Jump to content

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2021

Patrijs
 Share

Recommended Posts

Die is voor eind maart, begin april.

Als er wat zon komt dan groeit het wel.

Het worden geen mooie kroppen bij sla, dan gaat snijsla, veldsla en winterpostelein beter.

Zie ook mijn Blog voor resultaten bereikt in het verleden:

Edited by Patrijs
  • Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Haha het is meer: komt er nog wat op? Gaat het nog verder groeien? Zal ik er wat anders voor in de plaats zetten? Zeker in het voorjaar is mijn honger naar sla uit eigen tuin ENORM! 

Ik ben nu op vakantie maar als ik terug kom ga ik toch nog wat Wd4J zaaien. 

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Ik had al wel plantjes, zaaien rond deze tijd gaat erg traag met alle risico's.

Kies het liefst een variant die wat tegen de kou kan zoals bijv. :

Kropsla Merveille d'Hiver (Wintersla) kopen bij Garantzaden.nl

Zaaien tot nov. en febr. mrt. apr. 

Of misschien binnen voor zaaien en zorgvuldig afharden.

Edited by Patrijs
  • Like 1

Haha het is meer: komt er nog wat op? Gaat het nog verder groeien? Zal ik er wat anders voor in de plaats zetten? Zeker in het voorjaar is mijn honger naar sla uit eigen tuin ENORM! 

Ik heb vorig jaar maart sla gezaaid waar we nog steeds van kunnen eten. Dat is dus meer dan 1 jaar geleden al. Tussendoor heb ik wel 2 x bijgezaaid om aan onze sla behoefte te kunnen voldoen, maar er staan nog originele kropjes in.

Ik heb bij de muur van ons huis 2 moestuinbakken met alleen sla staan. Normaal zorg ik dat die voor de winter leeg is, want het wordt winter. Afgelopen jaar heb ik dat voor het eerst niet gedaan. Had nog zo veel sla en ik dacht, ik zie wel wat er gebeurd. Met die siberische kou heb ik alles afgedekt. Alle sla was alsnog stijf bevroren en superkrokant.

Ik dacht dat alles erna wel dood zou zijn, maar dat viel reuze mee. Ik ben 2 kroppen verloren die toen het weer ging dooien, helemaal snot werden. De rest eten we nog steeds van. Sla is voor mij ook een must in de tuin en snap je behoefte dan ook heel goed.

Wat je nu nog zou kunnen doen, is een krop sla met kluit kopen en dat planten. Dan heb je gelijk eetbare sla ipv af te wachten of het wel opkomt. Steeds de buitenste bladeren oogsten. Die heb ik ook 2 x er tussen gezet en heb ik nog 1 van (die ander werd snot). Alhoewel… volgende week wordt er sneeuw verwacht en die kropjes zijn wel een stuk minder sterk. Maar ach, voor die €1,50 kun je het best proberen lijkt me. Succes in elk geval!

10 hours ago, Mellie said:

volgende week wordt er sneeuw verwacht

Say what? 

Ja wij oogsten meestal de buitenste bladeren van de kroppen. We hadden in de nazomer wel wat last van (vermoedelijk duiven)vraat, waardoor er een deel van de bindsla verloren ging. Verder groeit eea minder dan verwacht, maar want onze tuin bleek, ondanks alle regen, toch enorm droog. Als ik daar komend jaar nou wat aan weet te doen dan wordt de slaproductie in 2022 wellicht genoeg voor jaarrond eten. 

Het tuincentrum hier is een kersthel geworden, dus daar kan ik geen plantjes meer kopen. Maar wellicht kan ik thuis wat voorzaaien en in de kas of koude bak uitplanten.

Edited by mdubbelm

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Ik heb dragon gekocht vandaag voor de kip met dragonsaus. Was zo mooi met dikke stelen dat ik een gedeelte heb gestekt. Eerder ook gelukt, al was dat wel buiten… dus ik hoop dat het binnen ook aanslaat.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Niet vandaag, maar afgelopen zaterdag twee blauwe bessen struiken in speciekuipen geplant. Speciekuipen in de grond ingegraven en gisteren last van m'n hamstrings, misschien toch maar weer eens gaan sporten. Laatste twee weken ook nog twee appels (Karmijn de Sonnaville en Wellant), stoofpeer (Winterrietpeer), twee nieuwe kruisbessoorten (Mucurines en Lady Sun), een gedoornde braam (Himalaya), m'n gesneuvelde framboos Polka vervangen voor een plantje van hetzelfde ras en 3 soorten roze aalbes (Gloire de Sablons, Pink Champagne en Simone) geplant in het bessenplaatsje. Planttijd zit er voor mij weer op!

• Like 4

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

De basilicummunt heeft eindelijk wortels… sjonge jonge zeg, dat was er een van de lange adem. Ik heb 2 takjes geplant. 2 weggegooid die helemaal verdroogd waren en 2 andere die nog groen waren, geknipt en weer in het water gezet. Weigerende sereh krijg ik zo altijd aan de praat. Wie weet lukt het ook hiermee.

De 2 geplante takjes staan onder een dekentje op de patio. Wilde ze niet gelijk een koude shock geven. Fingers crossed