Jump to content

Mijn rookoven

draadman
 Share

Recommended Posts

• 3 months later...

Zit er aan te denken een rookkast te maken van een klein gereedschaapkast of een trafokast, iemand ideeën voor koud en warm roken? Zit aan de roketstove te denken, voor warm in de kast en voor koud buiten en de pijp op de kast aansluiten.

Wij hebben afgelopen voorjaar een rookoven gebouwd van een oud houten dressoir. Vele youtube filmpjes bekeken, een klein kachelbrandertje tweedehands gevonden, en een stuk flexibele uitlaat die we nog hadden liggen. Indien je wilt, kan ik morgen wel even foto's er op zetten. 

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Het kleine kacheltje verbonden wij met een flexibele stuk uitlaat ,en deze komt uit onder in de rookkast . De kast maakten we van een oud houten dressoir. De roosters komen uit een oude diepvries. Bovenin hangt een oude tentstok  van staal, waar haken aan hangen. Op de roosters leg ik BBQ matjes van action. Ik heb al onze overgebleven waaltjes er omheen gestapeld , want er lopen hier regelmatig kleinkindjes. 

IMG_20211210_142859.jpg

IMG_20211210_143111.jpg

IMG_20211210_143025.jpg

Edited by Indy
  • Like 2

• 2 weeks later...

Bedankt Indy jouw foto's geven een duidelijk beeld van wat we voor hebben. 

De tray die op de bodem van de rookkast staat, is dat een opvangbak voor as en/vet en zo? 

In plaats van een houtenkast, zitten we dan te denken aan een metalen gereedschapkast of trofokast.

• 1 month later...

Ons tijdelijke rookhok (gebouwd in 2016 :lol: ) is niet meer:

272147121_478663223832484_155492542394360134_n.jpg

We hebben hem in die jaren 2 maal verplaatst, en er een tijdje terug nog het 1 en ander aan verstevigd omdat ie nog een keer mee moest gaan. We hebben er VEEEL worsten in gerookt. Maar nu hebben we plannen om er eentje te metselen, op een vaste plek, met een dak er boven en een werkblad er naast. 

• 6 months later...