest waar ik compost van wil maken in de kas.

Groetjes ilona

Oja, de grond is heel lang bedekt geweest met plastic en jarenlang alleen voor opslag gebruikt en daardoor is de grond dood, nog iemand tips daarvoor?

Edited by Ilona's kwekerij

Hallo Ilona je kunt natuurlijk enorm veel groente kweken in je kas, en ook bloemen. Zelfs bomen die bescherming tegen regen en kou  kunnen gebruiken zoals perziken, avocado’s enzovoorts.  Ik denk dat het handig Is als je eerst kijkt wat je zelf zou willen kweken. Een plan maken dus!  De grond zou ik zo snel mogelijk nat ( vochtig zodat er wormen en beestjes en microleven in kan ontstaan) maken en misschien kan je de paardenmest met al het leven erin gebruiken om dat deel van de grond die je wilt gebruiken tot leven te wekken. Een lading compost zou ook zeer behulpzaam kunnen zijn. Daar kan de paardenmest behulpzaam in zijn, is het paardenmest met stro? En dan dus beginnen met de lijst van groente en fruit die je in de kas kunt kweken. 

Edited by appelvrouw

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Bedankt appelvrouw,

De paarden staan op vlas en er zit ook hooi tussen, omdat ze aan het knoeien zijn geweest met eten :-)

Bomen had ik nog niet aan gedacht, goed idee!

Hoe groot is groot?. Foto's?. In een grote kas heb je veel mogelijkheden. Vijgen, abrikoos en perzik behoren tot de mogelijkheden. Ook voor tomaten en paprika's ideal. 

1000m2? Luxe!

Dan zou ik inderdaad warmteminnende planten gaan kweken, desnoods bedrijfsmatig. Vijgen kan, maar dan moet de kas ook in de winter warm genoeg zijn, zeker als de vijgen in potten worden gehouden.

Wil je voor jezelf kweken of voor de verkoop? Eerst maar kijken wat jij wil en op basis daarvan kijken wat mogelijk is. 

Uien zou ik niet in de kas kweken, die kunnen prima buiten de kas worden geteeld.

Hai flub, het is een koude kas en ik heb geen buitenruimte ter beschikking,  helaas en ik wil voor mijzelf, familie en ook voor de verkoop kweken, maar ik zou niet eens weten hoe ik het dan zou kunnen verkopen 🤔 en wat het makkelijkste is om mee te beginnen 🤔

hier in H staat een stalletje langs de weg, tafeltje, geldkistje vastgeschroefd, met groenten, eitjes, fruit, bloemen

zie ik altijd mensen kopen, kun je ook doen want investering 0

in de kas zou ik dan zaken telen die ook goed te verkopen zin, tomaat, paprika, peper, aubergine, abrikoos, perzik, meloen of je sluit aan bij de vegan mode en teelt de daar geliefde vergeten groente, heb je een hogere opbrengst aan euro

als je zelf verwerkt heb je een hogere toegevoegde waarde: abrikozencompote, pepperflakes,,sapjes,

hier telen de  WTG tuinders, snijbiet, sla, tomaat, paprika, malabar spinazie, prei, nz spinazie, spitskool etc allemaal in een grote kas van 1000m2

ennuh, is veel werk hè...

Edited by RobO

Het zal heel veel werk worden, vergis je niet....

Hier in de buurt wordt ook veel uit de kassen verkocht langs de weg, meestal maar een soort producten per kas, maar de werkers zijn of studenten of Polen.

Wat ook gedaan wordt als er genoeg animo is, is de kas opdelen in percelen en verhuren aan amateur tuinders.

• Like 1

7 uren geleden, Ilona's kwekerij zei:

@ Martijn, ik vermoed 1000m2 🤔

Dat geeft mogelijkheden voor vele exoten. Ook hele uitdaging om de bodem vruchtbaar en vochtig te houden. 

Ik heb dit jaar voor het eerst in de kas druppelslangen gebruikt en ben er zeer tevreden over.

Mooie zuinige manier om de grond vochtig te houden.

Plaatje van internet.

druppelslang.jpg

Op 15-11-2020 om 10:41, Martijn zei:

Hoe groot is groot?. Foto's?. In een grote kas heb je veel mogelijkheden. Vijgen, abrikoos en perzik behoren tot de mogelijkheden. Ook voor tomaten en paprika's ideal. 

Hier in de buurt rij ik af en toe langs een groot bord kas te huur 30000 M2 + 40000 M2, samen 7 bunder, daar heb je wel een dagtaak aan;-).

Voor het losmaken van de grond werd mij unaniem Daikon https://en.wikipedia.org/wiki/Daikon aangeraden. Witte winterradijs. Net as de andere winter cover crops moet je daarmee buiten vroeger beginnen tot half september, dus voor mij komt het te laat, maar binnen met genoeg licht van alle kanten, kun je een stukje proberen.

Wat betreft vijgen, een koude kas biedt in Nederland maar een paar graden winst, door gebrek aan instraling.

Je kunt een wormencompost 'fabriekje' opzetten met al die grove paardenmest.

Edited by donaldk

6 minuten geleden, donaldk zei:

Hier in de buurt rij ik af en toe langs een groot bord kas te huur 30000 M2 + 40000 M2, samen 7 bunder, daar heb je wel een dagtaak aan

Gelukkig woon ik in een gedeelte van Nederland waar geen grote kassen staan.