Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Patrijs
 Share

Recommended Posts

Nu het wat warmer gaat worden een aantal groente planten in de volle grond gezet, zoals andijvie, peterselie, selderij, broccoli in de kas aubergine en een regel stam snijbonen en stam here-bonen. Bezig met de stokken voor de klim bonen, water gegeven in de kas. En niet te vergeten veel geschoffeld.

Te veel om op te noemen:

• Gras gemaaid
  • Gewied
  • half verzopen zaailingen vanuit te kleine, te natte potjes in de volle grond gezet (slaapmutsjes, cosmea, klimmende winde, broccoli)
  • aubergines vanuit de kas in de volle grond gezet
  • Naaldboontjes gezaaid
  • Overige verzopen bakjes met zaailingen op een schaduwrijk plekje gezet ivm weekendje weg en mooi weer

Maar vooral ook genoten van de warmte en de zon. 

• Like 1

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Je opa zou trots op je zijn, denk ik.👍

Hier de tuinpoort opnieuw opgehangen.

Het is een oud trottoir plankier uit de tijd dat de arbo nog niet bestond en hij moet nu met nieuw beslag weer even mee kunnen.

En als ik het toilet exterieur van @appelvrouw zie dan is mijn poort voor Franse begrippen nog in prima staat.😁

Daarna even naar de tuin, eigenlijk om uit te rusten maar toch nog een halve kuub warmoes uitgespit,  in stukken gehakt en op de composthoop gemikt.

Fijn er komt weer ruimte op de tuin.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Het was zó heerlijk in de tuin! Ik heb eerst een flink stuk gelopen búiten de tuin, op jacht naar vlierbloesem. Nada, noppes, niente. De 4 bloemen tek ik als nul mee.

Toen de tuin in. De klimroos was helemaal van de pergola afgewaaid. Dat met gevaar voor eigen leven vastgezet. Toen de witte klimroos die iets aardigere doornen heeft. De kamperfoelie en andere klimzooi ook. Ow ja en de eerste bloeiende roos gezien. Jeej!

364ff804bebc083f4c6ec846d53b5be5.jpg

Ik werd ook heel blij van deze lupine. Vorig jaar deed ie het een stuk minder mooi. Had de zaden meegenomen van een Zwitserse berg waar ze rijkelijk in bloei stonden. Ik heb die bloem echt eruit gekeken en ineens staat hij in volle glorie. Toch apart hoe snel dat soms gaat. (Maar niet snel genoeg natuurlijk!)

3594eb6bf0e8db3ea401262c70fe1f74.jpg

Een paar tomaten in de kas gezet. De komkommers in een grote pot buiten -telegraph iets en 1 hangt nog steeds sneu- 1 komkommer voor de buurman overgezet in vriendelijker potje. Lees, groter. Zat nog steeds in een bekertje. Ahem. Die vond de verhuizing ook echt helemaal niks. Die is nóg sneuer dan die andere...

Zonnebloemen en lathyrus zitten erin. Gemulcht met slakkenkorrels ter verdediging. Zag al 1 reuzenzonnebloem koppie kleiner.
Heb nu alleen nog avondrood in de kas staan.
Die mogen van de week naar buiten. Durfde dat met alle slakken toch nog niet nu.

De sereh in de kas begoten en alle tomaten omdat ik er toch bezig was. Wol van Nasuada in de woelgangen gefrut. Hopelijk werkt het. Ook weer tig paardenbloemen uitgestoken. Dat doe ik alleen bij het stuk bij de kas, omdat die zaden anders steeds naar binnen waaien. De rest van het gazon heb ik de hoop opgegeven ooit paardenbloem vrij te zijn.

Gras is gemaaid door de man. Ook heel fijn, want het enige wat wél groeit met dit prutweer is onkruid, het gras en de bessen. Mental note: volgend jaar bessen dagelijks begieten voor rijke oogst en mega groei.

Na het avondeten, heb ik met Bollie en Simba op de bank gezeten en heb de perfecte kippenaaj gevonden. Toen had ik 2 slapende kuikens op schoot. Liefffff! Ik vond het al een heerlijke dag, maar ik moet zeggen dat dat toch wel het mooiste moment was. Tot de grasmaaier aanging... dat vonden de kleintjes wel erg storend. En terecht.

• Like 3

@vinky enige nadeel van deze is dat hij niet geurt... dat is nl wel een eis van me, maar kon hem voor dat geld niet laten liggen. Was bij de Deen voor een tientje meen ik omdat hij te droog had gestaan. Nou, daar weet Mel wel raad mee! Dus nu staat hij al 5 jaar te pronken in de tuin en me steeds weer blij te maken met zijn prachtige roze rozen. Zal over een week een foto maken als er meer in bloei staat. Dat is het echt genieten!

• Like 1

Een uur gevloekt om een stukje van 2 m bij 50 cm gras en wortelvrij te krijgen waarvan ik dacht dat het op 5 minuten ging geklaard zijn. Normaal leg ik er karton en een hoop compost op maar dat was niet onmiddellijk voorhanden. Het zit nu weer fris in het geheugen waarom ik die methode toepas!

Vandaag slaatjes verplanten in dat stukje. En dan nog wat extra slaatjes zaaien ook al de zaaitrays uit de serre halen want het gaat daar te warm worden.

• Like 1

Vanmorgen eerst asperges geoogst, daarna de asperges geschoffeld.

Aansluiten de twee buurtuinen ook een stukje geschoffeld de twee eigenaars zijn nog niet begonnen....🤔

'S middags 70 aardappelplanten schoongemaakt met de handschoffel zodat het dicht kan groeien zonder , of met niet te veel, onkruid.

De buurvrouw verderop geholpen met haar bonenhok. En bezoek gehad in het theehuisje.

Een plant uit de bloementuin verwijderd, die de reden is dat we nu ook zevenblad hebben. Het zevenblad was meegelift, wie weet hebben we nu het ergste weggehaald, en de rest gaan we hopelijk kunnen bijhouden.

Wat zaailingen uitgeplant, goed zoeken maar ik heb hier en daar nog een plekje voor iets leuks.

Tomatenplanten uitgeplant, ben benieuwd of dat nog wat wordt dit jaar.

Bietjes uitgedund. Partner heeft de gewoonte om de uitgetrokken exemplaren dan te redden en ergens anders uit te planten, zo schattig. 

Veel gewied. 

Geconstateerd dat de peulen bloeien en de tuinbonen talrijk zijn en de aalbessen er al hangen en de bietjes lekker gaan. Van de koolsoorten hebben sommigen (broccoli, spruiten) het moeilijk, buitenste bladeren slap, gelig, misschien schrik van het mooie weer? Spitskool heeft dan weer nergens last van.

Tientallen zevenstippelige lieveheersbeestjes gezien, en één roomvleklieveheersbeestje. En een prachtige mestkever. 

• Like 1

Weer veel plantjes van de grond kunnen halen die van onderen al helemaal op waren gegeten door engerlingen. De bijbehorende engerlingen aan de kippen en de loopeenden gevoerd. Die weten al meteen wat ik kom doen dan :|

Verder de composthoop omgezet naar de volgende bak, kippenkuikens een nieuw stuk onkruid gegeven om kaal te maken, en velden klaargemaakt waar de ossen komen te lopen vanaf morgen. 

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vanmiddag met het gezin naar de tuin geweest,

ik heb wortels en radijs  gezaaid  en 4 knolselderij uitgeplant ,

verder een beetje onkruid geschoffeld, mijn vrouw en dochter hebben hard gewerkt om weer een stuk straatwerk aan de slootkant onkruidvrij te maken de tomaten  hebben  een paar uur buiten gestaan in het zonnetje.

Heel wat zaken opnieuw gezaaid, vooral door het feit dat we dit jaar nogal slakkenoverlast hebben.  En dus ook maar weer eens de bakjes voor de slakkenvallen bij elkaar gezocht. 

Verder gewied en gezien dat er de komende week toch redelijk geoogst kan gaan worden.

Gras van verwaarloosd stukje tuin weggehaald, groeide en bloeide uitbundig. Ondanks hooikoorts neusspray toch flink last van hooikoorts gekregen. Doorgezet, want als ik het laat staan dan breidt het zich uit.

Klimhulp gemaakt voor de vitis coignetia, die een doorkijkje zichtdicht moet maken. Jonge plantjes water gegeven. Anijsplantjes tussen de druivenstokken aangeplant. 

Posted (edited)

spacer.pngHet is dròòg!

Vork en ik zijn gelijk de drempel overgestapt om te redden wat er te redden viel.

De tomaten in de kassen is heel goed gegaan. Ze staan er mooi bij. Beetje gediefd, getikt en gevoeld

of ze dorst hadden. Ja, ja, wat een contrast met buíten de kassen. Want dáár staat ook nog een aantal

tomatenplanten....  Zeker driekwart van die groep  heeft verzuipingsverschijnselen. Vork zou er bijna van gaan roesten. 

Maar damn, wat is afvoeren van zulke minkukels moeilijk voor mij.

Mag ik ze nog even laten staan? 

49014016_kneusjes31mei.thumb.JPG.3d8310789249df63473b8697bd8dc635.JPG

Bij de bonen is het zeil van hun puinzak weggehaald.

Zie ze daar nu eens beduusd staan.

Die trekken komende dagen wel bij  1078862426_smileylach.gif.1c54200f9310c85787eea52c11bcb549.gif

Bonen.thumb.jpg.9eb01323e78d4ad9d5c392490684ecb3.jpg

Er staat dit jaar ook een koffer tussen het groen.

Gevuld met bleekselderij.

Vork vindt het machtig, zo'n compacte bak. Hij  deed er flink zijn best op:

2066412248_Bleekselderijinkoffer.jpg.4b237059ab5644f205c8964e1a5921a6.jpg

Al met al toch een dag bezig geweest op dit kleine stukje. De elf kassen staan zoals ze moeten

staan qua handig maar ook om de beide balkondeuren geheel open te kunnen zetten.

Met de komende zonnewarmte zal het rap groener worden, sla, andijvie, gourget....

73008461_gourgettesarecoming31mei.thumb.JPG.1d1605965f4fa3f4e1a43e33605d535b.JPG

.....spinazie, paar soorten tomaten,

erwten,bleekselderij,framboos, komkommer,boontjes,prei,meloenen, jamjamjammmm!

Naar rechts gekeken :

650949779_rechts31meib.thumb.JPG.896c32067bf2991eace4604ae74b21bb.JPG

Naar links gekeken:

973062758_linksaf31mei2021.thumb.JPG.7f1624628b517021d4391484e45b6eeb.JPG

Maar mensen, wát een andere start van het moestuinseizoen dan vorig jaar,

dat zullen we best gaan merken.We gaan ons best doen.

Dan komt het vast goed.

Bij de regenpijp is  alvast een zomerse pracht  te aanschouwen:

Framboos.jpg.a9ed0b418c4e75c3f27b289c0625b1ef.jpg

#framboos

Kom Vork, we zijn klaar.

Ze weten nu wat we gisteren gedaan hebben.

Ga Jij je tanden wassen?

Was ik mijn handen.

Edited by Grork
  • Like 8

Gewied. Voor mijn doen staat er veel onkruid op mijn tuinen. 
Nog een stuk van een perceel afgedekt. 
Courgette en sierpompoenen geplant.

Bonen opnieuw gezaaid. Die er al staan zien er erbarmelijk uit. Vraat en droog. 
Er staat een berkenboom en nog een andere boom net buiten de tuin.

Die slokken een boel water weg.

Lekker weertje.

De laatste opgekomen aardappels van het mee opgekomen onkruid schoongemaakt, ik  denk een plant of honderd.

Een aantal grote snijbietplanten er uit gehaald, deels weggeven en deels in de compost.

Op die plek  de laatste Texla aardappels gepoot. 

Sla etc. en asperges geoogst.

Gekregen potje Pronkbonen geplant.

Na twee dagen weg te zijn geweest verwonderd hoe hard alles gegroeid is met de zon! Peultjes en doperwten hebben ineens bloemetjes, de snijbiet en ander lekkers is ineens een stuk groter. Daardoor wat stress in mn hoofd over de planten die nog uitgeplant moeten worden, grote vraag is waar.. En daarna wanneer? 🤔

En... uiteraard water gegeven in de kassen. Was wel nodig gezien vrijdag laatste watergeefronde was 

Gisterenochtend met 3 moeders die ook hun man hadden meegesleept -Jeej!- de schooltuinen onder handen genomen. Was broodnodig. Het was zó heerlijk om weer nuttig te zijn en op het plein te mogen komen.

Heel veel gedaan. Kilo’s en kilo’s onkruid, snoeisel. Een wilt dat afgelopen woensdag door 3 kleutermeisjee is geveld, omgezaagd. Vond het erg indrukwekkend dat ze dat met z’n drietjes voor elkaar hadden gekregen
Het was hartstikke gezellig en zichtbaar nuttig! Alleen maar blij.

Het fietsenhok is weg begaanbaar. Alle brandnetels en ander onkruid is weg. Bijgesnoeide bamboe en struiken. Hoppaaaa. Dat ruimt lekker op!

06a68260982762414cfd8ba1a5b602f3.jpg
Zo veel bramen weggehaald, dat was indrukwekkend. Er is zo’n 2 m3 gesnoeid en versleept naar het hekwerk zodat de gemeente het makkelijker kan ophalen. (Nu duimen dat de kleuters niet besluiten er een fijn speelhoeken van te maken, want dat gaat wel prikken !)

3963616adb0b34a5674e8ba0c9ae54ae.jpg

Opgeruimd staat netjes! Nog even vegen en voila.

4d16d9f2b35a05c7614e940f97009bca.jpg

Van 9-13 bezig geweest en toen thuis lekker in de zon gezeten. Savonds had ik weer puf voor mijn eigen tuin en heb wat onkruid weggetrokken. Heel minimaal .

• Like 5

Gisteren de voorgezaaide bonen bij de stokken gezet, weet iemand of ze nog opnieuw kunnen groeien nadat je per ongeluk het topje van een paar hebt afgebroken...

Gisteren wat kool plantjes uitgezet, de vorige waren deels vanaf de grond afgebeten en toen gewoon laten liggen 🤐 stelletje vandalen. En gek genoeg alleen de bloemkool, broccoli en spitskool, de rode kool lieten ze met rust. Nu wat grotere plantjes neergezet, misschien was dat het verschil, de rode kool was al het grootst. Dochtertje van 3 heeft geholpen met graven, en daarna heeft ze op mijn aanwijzing naambordjes bij de tomaten gezet. Ze vindt het zo leuk 😊

• Like 4