Jump to content
Jorieke123

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)

Recommended Posts

Ondertussen zijn ze al minder vies dan op de foto's van 20 februari. Ze lagen daar natuurlijk in kleigrond, en misschien ook even in een niet AL te schone stal. Hier op zand en bijna alleen maar buiten zie je de vacht mooier worden. 

Ze zijn wel gek op hun hooi hoor. Ze grazen veel maar als ik hun ruif vul dan gaan ze hem helemaal leeg staan eten (tis maar een kleine ruif). 

Ik kon vanmorgen erg dichtbij komen:

Photo1777.jpg

Mijn ouders kwamen kijken dus we hebben wat hooi dichter bij het hek gegooid zodat ze wat dichterbij zouden komen. 

154316505_5372390439468289_2586584692561072464_n.jpg

155118979_5372390632801603_4395970319394759528_n.jpg

• Like 7

Die eerste foto... elke x als die voorbij komt, ben ik even aan het zwijmelen. Mooi hoor.

Ze zien er zoo knuffelig uit, met die zwarte krullen🥰. Ik zou er de hele dag bij staan kijken en woelen door die haren..en Koeien ruiken zo lekker😚

• Like 1

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Lekker spelen? 
lijkt wel alsof ze al gegroeid zijn! 😊🐃

Zwart? Galloway zijn toch zo mooi roodharig? Van de prijsfeest in thuisland stond ooit een klein stukje in de krant met zo'n mooie foto, mooi meisje met net zo mooi lang rood haar hing met haar lokken naast of over het rode langharige beest, blanke huid en blauwe ogen staken er fraai bij af. 

Posted (edited)

@loes ik kan je bericht niet citeren. Maar zelfde meisje, ander plaatje uit diezelfde serie denk ik. Waarschijnlijk was het in de krant ook een uitsnede, want ik zag alleen haar hoofd en schouders en haar hoofd was dichter op de vacht. In mijn herinnering was haar haar niet gevlochten, maar dat weet ik niet zeer meer, het is al weer een paar jaar geleden. 

Grappig hoor zo met een dikke strop en helemaal in stofjas. Mini volwassene, dat zie je niet veel meer.

Inderdaad zijn hoogland rassen, ik zeg rassen, omdat er nogal wat variatie te zien is, en er in UK artikel ook van breeds gesproken wordt.Ik zie van heuphoog tot manshoog, in deze fotoserie. Ze zeuren over adblockers, maar wat wil je die site zit onder de ads, merkte ik toen ik de link in incognito mdoe (dus zonder blocker) opende: https://www.dailymail.co.uk/news/article-3831031/Come-let-s-mooo-ve-Girl-farmer-eight-leads-prize-red-headed-charge-auction-119th-annual-autumn-sale-pedigree-Highland-cattle.html

Zij heet dus Kate en hij(?) Abernathy.

Loes er zijn blijkbaar twee soorten rund in dat gebied, Galloway met krulletjes en Belted  Galloway, met een lichtgekleurd middendeel, deze hebben zo te zien een gladde(re) vacht. Ik zie online dat deze en de hooglanders  gekruist worden. Ik haalde dus twee furry Schotse soorten door elkaar, Zwarte krulletjes van de kust en de lange haren rooie uit het Hoogland. 

Edited by donaldk

Ik had het er expres niet bij gezet maar op de foto zijn inderdaad Schotse Hooglanders en geen Galloway runderen.
De foto's van dit meisje gingen de wereld over, daar zijn vast nog meer foto's van want mooie combinatie. 

De Belted Galloway lijkt wel wat op de lakenvelders maar dan met krulletjes. 

En ja hoorrrr, er komt geluid uit! Ze stonden gewoon te bedelen om hooi net. Ze hadden al in een nieuw veld moeten lopen maar ze respecteren de grens te goed, ze stappen er niet over/door als we het draad weg hebben gehaald. We gaan dus even wat maken met die hekken die we voor ze hadden gekocht, waardoor de grens niet zo zichtbaar is en ze er makkelijk door stappen naar nieuwe groene sprietjes. 

Oh jee. Geluid produceren wordt niet gewaardeerd...
Hoop dat t geen trend wordt!

wees bevriend met kleine dingen

Nou het is nu nog acceptabel, qua volume en regelmaat ook. Maar idd: luidruchtig bedelen om voer daar hebben we de varkens al voor :roll:

We hebben even wat balen hooi ingeslagen bij een bedrijf 'om de hoek', die koeien houden voor (luxe!)vlees. O.a. van die Wagyu runderen. Leuke mensen, we kenden ze nog niet maar ze hadden onze varkens al vaak zien lopen omdat ze regelmatig over de weg rijden die langs onze achterste velden ligt. 

Photo1807.jpg

2 palletranden, baal hooi er in, touwtjes losknippen, en vreten maar! Kijken hoe snel ze deze op hebben. 

Photo1810.jpg

• Like 1

Op 11-3-2021 om 15:25, Jorieke123 zei:

En ja hoorrrr, er komt geluid uit! Ze stonden gewoon te bedelen om hooi net. Ze hadden al in een nieuw veld moeten lopen maar ze respecteren de grens te goed, ze stappen er niet over/door als we het draad weg hebben gehaald. We gaan dus even wat maken met die hekken die we voor ze hadden gekocht, waardoor de grens niet zo zichtbaar is en ze er makkelijk door stappen naar nieuwe groene sprietjes. 

leren klikken;-).

We hebben ze vanmorgen naar een nieuw veld kunnen doen! Ging helemaal gesmeerd :)

We hadden van die stevige hekken halverwege het schrikdraadhek gezet. Dus daar een opening in, en de hekken zo geplaatst dat ze ook op een stukje van het pad konden staan. (hier rechts is het pad langs de velden, links is hun oude veld.)

Photo1831.jpg

Daar hebben we een paar dagen hooi gevoerd, en gistermiddag hebben we het hek achter ze dicht gedaan. Zodat ze in die stevige 'kooi' zaten.

En vanmorgen hebben we met schrikdraad een gang gemaakt richting het nieuwe veld. En hun 'kooi' aan die kant geopend. En ze liepen er vrij snel uit en zijn al grazend naar hun nieuwe veld gewandeld. 

Photo1847.jpg

Photo1849.jpg

Bijna in hun nieuwe veld!

Photo1851.jpg

Yessss! 

Photo1861.jpg

• Like 3

We hebben een oude veewagen staan, waar we al een tijd geleden een varkenshok van hebben gemaakt door het onderstel er af te halen en een opening te zagen in de achterklep. We hebben niet meer zoveel varkens, en dit hok was dan niet echt handig om te verplaatsen (zwaar en je trekt het gras wat kapot met de hoeken). Joep heeft nu 1 hele zijkant verwijderd en het is nu een schuilstal geworden voor de ossen. EN de varkens kunnen er uiteraard ook nog gewoon in als zij dat veld eens om moeten/mogen woelen. :thumbup:

IMG_3487.JPG

IMG_3493.JPG

• Like 4

We krijgen heel af en toe zo'n groot kuilgrasbaal-ding, met plastic er omheen weet je wel? Van mensen met paarden. Als er ook maar een klein plekje in zo'n enorme baal zit, dan hoeven die snobbeesten het al niet meer. Dan heeft er een gaatje in het plastic gezeten en is het gras op 1 plek wat minder lekker.

En die mensen brachten zo'n zwaar ding dan eerder naar de stort. Onze varkens weten wel raad met dat spul, al slapen ze er alleen al in! Maar ze eten er ook van.

Nu heb ik dus geprobeerd of de ossen het willen eten, en jawel hoor! 

(ja, ik weet het: interessant hoor.... koe eet hooi, koe eet vers gras, koe eet kuilgras... :roll::lol: )

IMG_0060.jpg

• Like 1

Ze zijn geweldig grappig, hoe vaker je filmpjes en foto's post, des te leuker! Hou je vooral niet in.

Ze doen mij denken aan mijn buurkipjes, die gaan ook helemaal los wanneer er iemand naar buiten komt. 😆