Jump to content
Dennis29

Pawpaw

Recommended Posts

Ik had de pawpaw zaden nog op kamertemperatuur liggen, nog geen tijd om ze in bakjes op een warmtemat te zaaien. Maar eentje is al begonnen met kiemen.
Heb alleen de potten nog niet binnen, verwacht ze wel deze week.
Zal ik ze eerst in p9, p11 of meteen in een 10 liter pot zetten?76824937d046fe84ff786bf507fb1f9b.jpg

Van de Petersons heb ik nog geen vruchten gehad.  Aanplant winter 2017/2018 (eetbaargoed) en najaar 2018 (Hans Kluyt, ook niet Peterson rassen).  Datering van de laatste aanplant moet ik nog dubbel checken. 

29 minuten geleden, acpronk zei:

Zal ik ze eerst in p9, p11 of meteen in een 10 liter pot zetten?

Verplanten is voor pawpaw risicovol. Dus ik verplant ze maar 1x......bij het uitplanten. 10 liter pot is wel erg veel.........ik gebruik alleen zeer diepe potten ( een 25 cm) van rond de 2 a 3 liter. Verwacht geen snelle groei. Niet te grote potten heeft nog een belangrijk voordeel, namelijk dat de lange hoofdwortel die de plant maakt (en  bij de kleinste beschadiging ervan is je plant wijlen!) wordt geprikkeld om toch wat te splitsen, waardoor bij uitplanten na 2 a 3 jaar je kansen veel beter zijn. Moet erbij zeggen dat mijn basisbodem verre van ideaal is voor pawpaw....zware dichte jonge zeeklei (als droog pikhouweel nodig) en kalkrijk.....ik bereid het wel voor zo mogelijk enkele jaren al (diep tot 70-80 cm, zorg voor goede afwatering en zeer veel schimmeldominant organisch materiaal) om dat enigermate te ondervangen. Kan zijn dat het in licht en zurig zand of goed afwaterend veen allemaal wat makkelijker gaat.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De 10 liter potten die ik heb besteld zijn 24cm in het vierkant, en 25cm hoog. Dus dat komt wel goed. Was van plan ze sowieso 3 jaar in die potten te laten staan. De eerste jaren moeten ze toch beter in de (half)schaduw staan.

Toch even ter overweging meegeven, kijk maar wat je ermee doet.

Dan zou ik daar 2 of 3 zaailingen van verschillende moeder (ze zijn natuurlijk niet rasecht als zaailing) inzetten en die samen uitplanten om zo optimale kans op bestuiving te hebben. Bovendien is het probleem dat je ze in potten moeilijker buiten kunt overwinteren....zeker winterhard pawpaw, maar jonge planten zijn altijd gevoeliger + juist beperkt  tot in een pot kan de wortel en dan met name de jonge aangroei van de wortel,  en die is wel gevoelig voor vorst!, eventueel wel bevriezen.

Zoveel van die potten als jij zaden hebt, uitgaande van een percentage van 35 a 50 % dat kiemt en het eerste jaar goed doorkomt (dat cijfer is een ervaringsgegeven van mij over intussen 5 jaar zaaien) met elk 1 plant zou een enorme ruimte in een kas of zo vragen. 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wanneer gaan de pawpaw’s weer aan de gang? Met alles wat nu letterlijk de grond uitknalt wordt ik ongeduldig. Lijkt wel wat vorstschade te zitten op de uiterste toppen, hebben anderen daar ook last van?

Pawpaw voorgekiemd in een glazenpot met vochtig zaagsel. Nu in potjes geplaatst. 

C33229C1-00D9-43B1-9705-AC95BDF7BF95.jpeg

0BDEC054-81A7-4C8B-AB11-F549A7CCF8BA.jpeg