Jump to content
Patrijs

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Recommended Posts

Ik geloof dat ik 40 x heen en weer heb gelopen van kas naar sloot met 2 gieters in de hand. Kurk en kurk droog in de kassen.
Ook de nieuwe aardbeien konden wel een slokje gebruiken. Binnen ook alles begoten.

Vandaag maar even kijken of ik nog een x in de weer ga met gieters.

Vroeg, maar hopelijk niet te vroeg, 2 soorten aardappels gezet. 
We hopen maar op geen nachtvorst meer.
Het zijn middenvroege soorten, Tentation en Gourmandine.

In goot voorgezaaide peulen, in de grond gezet.

Meesje toonde interesse voor pas opgeleverd vogelhuisje.

Plek uitgemeten en gepland voor mijn zeer enthousiast aangeschafte grote hoeveelheid dahlias.

Algemeen gerommeld en voldaan naar huis.

• Like 1

Klinkt als een heerlijk dagje zo!

Ik heb weer een kletsnatte poot gehaald. Vandaag slechts 1 x. Gisteren 3, er is vooruitgang! De kassen weer begoten. Kippenhok weer eens goed schoongemaakt.

Genoten van de zon en een hommel die zo enthousiast bezig was dat ik zin had mee te doen. Jammer dat ik geen hommel ben.

Hier gister ook de bakken water gegeven, was volgens mij de eerste keer dit jaar volgens mij. 

Vandaag wortelen, bosuitjes en radijsjes gazaaid. 

Afgelopen winter vergeten de regenmeter naar binnen te doen. Kapot gevroren,flinke scheur. Vandaag gelijmd en is weer waterdicht. 

Alle peper hebben een grotere pot gehad. Ook nog 3 extra soorten paprikas gezaaid en en een extra peper soort. Voor de rest alle potten wat koemest gegeven. Was er vandaag een heerlijk weertje. 

muis begraven (tsja, de muis die alle tuinboon- en peulplantjes had gesloopt voor de zaadlobben was begonnen aan de veldsla maar nu ook aan de nieuwe slaplantjes

nou, die is in de val gelopen)

tegelpaadje gelegd naast asperges, die komen al op

2 aardappelveldjes geschoond en gepoot en snufje lavameel en snufje kali en snuf oude koemest gegeven

overgebleven poters weggegeven

water gegeven in de kas en de raamopeners gemonteerd (was al 30+ graden)

cosmea gezaaid, binnen, fijne snijbloem

rouwvarenmugplantjes bekeken, spruzit werkt dus want schoon

op de hark geleund met de buurman:  coronaverzuchtingen, paar wereldproblemen opgelost,  ikdoehetaltijdzo tuinpraatje

• Like 3

Op 25-3-2021 om 07:52, Mellie zei:

Ik geloof dat ik 40 x heen en weer heb gelopen van kas naar sloot met 2 gieters in de hand. 

wow, tijd voor een watersysteempje op zonnecel?

1 uur terug, RobO zei:

muis begraven

Gecondoleerd.

1 uur terug, RobO zei:

nou, die is in de val gelopen

Gefeliciteerd.

Hier nog een keertje naar de klaarliggende poters gekeken.

Daarna naar de opkomende aardappeltjes onder glas. 

Weer gaan zitten. Het wordt vanzelf april.

Een kruiwagen oude paaltjes opgehaald.

De kap van de opkomende tomatenplantjes in de zonnige vensterbank afgehaald, een mooie opkomst van de zaden uit de bio-zadendoos.👍

De laatste buiten slaplantjes opgeruimd, de volgende lichting is elders al weer aan het kiemen.

Daar gemest en gespit en gelijk de tuinbonen gelegd.

Geoogst van onder glas, nog een stukje gespit en wat gesnoeid.

• Like 2

Weer een stukje grond omgewoelt en de eerste bietjes gezaaid.

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Lekker wat dingen voorgezaaid, voorpret is fijn. Tevens leuk om te kijken bij welke gewassen dat zin heeft en bij welke niet. 

Bietjes en raapsteeltjes gezaaid.

O ja, en rucola (in de koude bak).

Onkruid uit het rabarberbed verwijderd.

Genoten van de magnoliaboom waarvan de knoppen enorm zwellen. Beloofd veel moois voor de komende tijd.

Kat Moesje (officieel 'Moustache' vanwege zijn zwarte snorretje) proberen wijs te maken, dat hij mijn zaaibedden niet om mag spitten.

Dat spitten heeft mijn man namelijk al gedaan...

De platte bak water gegeven, was wel een klusje maar ook nodig, de slaplantjes hingen slap door het zonnetje.

Nog wat opgeruimd, het is nu al zo dat men de spullen die men niet meer nodig heeft  al op mijn tuin legt.

Suikererwtjes geplant en die beschermd met wat platen plastic tegen de harde wind.

Het laatste stukje bemest en de laatste mest die over was opgeruimd.

Bezig geweest met de aardbeien in de bakken te planten. 13 gedaan, nog 2 bakken te gaan.

De laatste 2 aardbei bakken gevuld.
Volgende week de stellages in elkaar zetten als ik hulp krijg.

Hier (amsterdam) ook hagel en wind, maar het werd ‘s middags beter. Zonnepaneel en toebehoren bij de leverancier gehaald en naar de tuin gebracht, morgen plaatsen. Verder nog wat onkruid gewied, capucijnerstellage geplaatst en capucijners erbij in de grond gezet. Verder de plastic tunneltjes verwijderd want die waaiden alle kanten op :(

Ook een deel van het gras voor de eerste keer gemaaid. 

Zonnepaneel geplaatst en accu en omvormer aangesloten. Komende week een koelkast plaatsen.

B4B5CEBD-BE49-4ED4-AC25-A966E77916A0.jpeg

9DF89E2A-1A6A-4692-B998-9DAD5C12555D.jpeg

• Like 3

En een omvormer voor 220, zodat we niet hoeven te pielen met 12V apparaten :)

• Like 2

Dat  is wel lekker, en het scheelt veel geld. Die 12V spullen zijn vaak erg duur.

Ik heb zelf ook 12V p de tuin en in mijn camper, maar was benieuwd wat je precies hebt aangeschaft, hoe zwaar de accu is en welke kk?

Ik heb een vriendin met ook een tuinhuisje in A'dam die dat ook wil. Met nu nog een kk op gas. ( mag ook per p.b.)

On topic, vandaag rotweer koud en regen, en dan moest ik er ook nog om 2 uur uit om de klok te verzetten.

Een flinke tas winterpostelein geoogst, dat gaat nu hard onder glas. 

Daarom en om de kas aardappels niet te warm te zetten de komende dagen bij de kleine kas de luikjes open gezet.

Vanmorgen nog wat pepertjes verspeend.

Morgen wordt er potgrond voor me gehaald, dan kunnen we weer verder met zaaien.

Ik ben dit weekend in de niet-moestuin bezig geweest, want ook daar moest wat onkruid weg en wat struiken worden gesnoeid. In de wel-moestuin een beetje aangerommeld en opgeruimd en de slootkant schoongemaakt. Oh en koffie gedronken met de moestuinbuurvrouw, want dat hoort er ook bij. :)

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Posted (edited)

Geplant en gespit, en weer wat opgeruimd, de laatste hoekjes.

Ook weer wat aardbeien opgeruimd en uitgedeeld.

Boerenkool toppen gesneden bij  de buurman.

Edited by Patrijs

Moestuin

De oppervlakte met de schoffel losgemaakt en de groene waas van ontkiemend onkruid afgeharkt.

Naast de rij spinazie die net aan het opkomen is, nog een tweede rij gezaaid.

Erwten had ik thuis opnieuw voorgekiemd, omdat ik dacht dat de gezaaide erwten bij het gaas niet op waren gekomen. Toen ik de nieuwe in wou graven, bleken de gezaaide toch aan het ontkiemen te zijn, nu pas, na een week of drie. Dus rijshout gezocht en een tweede rij gemaakt, waar ik de extra erwtenplantjes bij uitgeplant heb. Er was geen gaas meer en zonde om de bak met erwtenplantjes bij de compost te dumpen.

Getwijfeld of ik al wortelen zou gaan zaaien, maar eerst moet de grond diep losgemaakt, dat moest ik morgen maar eens gaan doen.

Houtsnippers vanaf de tuinbedden terug naar de paden geharkt.

Foto's gemaakt van een roodborstje dat na afloop kwam inspecteren of ik het wel een beetje goed gedaan had en dat me met luid fluitconcert,  hippend van tak naar tak, mij uitgeleide deed.

Huistuin

Beetje onkruid her en der uitgetrokken.

In de kas idem, tussen de aardappelplanten die al 20 cm hoog staan te pronken.

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

Sla in de kas, Dille kruiden uit een pot in de kas gezet, buiten langs de rand van de nieuwe kas  afrikaantjes en goudsbloemen zaad in de grond gewerkt. 

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~