Jump to content

Pawpaw

Dennis29
 Share

Recommended Posts

@acpronk ik heb ook twee rassen bij eetbaargoed vandaan, Allegheny en KSU Atwood, beide ook hoger dan volgens de verkoopbeschrijving. Bij beide droogde de top vrij snel na aanplant helemaal in, dit jaar zijn ze daar doorheen gegroeid en heb ik een cm of 20 groei in de top gezien. Helaas nog geen verdikte knoppen in de oksels van de zijtakken, hopelijk volgend jaar wel verdikking nu ze goed lijken aangeslagen.

Nurture your plants, love your soil, work with nature, respect whatever it gives you.

Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/

Het heeft bij mij jaren geduurd voor er echt wat groei in kwam, na een jaar of 5 heb ik nog steeds planten van zo'n 2 meter, nooit gesnoeid, maar ze doen het dit jaar goed, veel vruchtzetting. En hoeft ook niet hoger van mij. Ze  groeien nu wel 30cm per jaar ofzo, misschien meer. Ik heb prima, sunflower, en kleinere susquehanna en mango

Een paar onrijpe pawpaws zijn vandaag jammer genoeg geplukt geweest. Weet er iemand of de pitten hiervan al goed genoeg zijn om te kiemen? Ze zijn nog niet zwart.

ULF27iH.jpg

Edited by haplo

• 2 weeks later...
Op 11-8-2021 om 20:48, haplo zei:

Weet er iemand of de pitten hiervan al goed genoeg zijn om te kiemen? Ze zijn nog niet zwart.

Ik weet het niet zeker of uit ervaring, maar ik denk dat zulke jonge zaden weinig of geen kans maken. Het embryo er in (ja, er zit een heus soort embryo) kan bijna niet voldoende ontwikkeld zijn. Maar proberen kost niks. Niet laten verdrogen en 3 maanden koude stratificatie in koeling. Daarna zaaien bij 20 graden plus en enkele maanden geduld. 😁

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 weeks later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Vandaag een foto gemaakt van mijn 7 Pawpaws. De meeste staan er nu 2 groeiseizoenen. Ze staan een stuk beter in het blad dan afgelopen jaar. De derde heb ik afgelopen zomer behoorlijk teruggesnoeid tot op een nieuwe uitloper. Nu ontwikkeld deze struik zich ook naar een mooier model. 

C2D59504-902B-45CD-B59B-37DF89114131.jpeg

Edited by Martijn
  • Like 1

• 1 month later...
Op 14-1-2021 om 14:25, Martijn zei:

Ik heb zelf ook wel Peterson Pawpaws aangeplant. Verschillende rassen aanplanten is al een vorm van risico spreiding.  De latere rassen zoals Wabash, Susquehanna en Potomac loop je meer risico dan vroegere rassen. Zodoende heb ik nu voor Halvin gekozen. Schijnt 3 weken vroeger rijp te worden dan gemiddeld. Mocht er één helemaal tegenvallen kan ik hem altijd nog omenten naar een ras die wel bevalt. 

image.png

image.png

Wat betreft rijp tijd, Prima 1216 is nu rijp en de Peterson rassen (waaronder Susquehanna) zouden eerder rijpen dan Prima 1216.

Hoorde het gisteren en gecheckt via zijn Facebook pagina. Misschien toch goed dat liefhebebrs van pawpaw het weten.

Hans Kluijt uit Nijverdal, toch een pionier voor pawpaw in Nederland en eigenaar van de Country Winery is onlangs overleden. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Altijd triest om te horen natuurlijk. Hij heeft veel goeds gedaan, wat ik van een afstandje heb gelezen. 

En los van dit triest nieuws, mijn pawpaw prima vindt dat het nog geen tijd is, al zijn er wel een paar uit de boom gevallen met de storm. Die rijpen nu thuis. 

Vorig jaar wist ik wanneer te oogsten, omdat de beestjes er aan begonnen. (Bijna 2 weken eerder dan de datum van nu.) Dus ze zijn wel later. 

Mijn susquehanna is soort van spontaan dood gegaan een maand of wat geleden, maar wel een nieuwe scheut uit de grond. Zal de onderstam zijn ben ik bang.

Dit was zijn 2e groei jaar.