Jump to content
RoosDeTuinier

Welke fruitbomen zijn dit?

Recommended Posts

Ik heb sinds gister een nieuw stukje tuin en er staan 3 grote fruitbomen op ,er is mij niet verteld wat het is 🙈 en zonder blaadjes lastig te determineren .Toch hoop ik dat iemand weet wat het is?

20201206_164110.jpg

Edited by RoosDeTuinier

Iets dichterbij fotos van takken nodig (voor mij). Ziet er als een prunus uit...

2 uren geleden, RoosDeTuinier zei:

🙈 en zonder blaadjes lastig te determineren

Maak eens foto´s van een paar knoppen....kijk vooral ook of je verschillende vormen ziet en zet die elk op de foto....waarschijnlijk zul je nu al 2 soorten zien....in ieder geval die waar blad uit gaat komen, maar mogelijk ook (toekomstige) bloemknoppen.  Als je vermoedt dat het verschillende fruitsoorten zijn, doe het dan per boom apart. Beetje afhankelijk hoever die al aan het zwellen zijn (hier bij mij soms al zeer ver) kun je daaraan meestal een boom herkennen. Ook kan het helpen om de structuur en tekening van de bast van de stam op de foto te zetten. En het derde wat je kunt doen is rondom de boom een aantal afgevallen bladeren zoeken en die fotograferen. 

Heel veel kans dat we je hier kunnen helpen. En als het nu nog te vroeg is, vast en zeker over een maand of 2.

Zo op afstand hou ik het op slecht onderhouden pruimen of kersen, vanwege de vorm en vele dunne takken en het vele opschot aan de stammen. Maar daar kan ik ook geheel mis zitten.

• Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Juich maar niet te vroeg. Er zijn zoete appels, zure appels, appels voor moes, voor sap, handappels, etc...
Eerst afwachten wat voor soort appel het is zou ik zeggen.

Volgens mij toch een pruimenboom. Als ik de bladeren op de foto van RoosDeTuinier vergelijk met de bladeren die nog aan mijn pruimenboompje hangen dan komen ze toch aardig overeen vind ik. Het ras is Opal.

opal1.thumb.JPG.4165646d46cb1c9bfc92f5efc0a28d87.JPG

opal2.thumb.JPG.d5fa43ee0625dc2ab0104558c91eb3d2.JPG

opal3.thumb.JPG.6ef947d90b556e02c94d4085ec6b63f8.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik heb ook lang getwijfeld. Vooral omdat de knoppen niet scherp en duidelijk zijn gefotogafeerd...het blad kan inderdaad van sommige pruimen en eerder nog van appel zijn. Ik denk appel dus.....vooral vanwege de indruk (niet scherp, dus ik zeg niet dat ik het goed waarneem!) die de knoppen en de takstand me geven.

Maar Roos kan het met de volgende links zelf beter bepalen. (De uitstekende website van Fruitpluktuin is via Google moeilijk te vinden, weer zo een gekaapte webiste waar ik veiligheidwaarschuwingen krijg...daarom directe links https://fruitpluktuin.nl/fruit/ is hoofdpagina veilig) 

Knoppen van appel: Kijk naar het bovenste plaatje op deze bladzijde. De stengel bovenop dit plaatje laat duidelijk bladknoppen zien van appel. Daaronder zie je een stengel met bloemknoppen. Dit is - als het een appel zou zijn - wat je nu of de komende 2 maanden geleidelijk duidelijk zou moeten gaan zien aan vorm. https://fruitpluktuin.nl/fruit/Snoeien/appel

Knoppen van pruim. Hier zie je ontwikkeling van (knoppen van) bloemen. Plaatje 1 zou je nu moeten zien, plaatje 2 is wat er rond maart april geleidelijk zichtbaar wordt. https://www.researchgate.net/figure/Stages-of-flower-bud-development-in-Japanese-plum-according-to-Baggiolini-1952-A_fig1_284085442

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Als de bomen niet geven wat je hoopt, kun je er altijd nog andere soorten op proberen te enten. Met het huidige wortelstelsel, zou hergroei dan heel vlot moeten gaan. Zelfs meerdere soorten op 1 stam kan in principe.