Jump to content
Frank Houweling

Het grote kakiboom topic

Recommended Posts

1 uur geleden, simonvb zei:

Vaak dan nog verkeerd voornamelijk dat er bij persimmon dan kaki staat.

Oeps...misverstand...onduidelijkheid. ūü•≥ūüėú¬†

Lijkt me sterk. In winkel nog nooit een "persimmon" gezien. (veel spraakverwarring!! **) Alleen maar kaki's en veel daarvan zijn de zogenaamde sharon-vruchten uit Israel. (Sharon is het merk van kaki's uit Israel, zoals het merk Volkswagen voor een auto uit Duitsland) Mocht iemand ergens in Nederland of Vlaanderen in een winkel een persimoen (dus een D. virginiana) tegenkomen dan graag een alarmbel laten rinkelen, desnoods midden in de nacht, dan wil ik daar meteen naar toe. Ik wil maar zeggen: die zijn helaas niet te koop en door de heel korte bewaarbaarheid ook nauwelijks voor de handel geschikt. De enige manier waarop je een persimon of persimoen kunt eten is als je het geluk hebt om ergens een zeldzame liefhebber te ontmoeten waar je er eentje, niet langer dan 1 a 2 dagen rijp geplukt, kunt proeven. 

** De spraakverwarring

Ik maak een vergelijking om het duidelijker te maken.  Je hebt voertuigen, auto's, automerken en modellen. Een soortgelijke ondervedeling in termen zou je bij planten ook moeten maken. 

A. Er zijn allerlei voertuigen of vervoersmiddelen (fiets, scooter, driewieler, motor, auto, trein).

B. Van de groep auto's zijn er weer allerlei soorten en merken: vrachtauto, SUV, invalide-wagen, stationwagen, formule-1) of: Opel, Citroen, Daf, Porsche, Fiat enzovoort.

C. Een merk heeft weer allerlei modellen. Bijvoorbeeld Toyota Auris, Lancer, Aygo... 

D. Eventueel binnen een model weer allerlei uitvoeringen (Auris met andere motor, hybride of niet, 2 deurs of 4 deurs, bekleding, kleur...) 

A. Bij de planten FAMILIE van de ebbenhout-achtigen 

B is er een groep (geslacht/taxon heet dat ) Diospyros.

C. Er zijn allerlei "modellen" (soorten heet dat) Diospyros, waarvan er 3 hier van belang zijn. De Diospyros lotus, a Diospyros virginiana en de Diospyros kaki. De bijnaam of volksnaam  van de uit Amerika stammende Diospyros virginiana is in het Nederlands de persimon of de persimoen De Diospyros kaki of kortweg Kaki komt uit Azie en wordt ook wel de Japanse "persimmon" genoemd in het Engels. Het Engelse woord persimmon kan dus zowel gaan over eigen Amerikaanse soort Diospyros virginiana als over het geslacht met de soorten persimon, kaki en zelfs de lotus die dan als groep soms ook persimmon worden genoemd. 

D. Zowel van de Diospyros kaki (kortweg kaki) als van de Diospyros virginiana (kortweg persimoen) zijn er weer een aantal geselecteerde en gekweekte rassen, die min of meer vaste kenmerken hebben. Intussen zijn er bovendie (bij veel fruit komt dit tegenwoordig al voor) kruisingen gemaakt tussen de Amerikaanse D. virginiana en de Aziatische D. kaki. (Dit heet interspecifieke kruisingen en je kunt het zien aan de naamgeving: Diospyros virginiana x kaki) Sterke kanten van beide en dan vooral van de lekkerste vruchten van beide worden bij elkaar gebracht. Kaki heeft grotere vruchten en een veel betere bewaarbaarheid en daarmee verhandelbaarheid. D. virginiana of persimon is veel meer winterhard en geschikt voor koelere klimaten (zoals het onze) en geeft mogelijkheden voor andere smaak-inbreng. 

Het interspecifieke ras Nikita's gift is een van de betere kruisingen tot hier toe. 

Je snapt nu misschien, Martijn, waarom wat je in dat zinnetje hierboven schreef erg vreemd is en voor mij en strikt genomen onbegrijpelijk is. In Nederland worden alleen , althans vers, kaki's verkocht (die in Amerika ook persimmons genoemd worden, naast andere soorten) maar wel van verschillende rassen met verschillende kenmerken. Meestal komen die uit landen rond de Middellandse zee (Spanje, Italie, Israel, Turkije, Irak en nog een aantal landen of uit Japan, China en Zuidoost-Azie, maar die vooral via eigen kleinschalige import in Toko's en dergelijke. 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Mijn toevoeging aan dit verhaal, de kaki's hier uit de supermarkten hebben universeel 'Rojo Brillante' als naam en komen uitsluitend uit Spanje. Een erg flauw smakende kaki naar mijn mening met een narijping op de fruitschaal tussen 4-8 weken hier. Voor mij blijft het een intrigerende vrucht omdat er zoveel fans zijn en ik alleen met de Rojo Brillante's in aanraking ben geweest welke echt niet bijzonder zijn. 

Nog een linkje: https://www.agf.nl/article/9134079/spanje-uitstekende-vooruitzichten-voor-rojo-brillante-kaki/

Als iemand nog een plek heeft om lekkere kaki's te vinden dan houd ik me aanbevolen!

Ik ben momenteel vol op aan het enten. Komende week zijn de Persimmons aan de beurt. Ik heb veel meer enthout dan beschikbare onderstammen.. Kan nu nog niet precies voorzien welke precies, maar zeker is dat ik enthout over zal hebben van minstens 3 of 4 of 5 goede rassen Diospyros kaki en heel misschien nog een stukje D. virginiana x kaki... Te waardevol om zo maar weg te doen. Wie nog geschikte onderstammen over heeft (best Diospyros virginiana die vele voordelen heeft, maar D. lotus kan eventueel ook wel) mag me een priveberichtje sturen. Dan overleggen we over een week of zo wel verder.

WhatsApp Image 2021-04-05 at 11.45.58 enthout 2021.jpeg

Op 16-12-2020 om 21:19, Roland zei:

Is de smaak van Nikita's gift beter dan van een rijpe kaki uit de winkel?

Er zijn twee soorten kaki‚Äôs, astringent en non astringent. In NL non astringent word¬†verkocht onder naam sharonfruit meestal komen zij¬†uit Isra√ęl en Isra√ęlieten hebben hun eigen naam gegeven terwijl dit is gewoon soort¬†Fyuy als de rest van de wereld kent. En zo genaamd sharon is dus echt fruit uit de boom die niet verwerkt wordt¬†( omdat t niet nodig is )

Wat in meeste supermarkten word verkocht vanaf begin october is Roho¬†briljante,¬†soort uit Spanje en dat is ASTRINGENT soort. Dat is heel lekkere fruit als jij hem op de boom lat goed rijpen en zacht gaat¬†plukken en dan verliest hij die wrange smaak op natuurlijke manier.¬†Maar in Spanje zij worden niet rijp geplukt dus. Wanner zij ¬†worden net een beetje oranje zij¬†worden geplukt en¬†naar barokamera gebracht waar zij onder druk met¬†CO2 gas 25 uur lang¬†worden verwerk om die zo genaam ASTRINGENT ‚Äú wrang‚ÄĚ ¬†smaak eruit te halen. En dat word gedaan om die zielige fruit transportabel te maken, want dan heeft ei geen wrange smaak meer en hard als een Appel en dus transportabel!¬†

Op deze manier dankzij die klote technologie spanjejarden hebben wereld veroverd met hun verwerkte kaki’s. Want echte goede en rijpen kaki’s zijn niet meer transportabel en geen grote supermarkt zal zij in verkoop nemen. Ik hoop dat ooit wij zullen onze Nederlandse kaki’s telen. Alleen er is nog heel weinig kennis erover in bevolking. 

En wat betreft NON astringent soorten zo als ‚Äúsharon‚ÄĚ fuyuy klein of groot zij hebben hoge suiker percentage, en dat is een kwestie van smaak. Naar mij smaak ik vind kaki‚Äôs met wrange soort lekkerder wanner zij goed rijp zijn,¬†er zit minder suiker en ze zijn hemels lekker! En 1¬†soort kan anders smeken dan een ander. Net als appels.

En non astringent soorten worden moeilijker geteld en zij zijn dus durder om te telen. En soort roho briliante past heeeeel goed in Spaanse klimaat en grond goed risested geten ziektes en is een hoge producent. Vandaar kan je in seizoen voor een euro twee Spaanse kaki’s kopen. Plus in Spanje werken veel arbeiders uit zuid Amerika voor 3 euro per uur dus die kaki’s kosten bijna niks. Maar wat betreft smaak van Spaanse fruit het is te vroeg geboren kindje, de smaakt is 3 keer niks! 

Edited by Bala
  • Like 1

Ik heb een willekeurige kaki Google opdracht foto geplaatst aangezien de andere foto die in Tapatalk te zien was, 18+ is... die grapjas die dat heeft gepost, mag wel een ban krijgen. Echt smakeloos.

Nu maar hopen dat de nieuwe foto te zien is.

eeee866391b5b03a9fa255eb3a8ee62d.png

Jammer dat er maar bij 1 advertentie het ras staat. Elders, bij andere kwekers en verkopers, is het aanbod duidelijker (rasvermelding) en ze zijn goedkoper.