Jump to content

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

• 3 months later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 4 weeks later...

Ik was weer even vergeten dat er zoveel vliegen om die beesten heen hangen in de warmere maanden :thumbdown: Soms zit de hele rand onder hun oog vol met die beestjes. Op deze foto zitten er maar 3: 

IMG_5648.JPG

Henkg vroeg zich op de Moestuinforumdag nog af of de ossen nu een soort gezelschapsdieren waren geworden, omdat ze nog steeds niet geslacht zijn. Maar deze lummels groeien wat minder snel dan onze varkens. Eind dit jaar komt het er toch echt wel van. Eerst nog heel wat maanden gras en onkruid en zo nu en dan wat fruit eten :) 

IMG_5638.JPG

• Like 2

Kom 22 oktober naar de Moestuinforumdag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

• 3 weeks later...

Ze moesten dit weekend een stuk lopen om naar een nieuw veld te gaan. Daar groeit een boel onkruid en dat willen we even gemaaid hebben :) Ze waren al goed volgevreten, dus waren deze keer niet zo springerig en wild. Dat scheelt een boel ;)

IMG_2735.jpg

IMG_2744.jpg

IMG_2752.jpg

• Like 2

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

He is de ene nou veel rooier dan de andere? Ze groeien iig goed. En leuk dat je er zo veel minder werk aan hebt, Dat hopen wij dus met onze vleesgeitjes ook. 

Wacht. Ik zal dat topic es in mekaar gaan zetten...

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

• 2 weeks later...

:shock:

Ik stond net bij de ossen, om ze water te geven. En ik had ze een zak wat oudere hooi gegeven want hun gras groeit voor geen meter dus we voeren ze wat bij. En er kwam een helikopter aan. De luchtmacht is deze week weer eens aan het oefenen hier, met idioot laag overvliegen bijv. 

En de ossen keken al wel wat moeilijk naar dat lage ding. Maar het was nog OK. 

En 5 tellen later kwam er een 2e helikopter over, die zo laag vloog dat je zo ongeveer elk kabeltje kon zien zitten. Nou dat werd ze te eng en ze stoven er vandoor!! Gelukkig weg van het hek (en dus ook van mij) en er is ruimte zat om even te stuiven zeg maar. Zo'n 50 meter verderop kwamen ze tot stilstand en stonden wat verwilderd naar mij te kijken. 

Ik heb wel eens gelezen dat een koe op weinig anders let als je ze een berg voer geeft en ze dus staan te eten. Dat ging in dat geval over vuurwerk en melkkoeien dacht ik. Nou goed... onze ossen hadden het hooi nog in hun bek en konden zo'n laag overvliegende dreiging niet negeren. 

De varkens hadden uiteraard nergens last van. :roll::lol:  

• Like 4

De ossen lopen op 'de achterste hectare', en daar sproeien we niet. Ja... zo af en toe geven we de 3 hakbosjes water, en dan pakt de sproeier ook een klein stuk van het gras mee. 

Maar goed, het is er dus ontzettend droog en dor. En dus hebben ze niet veel te eten. 

Op andere plekken sproeien we meer, omdat daar veel (nieuwe) boompjes staan die anders gewoon dood gaan. En daar groeit het gras wel. Ook kunnen we leuk 'oogsten' van een aantal wilgen en vlier en andere bomen en struiken die onze ossen wel lusten. Ze krijgen nu elke dag 2 zitmaaier-bakken vol gras en we knippen +/- om de dag wat takken voor ze. 

(we slepen de takken met een touw naar achteren)

IMG_6510.JPG

IMG_6514.JPG

IMG_6518.JPG

We (of beter: de ossen) hebben ook veel last van vliegen. En daar hebben we nu wat dingen voor opgehangen. Volgend jaar gaan we daar eerder mee beginnen, dan loopt het hopelijk niet zo uit de hand.

IMG_6527.JPG

IMG_6532.JPG

• Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Moest lachen om Henks aanhalen van Wim Sonneveld. Och. Meteen die hele sketch weer in mijn hoofd. Leuk hoor.
Mooie ossenfoto ook. Allebei. Hahaha.

Anywayz die plaatjes met die vliegendingen zijn wel ranzig hoor. Las ergens dat als je kippen in de wei laat lopen, dat die ze oppikken. Maja. Voor je het weet komt de havik dan de kippen weer oppikken en heb je dat weer.

Mallotig trouwens van die helicopters! Brr. Enge dingen. Net enorme Libellen.

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

• 4 weeks later...

Deze winter gaan we een os laten slachten. Eerst eens 1, want ze zijn nogal groot dus er komt een boel vlees vanaf. De slager gaat alles versnijden en verpakken, en dan maken we er gemengde pakketten van. Net als eerder met ons varkensvlees. We houden alles zo puur mogelijk, dus geen zout en kruiderijen enzo. Wel laat ik wat worstjes maken, die zijn dan licht gekruid. 

En die gemengde pakketten zijn dan te koop! Er zijn lapjes (zoals bijv. de haas) die niet in het lichtere pakket zullen zitten, want daar is dan weinig van en die doen we alleen in de zwaardere pakketten. Als er nu al vraag is naar extra soepbotten en/of dingen voor de hond ofzo, dan gaan we daar ook nog even wat voor verzinnen. Uiteraard is de prijs per kilo voor dat soort zaken dan een stuk lager. 

5 kilo voor 75 euro (15 euro per kilo)

10 kilo voor 140 euro (14 euro per kilo)

15 kilo voor 195 euro (13 euro per kilo)

• Like 4

We hebben nog een klein voorraadje hooi van vorig jaar, daar voeren we ze deze week wat van. Het was namelijk steeds te nat om gras voor ze te maaien. Vandaag ging het wel weer, dus nu staan ze een berg sappig gras te eten.

IMG_3413.jpg

IMG_3417.jpg

• Like 2