Artemis Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Dag allemaal, Dit is mijn eerste actieve bezoek aan het forum, waar ik wel al veel gelezen en geleerd heb uit andermans vragen. Deze winter beginnen we met planten in de tuin van ons (inmiddels eigenlijk niet meer zo) nieuwe huis. We hebben net een ENORME wilde braam weggehaald, van een prachtig plekje op het oosten aan een afscheiding van draad, waar hij dan ook welig tierde (takken zo dik als mijn onderarm...) Die plek wilde ik eigenlijk blijven benutten voor kleinfruit, maar dan wel met doornloze struiken. (o.a. omdat er hier ook een dreumesje rondwandelt) Eigenlijk wil ik hier zo veel mogelijk opbrengst genereren met zoveel mogelijk verschillend kleinfruit, en mijn vraag is of dat kan. Ik kan wel antwoord vinden op de vraag, hoeveel plantruimte er tussen verschillende bramen of frambozen moet, maar ik heb nog nergens gelezen over het naast elkaar telen van verschillende rassen en soorten. Ik wil graag een zomerframboos (bv glen ample), een herfstframboos (autumn bliss of fall gold), een vroege braam (loch ness), een latere braam (chester thornless) en een japanse wijnbes planten. Kunnen die naast elkaar? De ruimte in de breedte is er, zeker door de hele tuin heen, maar dit specifieke stuk is 5 m breed. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke soorten verdragen elkaar, welke moeten elkaar niet? Hoeveel ruimte tussen de planten? Kan ik de soepele takken van de verschillende soorten door elkaar heen opbinden, wanneer ik grondig blijf snoeien en zorg dat de boel niet in elkaar kluwt? De grond is lichtzuur, klei met een zeer vruchtbare, doorlatende bovenlaag, de tuin is uitermate beschut, op zuidoost gericht, deze specifieke plek is deels zonnig, deels beschaduwd (dappled shade, zoals dat in het engels zo mooi heet, zon door de bladere heen). (Ja, ik weet het, het is in veel opzichten de ideale tuin, en er zal hopelijk in de nabije toekomst veel geoogst worden uit zowel moestuin als van het fruit!) Hartelijk dank alvast voor de suggesties! Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 hallo artemis en welkom hier. Ik zou voor alle struiken een afstand van 50 tot 60 cm aanhouden. Vind het wel een leuk idee dat je verschillende soorten door elkaar wil laten groeien. Als je een mogelijkheid biedt om langsop te groeien en zorgt dat de laagste soort vooraan staat(met je rug naar het oosten en dan links dus), denk ik dat het heel goed gaat lukken....en inderdaad...bijhouden met snoeien zodat de ene niet helemaal de ander gaat overwoekeren. Ben benieuwd naar de foto's t.z.t. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 Hallo Geedee, Dank voor het welkom, en voor het bericht! Ik wilde net aan mijn eigen bericht toevoegen dat ik met veel interesse de berichten gelezen had over frambozen op plantafstand-frambozen-t3099.html en post46769.html?hilit=frambozen#p46769, waar jij ook veel zinnigs en bruikbaars te melden had! Maar dus nog niet over dit specifieke experiment. Ik zal je tips gebruiken bij het planten, en de dubbele draden ook toepassen, dat lijkt me zeer handig. Foto's komen zodra er we verder zijn, ondertussen blijf ik natuurlijk benieuwd naar wat met hierover te melden heeft... groet! Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Japanse wijnbes heeft ook doorns, best veel eigenlijk.Doorelkaar zou ik niet doen, maar meer omdat het me slordig lijkt ik zou het stuk in drieen delen en naast elkaarplanten dat geeft geen probleem, met name als je de braam goed snoeid.Volgens mij is er nog een andere ,mogelijkheid en kun je wel overwegen om bv hoog en laag te planten, bv braam hoog aan de draden en daaronder/daarvoor bosbes. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Ja inderdaad die japanse wijnbes heeft enorm veel doorntjes... die zou ik ivm met klein grut ook helemaal achteraan planten en evt omheinen met van die groene geplastificeerde draad... of er helemaal van afzien en over een paar jaartjes planten, als t grut groter is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artemis Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 Haha, dank, dat wist ik niet van de wijnbes. Maar wellicht dat ik deze goed omhoog kan leiden. Ze had eerder ook al ontdekt dat de roos doornen heeft (die moest sowieso helaas het veld ruimen voor een groter terras) en dan is het een keer mis maar daarna weet ze ook dat ze er af moet blijven. De wilde braam was echter zo het pad over aan het woekeren dat ze er bijna niet langs kon zonder "kleerscheuren". Vandaar zo min mogelijk planten met doornen, maar ik sluit nu nog geen wijnbes uit als het me lukt om hem een beetje luw te zetten, idd misschien met een bosbes ervoor oid. Dank voor de tips in ieder geval! Lager blijvende (herfstframbozen) onder, bramen hoger, ik zie het wel voor me, ik houd ook niet van slordig dus zal ze sowieso in de gaten houden qua snoeien en binden. Quote bezig met het creëren van een pluktuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Wij hebben heel wat bramen staan. Namen kan ik er niet meer van geven maar het zijn vroege en late soorten onder elkaar. Leuk voor de kleinkinderen om een lange tijd bessen te plukken recht van de struik het mondje in. Tussen de struiken kruipen om juist die ene dikke te plukken... het enige risico dat ze lopen zijn vlekken op hun kleren (maar onze dochters weten dat als het goed weer is, de kleinkinderen hier sowieso de tuin ingaan en dat ze dus "slechte" kleren moeten meegeven of aantrekken) want alle soorten die wij gezet hebben, zijn juist voor de kleinkinderen doornloos gekozen. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts