Jump to content
Sign in to follow this  
Dennis91

Groen begin is het halve werk

Recommended Posts

Goedemorgen allemaal,

Mijn naam is Dennis, woonachtig in Enkhuizen

afgelopen zomer ben ik gestart met de Makkelijke Moestuin van Jelle. Zelf een moestuin bak gemaakt en verrek, er groeide groentes in! Dit vond ik zo leuk en mooi dat ik meer wilde. Ik wilde graag een volkstuin. Ik heb contact gezocht naar de vereniging hier in de buurt om een volkstuin aan te schaffen.

afgelopen zaterdag mocht ik een volkstuin uitkiezen. 
zie hieronder de foto’s.

Het is een tuin van 75m2.

De tuin wordt nog gefreesd 

aangezien het mijn eerste echte seizoen wordt volgend jaar ben ik heel benieuwd naar jullie tips om de bekendste beginnersfouten te voorkomen.

Het gaat om de linkerkant van de rode streep die ik heb getekend.

groeten,

Dennis

E307EC2C-3981-4387-A45D-336B1E7507E9.jpeg

FE4E6F39-34CC-42C7-8C71-FB811E50B17F.jpeg

EDA6124E-B4DA-48B7-837E-D8257E34DCF1.jpeg

67DC3A51-4287-4A18-A62B-3DFA65831BB8.jpeg

Edited by Dennis91

Welkom Dennis.

In ieder geval zit je op prima grond daar. 

Daar vandaan wordt een deel van de wereld van zaad voorzien.

Gefeliciteerd met je tuin, ik zou er niet bang voor zijn. 😉

Beginnersfouten leer je van, en zelfs ervaren moestuinders doen nog wel eens wat fout.

Het belangrijkste is genieten.

Zaai niet te veel te gelijk (100 sla bijv.) en let op je plantafstand, maar dat staat ook op de zakjes zaad.

Ook is alles tegenwoordig snel opgezocht op het WWW.

Veel plezier en hou ons op de hoogte.

• Like 1

Vaak voorkomende zaken waar beginners op ons complex niet aan denken:

- informeer eens bij de buren naar zaken die het elk jaar goed doen of vaak mislukken. Als bepaalde zaken bij de ervaren buren vaak niet goed gaan, weet je al dat je daar  waarschijlijk niet het mooiste resultaat moet verwachten.

- vraag ook eens naar jaarlijkse plagen: hier elk jaar al zeer vroeg coloradokever op aardappelen dus vanaf ze boven komen, moet je ze vangen en doden. Ook is op ons complex kolen telen zonder gaas in het voorjaar en de zomer zinloos. 

- te vaak water komen geven en dan enkel de oppervlakte maar eens vochtig maken. Beter niet te vaak geven en dan veel geven.

- alle zaden uit een zakje uitzaaien in 1 keer ( heb je dus veel te veel)

- kleine plantjes veel te dicht op elkaar planten ( vaak minder oogst dan bij genoeg ruimte)

Edited by simonvb
Opmerking appelvrouw: Blijkbaar was niet alles even duidelijk wat ik eerst geantwoord heb

5 uren geleden, simonvb zei:

alle zaden uit een zakje uitzaaien in 1 keer

Welkom Dennis, leuk dat je met een tuintje kunt beginnen. Er zijn hier zat mensen die je met het begin kunnen adviseren, daar ga ik niet aan beginnen. Wat leuk is op deze plek is dat je de moestuin seizoenen van diegenen die het bijhouden kunt lezen, dat is zeker leerzaam en ook onderhoudend! Ook dat tuinders het vaak, maar soms ook helemaal niet met elkaar eens zijn. Zo zaai ik bijna nooit alle zaden uit een zakje in een keer uit. Maar dat terzijde.

veel plezier met je tuin!

https://www.moestuinforum.nl/blogs/

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

Heb mijn bericht aangepast aangezien ik ook bedoelde dat veel beginners een geheel zakje gebruiken terwijl dit te veel oogst geeft in dat jaar en vele zaden jaren goed blijven.