Jump to content

Pawpaw

Dennis29
 Share

Recommended Posts

Ik heb pawpaw sunflower en prima naast elkaar staan, en nog een susquehanna ofzo, maar die is nog jong. 

Dit jaar heb ik niets aan bestuiving gedaan tussen de soorten, en ze staan allebei volop in de mini banaantjes nu. 

Dat was ook al de conclusie van Bart op dit forum, dat bestuiven ook lukt zonder hulp. Prima is zelfbestuivend,

maar sunflower zou dat niet moeten zijn dacht ik.  Ik heb 10 meter verderop nog een pawpaw mango staan, maar

die is dit jaar pas in de grond gegaan. 

Succes iedereen

Dennis

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
53 minuten geleden, MSDG zei:

Dacht dat dat vrij algemeen was om te doen om verbranden van de jonge stammetjes te voorkomen

Ik wil deze vraag en de veronderstellingen er in wat toelichten en uitleggen:

1. Niet om die reden! De jonge plant verdraagt sterk UV-licht slecht...plant kan geleidelijk doodgaan. Geen verbranding zo zeer dus. 

2. Is het nodig ze te beschermen ? Jonge planten zijn erg gevoelig voor van alles. Wortelbeschadiging, extreme kou in de winter, concurrentie van andere begroeiing en ook sterke overgangen in de groeiomstandigheden. Beetje pamperen totdat ze een paar jaar zijn is wel gewenst. Planten die buiten zaaien en opgroeien en wat tussen andere bomen en struiken staan zullen weinig problemen hebben met UV-licht. Ookal omdat er geen ploste overgang is van beschermd naar onbeschermd. Anders is het veiliger om ze te beschermen met een soort buis of tussen beschermende struiken te plaatsen of wat af te schermen met een wit doek o.i.d. Maar ze willen wel zo veel mogelijk licht!! Als de bomen volwassen zijn en gaan bloeien is een meer zonnige standplaats (niet tegen een hete schutting o.i.d.!) beter voor de vruchtvorming. De bomen van Martijn zijn tegen het volwassenen aan en als ze niet zeer beschermd zijn opgekweekt zullen ze deze standplaats wel aankunnen. Ik vind ze wel zeer ver uit elkaar staan en in een wat onnatuurlijk open positie...van een traditionele boomgaard...zou ze zelf meer in een geheel met andere struiken en bomen willen plaatsen.  Bovendien zou ik zeker een flink gebied rondom mulchen met hakselhout e.d. en het gras, dat van nature sterk concureert, weghalen. Een struikvorm op een kleiner oppervlak is ook zeer goed mogelijk.

Edited by weknow
  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank voor de uitleg @weknow! Maar ik heb vanaf het internet begrepen dat vooral pawpaw daar erg gevoelig voor is, die UV-straling. Ik heb bij aanschaf ook het dringende advies de eerste twee jaar zeker te werken met een UV-bescherming rond de entplaats. Wellicht dat geënte variëteiten gevoeliger zijn voor afstoting als ze worden blootgesteld aan UV-licht in de eerste jaren. Ik heb ze in de volle zon geplant en ze zijn prachtig uitgelopen en alle twijgen ook al een 10-25cm gegroeid. Klein beetje vraatschade door slakken maar dat deert ze niet.

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Ik lees de reacties nu pas. Inderdaad heb ik de stammen van de  jonge bomen niet beschermd tegen de zon. Ik ben eerder bang voor verbranding van de bladeren dan de stam. Alleen vorig jaar een late aanplant in Juni bescherm in de hete weken tegen de zon. De bomen groeien dit jaar goed. Allemaal nieuwe scheuten erop van 20 tot 25 cm. Rondom de stammen heb ik de bodem voorzien van compost en houdt ik deze vrij van begroeiing. Gelet op de foto mag ik wel weer aan het werk. 

De bomen staat op 3 meter in de rij. Zodoende hebben ze voldoende ruimte om te groeien. Mocht dit te ruim zijn kan ik er nog altijd zelf opgekeekte pawpaws tussen gaan zetten. 

• Like 1

Anderhalve maand geleden 2 zeer jonge pawpaw's geplant in de tuin. Ze zijn amper 25cm hoog en hebben een blad of 5. Ze groeien niet en de bladeren vertonen tekenen van ijzer of magnesium gebrek. Is het wijselijk om ietwat te bemesten of gaan die jonge plantjes dat niet kunnen verdragen?

Dat bomen/struiken het eerste jaar niet of nauwelijks groeien is volkomen normaal. Ze moeten eerst "aanslaan", opnieuw zich zetten in de bodem en gaan pas het 2e of derde jaar aan de groei. 

Of mesten zinvol is is helemaal afhankelijk van je bodem en omstandigheden. Kan nioemand beoordelen zonder dat te kennen. Wil je safe spelen: mulch met een flinke laagje organisch materiaal.....of een centimter goede compost...rondom de boom. Is sowie so een goed idee en zou er van een superarme bodem sprake zijn....jij alleen weet waar ze staan en wat er met je bodem gebeurde....dan is dat in ieder geval een dieet. Zelf bemest ik al mijn fruitbomen en fruitstruiken in de volle grond helemaal nooit, behalve met compost of hakselhout, bladeren, maaisel als bodem bedekking. Inwerken NIET nodig en in mijn ogen zelfs een slecht idee!. Ik zit wel op een zware (niet zo fijn voor pawpaw) en voedzame (wel fijn!) bodem.

Over een tekort kun je ook niks zeggen op grond van wat je ziet aan de bladeren en wat foto's uit een boek of internet.  Tenzij je een zeer ervaren tuinier bent en je planten goed kent....anders is dat een slag in de lucht!!!  Ik kan zo een handvol mogelijke oorzaken bedenken waarom de bladeren wat minder mooi groen zijn. Ik geef een rijtje in volgorde van belangrijkheid en waarschijnlijkheid.

- Planten op een zeer slechte tijd geplant. Zijn nog nauwelijks in staat om nieuwe (onzichtbare, maar noodzakelijke) haarwortels te maken. Pawpaw is zeer gevoelig voor verplanten. Hoop dat je de kluit niet uit elkaar haalde en ze geen tik van de verhuis en verplanting kregen. Voldoende water gaf en geeft? (Liefst regenwater), te planten niet kletsnat staan, ze een diep voorbereide (minstens 70 cm!) losse, lichte doorlatende grond hebben met volop ook organische stof. En zelfs dan is het aanslaan van jonge planten geen vanzelfsprekendheid. Ikzelf ben in de loop der jaren pakweg de helft van mijn aangeplante jonge planten - zoals jij plantte - verloren. 

- Is je bodem dus goed voorbereid en geschikt voor pawpaw?

- Staan ze als zeer jonge planten beschermd tegen hitte en volle zon? 

Als dit allemaal in orde is, kun je afwachten en duimen en zul je misschien einde van het jaar - september/oktober want daarna gaan ze in winterrust -  de eerste minimale groei zien. Volgend jaar mei/juni moeten ze dan gaan uitlopen en als ze dan lekker gaan zal het waarschijnlijk verder goed gaan. 

Tenzij er iets heel raars is in je bodem of je een bodem hebt die heel nieuw is of jarenlang uitgemergeld lijkt een gebrek aan ijzer of magnesium me zeer onwaarschijnlijk. Dat kun je overigens heel makkelijk oplossen door een handje lavameel rondom te verstrooien over de bodem. (meer is niet nodig)...

Even een vraagje overhet beschermen tegen de zon. Ik heb een pot met twee door @weknow gezaaide pawpaws nog in de kasgrond en wil ze buiten planten. De grond is van de winter al diep voorbereid en twee zwarte bessen zijn aangeplant voor zon bescherming. Die hebben helaas nog geen groeispurt gemaakt. Welke simpele oplossing kan ik doen om de planten die van onder een tabaksplant in de kas komen genoeg bescherming te geven? Zou het spannen van een stuk wit laken voldoende zijn?

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

10 uren geleden, weknow zei:

Zelf bemest ik al mijn fruitbomen en fruitstruiken in de volle grond helemaal nooit, behalve met compost of hakselhout, bladeren, maaisel als bodem bedekking.

Ik bemest mijn fruitbomen aan het eind van het jaar met verteerde stalmest. Ook de Pawpaws krijgen een goede hoeveelheid. 

Grond is hier redelijk zwaar want veel klei. Voor zo lang ik bewijs heb (+25 jaar) is het hooiland geweest en volgens de ouderen uit de buurt stonden er zeer lang geleden fruitbomen. De humuslaag is zo goed als onbestaand. Voedzaamheid van die bodem is me totaal onbekend, planten groeien hier doorgaans wel goed.

Die pawpaw's heb ik via het net aangekocht dus die zijn een paar dagen in een doos gaan reizen. Wel goed verpakt maar voor de rest weet ik niets van de transportcondities. Kluit was nog vochtig, de andere planten die meegingen staan er goed bij.

Bij de aanplant van de pawpaw's heb ik een gat van 25cm op 50cm diep uitgeboord met de grondboor. De boel beetje vermengd met potgrond (ik had niet zo veel meer) en weer de put in gedaan. Heel de kluit dat in de pot (piep klein 0,8 liter of zo) zat is ongeschonden de bodem in gegaan. Er ligt 20cm dik hooi rond. Bijna zo hoog als die boompjes. Wel een goede 5cm weggebleven van de stam zodat er geen risico is op rot is of moest het gaan warm composteren.

Hitte en veel zon hebben we hier nog niet gehad sinds ze er staan. Overdreven wind ook niet. Bescherming staat klaar om er rond te zetten (een U-vorm van 3 paletten waar desnoods nog een doek of een 4de palet bovenop kan). Regen is wel al met bakken uit de lucht gevallen, veel vocht dus, maar niet nat want het water trekt weg.

Andere bomen en struiken aangeplant rond dezelfde periode gaan als een speer. Een notelaar zaailing is al 2 keer zo groot als de pawpaw's. Kiwibessen gingen eerst wat traag maar zijn nu ook vertrokken. Appel, 2x vijg, gojibes, frambosen, honingbessen, druiven, alles is goed op weg. Beginnersgeluk 😋

Zal wat compost gaan strooien, kan geen kwaad.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@Swatuinieren is ook geduld betrachten. Je kan niet verwachten dat planten na 1,5 maand een enorme groei laten zien. Mijn pawpaw’s groeiden vorig jaar helemaal niet meer en dit jaar wel 15-25cm per scheut. Ik zou vooral niet teveel doen nu en de boel lekker de boel laten. Enige wat ik me afvraag, heb je het plantgat wel goed losgemaakt en voldoende organisch materiaal toegevoegd? Ookal is het ene klein plantje adviseert men vóór pawpaw’s toch wel een diep plantgat voor te bereiden.

• Like 1

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

13 uren geleden, appelvrouw zei:

Welke simpele oplossing kan ik doen om de planten die van onder een tabaksplant in de kas komen genoeg bescherming te geven? Zou het spannen van een stuk wit laken voldoende zijn?

Dat zal best gaan. Misschien jammer van het laken.

Naast planten tussen struiken aan de zonnekant die tzt zullen verdwijnen gebruik ik ook wel eens een stuk rioolbuis van behoorlijke doorsnee of een hoge witte emmer zonder bodem, die bakkers en restaurants vaak afdanken. Bij anderen zag ik insectengaas als overspanning, boombeschermers rondom of een stukje opgerold noppenfolie. Vast nog allerlei mogelijkheden.

• Like 1

@MSDG Je hebt helemaal gelijk met dat geduld en ik laat het ook meestal voor wat het is na het aanplanten. Regelmatig ga ik wel eens kijken of die boom/plant er nog wel staat en hier merkte ik dat het meer achteruit gaat dan vooruit ivm die gele bladeren die groen waren bij het binnenkomen. Niet donker groen maar zeker ook geen geel tussen de nerven zoals nu.

Daarstraks nog eens goed gekeken en het lijkt erop dat er zich toch een piepklein nieuw blaadje vormt. Ik ga de rest op de rug van te veel water schuiven omdat het hier alweer een week niet ophoudt met regenen.

• 1 month later...

Leuk. Kan heel goed dat het bloemknoppen in aanleg zijn! Waar haalde je zo een grote planten.....?

Op 27-6-2021 om 17:37, MSDG zei:

Jij beschermd de jonge stammen niet tegen de zon? Dacht dat dat vrij algemeen was om te doen om verbranden van de jonge stammetjes te voorkomen?

Dit zijn al geen jonge planten meer he

Op 3-8-2021 om 18:56, acpronk zei:

Van Eetbaargoed.
Die 1,5m moet ik even nameten, toen ik ze kocht waren er 2 60-80cm en 3 waren 80-100cm op de factuur. Vorig jaar waren ze dacht ik niet zo veel gegroeid.

Susquehanna ongeveer 135cm, nog geen verdikte knoppen.

Shenandoah ongeveer 130cm.

Allegheny ongeveer 150cm.

Prima 1216 ongeveer 100cm.

Wabash ongeveer 60cm (was 50 bij aankoop, top ingevroren of reeds dood bij aankoop).

Het is wel een idee om de nieuwe groei te meten, want naar mijn idee was de groei nou weer niet zo uitbundig.