Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druif snoeien voor de eerste keer


Nickdekraker

Aanbevolen berichten

Hallo ik heb in 2020 een druif geplant in de tuin. Ik zou deze maand een wintersnoei willen doen. Maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Er zitten heb 2 grote uitlopers met daaraan kleine takjes waar blaadjes aan zaten. De uiteinden van de 2 uitlopers heb ik niet afgeknipt.

Mijn vraag is wat moet ik in wegsnoeien en hoever Mvg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotos zeggen in zoiets veel meer dan woorden.

Algemeen: Meestal kun je redelijk wegsnoeien, alles wat niet vingerdik is. Hangt ook wat af welke vorm je later wilt bekomen maar daarover zijn er al verschillende topics.

aangepast door simonvb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Investeren in gestel nu. 

 

Is het je bedoeling om 2 takken parallel langs de pergola

te laten lopen?

 

Dan de 2 takken langs de muur terugsnoeien tot ca. 1,5 meter (ik denk dat het dan een 3-jarige struik isen opkweeksneheid is rond de 50 cm groei per jaar van gestel) en alle zijtakken en scheuten wegsnoeien. Wat smokkelen kan en dan laat je alvast aan elke horizontale drager een decimetertje hout staan als dat daar al gevormd is. 

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sapstroom komt pas later opgang in het voorjaar, dit gebeurd zodra de tempraturen weer gaan stijgen. Je kan zien als de sapstroom opgang is gekomen, als je ziet dat de knoppen gaan zwellen (groter worden). Al gaat het wel 'bloeden' (vocht uit de wonden komen), dan kan je b.v. wondpasta gebruiken. (Sommige mensen hebben ook met succes kaarsvet druppels gebruikt, maar zelf nog geprobeerd)

 

Zijn dit de foto's van nu? Want ik zie nog wel een paar bladeren?

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoeien doet groeien in dit geval. Je plant gaat niet dood. Ik heb dit najaar druiven geplant, die ik in december heb teruggesnoeid tot 15 cm boven de grond. Ik tuinier pas een paar jaar maar ik begin te begrijpen hoe het werkt. Het is wel zo dat op dat moment eigenlijk het blad er af moet zijn, terwijl jouw plant juist nieuwe scheuten lijkt te maken. 

 

Als je de hoofdtakken snoeit, gaat de knop die aan het einde komt te zitten, het groeiwerk voortzetten in het voorjaar. Wat je nu wegknipt, zit er zo weer aan. Alle knoppen daaronder gaan ook proberen lange slierten te worden en dat moet je stoppen door ze kort te snoeien.

 

Hoeveel ruimte is er tussen de muur en de latten? Ik voorzie een probleem bij die knik bovenaan omdat die lat de hele pergola draagt. Als daar geen ruimte meer is voor de stam, en de lat eruit moet, zit je met een probleem.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan. Hier staat alles ook nog niet stil. Nog 0 vorst geweest. Bovendien zo tegen een muur en raam onder een nis al helemaal geen winter. Rond december is de ideale tijd om druiven te snoeien. Die bladeren "doen"niks meer nu. Dus wacht niet te lang. Druiven groeien net als onkruid (bijna dan) ...niet te weekhartig. 😁

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja....een etage hoger mag ook nog eventueel. Het gaat er om dat er zich een stevige verhoute stam gaat vormen tegen die muur, die als de druif verder groeit alles kan voorzien van het nodige. Druiven zijn nu nog gewenst. 

 

Maar ik voorzie wel een groot probleem. Het raamwerk tegen de muur verstikt de druif na een of 2 seizoenen. (Of heel misschien drukt de stam het raamwerk kapot) De takken van de druif moeten ertegen en niet erachter. Ik weet niet of het je lukt om de toekomstige stam er nog van achter te halen en dan voorlangs (of nog liever de onderste 3 of 2 etages langzij) het raamwerk te leiden. Als dat niet meer kan, zul je moeten terugsnoeien tot bovenin het onderste vakje. Dat is geen probleem, je zult zien dat de groei volgend jaar al aanzienlijk zal zijn. Maar ook dan weer in december terugsnoeien tot + 50 a + 75 cm van waar je nu je schaar moet zetten. 

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, weknow zei:

Druiven zijn nu nog gewenst. 

Correctie!!! Druiven zijn nu nog NIET gewenst. Daar beter nog een jaar of 2 mee wachten, ookal zal de struik wellicht al bloeien. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

👍

 

Hoeveel ruimte heb je tussen de pergola en de muur? (Zie mijn opmerking hierboven als dat minder dan een centimeter of 5 is omdat je anders over 2 jaar op nieuw kunt beginnen...)

 

Lengte is prima. Alle zijtakjes - weet niet of daar leven inzit - mag je ook nog wegsnoeien. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Nickdekraker zei:

Heb ongeveer 4 cm tussen muur en pergola. Ik kan de horizontale latjes los schroeven en dan de tak van de druif ervoor zetten. En dan weer vast schroeven.

Slim!! Zelf zou ik dat de komende weken alvast doen, voordat de druif begint uit te lopen...dan gaat dat lastiger. 

 

De zijtakjes en rankjes die dood zijn vallen vanzelf wel af. Maar de plant op die punten ook te laten uitlopen en nieuwe twijgen laten vormen (en die kunnen behoorlijk snel groeien) is niet nuttig....die kracht wil je liever hoger in de struik. Maar vanaf juni of zo kun je voortdurend wat bijsnoeien naar believen. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Niet alleen de bloei eventueel, maar zelfs alle nieuwe scheuten die de plant lager op de stam laat groeien, kort houden. Hogerop mag je er een paar laten gaan, zolang het redelijk blijft, omdat de groeiprocessen blad nodig hebben. Ik zou nog zeker 2 jaar alle bloei weghalen...nu eerst een goed en gezond gestel laten ontwikkelen.

  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/druiveninfo.php

Is wel handig om het snoeiproces te begrijpen.

 

Je hebt het begrepen Nick, als je met 'bloei' eigenlijk 'groei' bedoelt 😉 Maar ook de bloei verwijdert men meestal de eerste jaren zoals Weknow zegt. 

 

Ik denk dat het handig is om tzt een draad te trekken langs de uiteinden van de houtjes. Daar kunnen de zijtakken dan overheen, terwijl de trossen naar beneden hangen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke Handige link

Overigens ... hoort dit (interessante) topic niet bij Fruit&Noten ipv 'doe het zelf'? Het gaat m.n. over het leiden/sturen/snoeien van de druif, de pergola (het doe het zelf-gedeelte😉) staat er al.

Ik kwam hier bij toeval terecht....

aangepast door Bertus
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • HuubvG changed the title to Druif snoeien voor de eerste keer

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...