Jump to content

bijen houden

BertM
 Share

Recommended Posts

Krijg er een beetje de kriebels van, maar vind het geweldig om te zien!

Haha, kan me dat voorstellen, maar als je zelf rustig bent gebeurt er niets. Een bij prikt alleen uit verdediging en wanneer er iets in het volk niet goed is.
Ik had vorig jaar inderdaad een volk dat me al tegemoet kwam, maar daar neem ik afscheid van, dit is namelijk in een wijk, dus daar wil je rustige aardige volken hebben. Zoals je op de foto zietblijven ze mooizitten, dit is dus een volk waarmee ik verder ga en de goede genen probeer te behouden.

• 1 month later...

Vandaag een melding van een zwerm gekregen en deze ‚Äúgeschept‚ÄĚ.
Was waarschijnlijk een nazwerm, maar ze waren gelukkig blij met hun nieuwe woning b6529bf63c6090ba02185ca8b342b5ee.jpg
bf2f93d1689350677693def03a1f1398.jpg
f3c60d52a760455b139a56574388403f.jpg
87ba011f2b6323f1bbdc46106988c0ac.jpg

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Hi Bert. Ik lees ff mee over bijen om 2 redenen. Mijn dochter heeft een buurman met bijenkasten en ik wil achter onze tuin in overleg met de gemeente een bijenhotel gaan plaatsen voor wilde bijen. Onze tuin (gifvrij) grenst aan een groenstrook met natuurlijk beheer. Gewoon fijn om de bijen een beetje te helpen. 

00ee68139f1aea8350a30667b3953ba4.jpg

Hallo Trea,

Met de insecten meedenken is altijd goed.
Een bijenhotel is inderdaad leuk, vooral in het voorjaar zijn bijvoorbeeld de metselbijen heel druk .
Belangrijk voor de bijen en hommels is biodiversiteit, dus niet 1 soort in de tuin maar het hele jaar door bloeiende planten die ook door bijen bezocht kunnen worden, de zogenaamde dracht planten. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als de gemeente wat inheemse wilde bloemen inzaait.
Hommels bijvoorbeeld hebben het ook zwaar en worden gedreigd, dus die zou je al kunnen helpen door bijvoorbeeld een hommel hotel te maken.
Deze week een foto gemaakt bij mijn broer in de tuin: in de avond zat zijn lavendel helemaal vol met hommels, als je een beetje inzoomt in de foto zie je ze wel zitten

We hebben diverse gifloze bloemen in de tuin. Veel bloesem en bollen in het voorjaar maar ook voorjaar/zomerbloeiers zoals lavendel, kamperfoelie , rudbeckia, kiwi, hortensia, margrieten, teunisbloemen, vlinderstruiken, puntwederik, sering, hondsdraf, lelies, en clematis. En een aantal waarvan ik de naam niet weet. Sommige zijn min of meer wild of verwilderd. We hebben in onze tuin altijd al relatief veel vlinders, vliegen, bijen en hommels. De vliegen mn dankzij de kippen. ;)

Toch zien we dat het de laatste 10 jaar minder is geworden. En we willen het tij graag helpen keren. Dus komt er sowieso een simpel zelfgemaakt bijenhotel in onze tuin. 

Bij de gemeente ziet het er helaas wat minder interessant uit. Daar staat vooral gras en bramen. Het wil ze maar niet lukken om de grond serieus te verarmen. 

B80EDDE6-9EF7-4C59-A5DD-04BE63162D9B.jpeg

FB9790CF-026C-44FB-BCB8-EB9143BF9E34.jpeg

FCAD42AA-A228-4548-8048-E8666A942BDD.jpeg

Dat ziet er top uit!
Dat verarmen is hier ook een probleem rond de bijenstal.
De gemeente maait wel maar laat alles liggen. Ik ben dus zelf begonnen voor de bijenstal om de grond te verarmen.

Nog tips voor het verarmen?

Hier voert de gemeente het maaisel wel af. De situatie is na 15 jaar iets verbeterd, maar niet noemenswaardig. Er zit waarschijnlijk gewoon te veel stikstof in de lucht om op die manier een bloemrijk arm grasland te cre√ęren.

Ze komen de laatste jaren ¬†(uitbesteding , kostenbesparingen ) ook met lomp grote tractoren ūüöú om te maaien, waardoor de bodem helemaal wordt dichtgereden.¬†

De vlinderstruik is gaan bloeien! Deze trekt ook altijd bijzonder veel bijen. DBF3367C-B875-4515-8384-E6D0B019F260.thumb.jpeg.3121c86d53d385fcd1146e1727504652.jpeg. 

• Like 1

• 3 weeks later...

Ondanks het slechte voorjaar toch nog honing kunnen oogsten.
Van het volk welke het hele jaar sterk was een kleine 20 kg en van het andere 5 kg honing.
Nu de bijen behandelen tegen varoa en inwinteren en hopelijk dat sterk uit de winter komen
69e156e9a84aacfb54711debd2171776.jpg
8ceaeca28a49dc6cc092f5d14cd04049.jpg

• Like 2

• 1 month later...

Het bijenseizoen is zo goed als voorbij, van de week een laatste controle en dan moeten de dames de winter zien door te komen.
Dit is een moestuin forum en ik ben al sinds dit jaar bezig een stuk moestuin, waar al een aantal jaren niets is aan gebeurt weer geschikt te maken. Na een jaar zit er een beetje schot in en is een beetje de rotzooi eruit en verwacht ik volgend jaar hier wat mee te kunnen gaan doen.
Mijn mede moestuiners hebben geen probleem met bijen, dus volgend jaar komt hier ook een kast te staan. Naast eten voor ons komen er langs de rand ook bloemen voor de insecten te staan.8c949dbeccb557092d61fc6286f7c4e6.jpg

• Like 4

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image