Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Patrijs
 Share

Recommended Posts

Zondag Vergadering gehad van de tuin.

Daarna 6 kg (schoongemaakt) zwarte bessen geplukt. Dat wordt dus regelmatig plaatkoek of ijs met, of , of, of, choices, choices…..

Dinsdag alleen maar naar de regen gekeken. Gaat vandaag wrs. hetzelfde zijn.

• Like 1

Kippen toegesproken
Wat onkruid her en der geplukt
Gras gemaaid -zelden zo rap achter elkaar, driewerf hoezee!-
Gemopperd op de kinderen. Flink gemopperd
3 kinderen, allemaal bamboe uit de tuin getrokken en niemand die het heeft gedaan. Er was misschien iemand -een bamboedief- in de tuin geslopen en alle stokken eruit getrokken. Jaja, dat zal het vást zijn geweest.

• Like 2

Vanavond nog even 2 uurtjes wezen wieden en wat uitgebloeide rozen weggeknipt. De halsbandparkieten uit de appelbomen gejaagd, voor zo lang het duurt. De appels zien er niet goed uit. Schimmelplekken, vraat. Het zag er zo veelbelovend uit toen de bloesem erin hing :(

https://prilgroen.nl/ onderweg naar een plasticvrije volkstuin

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Deel van de coniferen kopje kleiner gemaakt morgen afmaken.
Stokbonen de toppen vastgemaakt voor kapot waaien. Is hier droog maar veel wind. Geschoffeld en kas water gegeven.

@Patrijs

Durfde er vanmiddag nog niet eens een foto van te maken, de eerste week gingen ze als een jekko, nu is er weinig meer van over , volgende keer  direct op de plek zaaien  ik wil het toch nog een keer proberen,

Oorzaak is denk

*de methode

*de plek 

*het weer 

Edited by Bearded johnie

Een zwarte bes gesnoeid. Ik lees verschillende meningen over het snoeimoment, en dit was de eerste keer dat ik na de oogst direct snoei. Ik heb meteen wat compost bij de voet aangebracht.

Ik had de takken nodig om de tomaten te stutten. De klimdraadjes werken niet, omdat ze aan de waslijn zijn vastgemaakt en die gaat doorhangen. Het kan nu natuurlijk wel gebeuren dat het steunhout gaat wortelen. Dan heb ik straks veel nieuwe bessenstruiken.👍

Edited by fre3ke
  • Like 1

Kijkje genomen op de nieuwe tuin. Stond weer gedeeltelijk blank. Dus niks kunnen doen.

Vitabella aardappels gerooid op oude tuin. De oogst is ten opzichte van vorig jaar bedroevend.

Minder dan de helft. Wel mooie, niet aangevreten aardappels. Maar erg weinig.

BAAC3752-955C-4C92-A54D-712F6509147D.thumb.jpeg.d263a76abecd55da5f6379897b1c0745.jpeg

Dahlias bewonderd en knoppen verwijderd. Bloemen geplukt, boeket meer naar huis.

Niks te klagen dus.

3E557617-63C5-4064-B7FD-558B4C2DF487.thumb.jpeg.7878af77b1b54b7c8c10d165f87abda7.jpeg

Edited by Amrutten
  • Like 1

21 uren geleden, Bearded johnie zei:

ik wil het toch nog een keer proberen

Tijd zat voor een herkansing, het wordt weer warm, en met wat gieten schiet het dan de grond uit.

Hier ook de laatste Triplo's gesorteerd. Ook nog flink wat kleintjes net als @Amrutten door de overstroming.

Aansluitend het ex-aardappelveldje geschoffeld, het droogt nu mooi op.

Een groot deel van de uien geoogst, de oogst is slecht dit jaar ook vanwege de overstroming.

Gelukkig staan er nog wat op een hoger stukje die wel mooi zijn geworden.

Ook nog een begin gemaakt met het opruimen van de platte bak, die sinds de voorjaarsgroenten verwaarloosd is en waar nu van alles wil gaan bloeien.

• Like 1

Het was de bedoeling niets, maar toen bleek al dat water dat is gevallen, weg te zijn. Waar blijft dat toch zo snel allemaal. Kurkdroog. Gesproeid. De kas in en tomaten gedieft en gekortwiekt. Nou jaaaa… korter gewiekt dan
Ik zag zowaar een rode tomaat! Die ga ik morgen plukken. De eerste tomaat, hiep hoi!

Ik heb ook frambozen en kruisbessen eruit getrokken en in potjes gedaan. Die gaan naar Turkije. De kruisbes had ik een paar takken ingegraven om te kijken of dat zou wortelen. En warempel, gaat veel sneller dan een winterstek nemen. Zaten zelfs bessen aan. Dat ga ik vaker doen om te vermeerderen. Wat makkelijk zeg.

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Koude noordenwind in de schaduw.

Tuinen geschoffeld ook die van de buurvrouw die op vakantie is gegaan.

Druif gesnoeid en grindpad open gehaald. Aantal gieters water aan moeder aarde gegeven. 
Koffie gedronken gelijk het wereldnieuws besproken.

2 uren geleden, fre3ke zei:

Er hangt in iedere boom 1 pruim

Lijkt mijn abrikoos wel, vorig jaar 1, dit jaar nog niets kunnen ontdekken.

Vandaag de eerste kratten aardappels naar de vorstvrije opslag gebracht.

Over een week of twee loop ik alles nog een keertje na i.v.m. de aardappelziekte die eventueel in de aardappels kan zitten.

Warme dag, niet mijn ding, maar toch zat gedaan. Wat oud spul geruimd, nieuw spul gezaaid, onkruid verwijderd, zaad geoogst, dingen verplaatst. En vooral genoten van mijn fijne tuin en van alles wat er groeit en zoemt. 

Tomaten gedieft en alle potten begoten.

Kippenren in tweeën verdeeld nadat ik alles weer had geharkt, troep eruit gehaald, 2 tegels erbij gezet voor onder de voederbak en waterbak omdat ze er zo’n zooitje van maken met krabben. Zit dan steeds in de bak, terwijl die best hoog is.

En 100 saté prikkers opgeruimd. Altijd leuk.

Edit: vergeet ik nog wel het belangrijkste. Pytho in de kas. Heb 6 planten weggehaald. Heel licht begin. Zag het aan de tigrette. Ik baal er níet eens van, omdat ik 3 weken geleden al had moeten dieven en opschonen. Iets met eigen schuld en berusting. Morgen maar aan de slag met de tomatenkas.

De pepers doen het -die het woelmuizenfestijn hebben overleefd- wel weer goed trouwens. Aan de andere kant van het looppad. Als dat allemaal maar goed gaat.

@Mellie klein trukje bij dat ingraven om te vermeerderen: leg eerst een plastic zak of gelijkaardig op de grond daarop wat goede aarde/potgrond/compost en in die aarde de tak ondergraven. Groot voordeel is dat de nieuwe wortels niet door die plastic zak zullen gaan en het dan eenvoudig is dat nieuwe plantje uit te graven, je kan dus ook snel controleren of er al voldoende wortels zijn. Ietwat nadelig is dat je meer moet opletten dat het niet uitdroogt.

• Like 1