Jump to content
Sign in to follow this  
Nasuada

Vaste groente de makkelijke moestuin

Recommended Posts

Groente in het voedselbos moet je wel wat ruimte geven. Rabarber gaat prima bijvoorbeeld, kardoen kan je proberen. Eeuwig moes? Bosasperges. 

Kan je een rand maken met ook wat zon dan kan je de uien soorten zoals oerprei en welsh onion aanplanten, zeekool, Turkse raket, gewone asperges, borage, brave Hendrik, meldesoorten enz.

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Asperges dus Amrutten, die kan je groen of wit oogsten naar behoefte😉

waar ik nog aan dacht: Hosta. Die worden op andere plekken van de wereld gegeten, de scheuten, en staan op mijn lijst om te proberen dit aankomend voorjaar. En zuring. Safraankrokusjes. 

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik denk dat je er pas aan moet beginnen als het al een beetje een bosje is. En het gras er niet meer zo lekker groeit. Want al die leuke groenten raak je compleet kwijt in het dikke pak gras en onkruid wat er komt te groeien. Wij maken in ons bosje naast de moestuin steeds een stukje vrij om het in te planten met het 1 en ander, maar daarvoor nam het gras alles over, en dáárna de brandnetels. Nu ook die niet meer zo lekker groeien daar onder de struiken, en we steeds wat weg trekken, kunnen we stukken vullen met dingen die wij er willen hebben. Daslook is dan ook een leuke/lekkere. 

En al die apartere groenten zijn leuk hoor, en mooi, en soms wel handig als er verder nog niets groeit vroeg of laat in het jaar. Maar ECHT lekker zijn ze niet op zichzelf. Dus het is geen vervanging voor je 'normale' moestuin. Ik pluk graag een mix (van eeuwig moes, zwartmoeskervel, zuring, brave hendrik, blad van mierikswortel, enz.) om bijv. te wokken met een lekker sausje. Dan krijg je toch wat groente binnen in het voorjaar, als er verder nog weinig te zaaien en vooral oogsten valt. 

• Like 1

Ik vind van kardoen de bloemhoofdjes heerlijk, maar ze zijn zo klein dat ik nu op artisjok overga. De kardoen staat hier al drie jaar en ik denk dat ook de artisjok meerjarig is. Op zand hè. Overigens staat ook mijn palmkool al drie jaar.