appelvrouw Posted December 21, 2011 Author Share Posted December 21, 2011 Bit, die boer is geen boer. Hij heeft dan die boomgaard voor de truffels, en volgens mij oogst hij er niet eens, maar dat weet ik niet zeker, zo vaak kom ik er ook niet. Hij woont ook een 30/40 km verderop.Volgens mij was het altijd een veld, volgens mijn buurman in ieder geval zolang hij weet. Er zijn wel bosschages, maar die truffelman knipt ook af en toe wat weg, daar zie ik wel sporen van. Mijn grootste angst is dat hij daar ook truffels wil zetten, dan kan ik er niet meer op.Ik heb er heel wat wilde planten gefotografeerd, en vlindertjes, en soms zit ik er gewoon alleen maar even.Hier nog enkele foto`s waar ik nog een blogje bij wil maken: We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 ai! die wil ik ook fotograferen!wanneer kan ik mn tentje bij je parkeren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Meestal zo half mei Dan kom ik net van Ameland volgend jaar en is er heel veel te doen in de tuin Die bruinige orchidee kan een soort parasiet zijn...heb ik nog niet uitgezocht.Wel de grote ratelaar..die groeit hier bij bosjes..daar ben ik gek op! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Helemaal goed !! Die grote ( en de kleine , en de harige ) ratelaar worden ook wel grasvreters genoemd. Die leven als halfparasieten op de wortels van het gras. Mijn helling in Frankrijk heb ik helemaal volgezaaid met dit spul ( en een prachtig gezicht, als je beide soorten zaait staat het wel een maand of 3-4 in bloei ) En het scheelt een snede in de zomer. of de helft van de hoogte van het gras. En het is een indicator voor de aanwezigheid van orchideen.mooi mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Mooi Jet prachtig gewoon dat (zal wel niet zo heten) maar heeft idee van venusschoentje die is allermooiste en speciaal, ik vindt maar bijzonder en je hebt geluk zo'n mooi stukje dichtbij om even soms lekker te zitten en kijken.Ik zit soms ook zomaar even met me hond naast me, heel gezellig je moet eigenlijk lieve hond nemen Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Mijn hond heet Lie Nee, alle gekheid op een stokje, die man kan heerlijk naast me zitten en zegt dan ook lekker niks echt heerlijk We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Ik ben bang waneer hij dit leest hij je bijten zal Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Ja daar is hij gek op..stukjes appelvrouw...Om de aandacht maar weer even naar het landje ( het andere landje dan hè..een beetje verwarrend, want mijn tuintje noem ik ook al mijn landje ) te leiden nog maar een andere orchidee, ook gefotografeerd in de voorgaande jaren.Je zou zeggen dat het dezelfde is als die op de voorgaande bladzijde..een beetje witter wel. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 lijkt wel heel anders door de kleur maar ik vindt dit absoluut de mooiste, weet je er nog geen naam van ? Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Prachtig. Klinkt enorm dozig, maar toch echt bijzonder hoe mooi dat in elkaar zit! If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 wat is dozig ( en wat betekend het eigenlijk?) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 mutserig... zweefteverig.... Woon samen met een echt stadsmens die altijd een wenkbrauw optrekt als ik begin over het wonder der natuur. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 O, dat klopt dan, ik ben absoluut een zweeftreef(je) en rij in een mutsenbus We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Hihi, had t niet over jou hoor, zou niet durven, ging over m'n eigen mutserigheid. Maar je maakt me wel benieuwd naar je mutsenbus. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Kijk Olive....rechts achteraan zit het appelvrouwtje.. ....of zit ze achter het stuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Als dat geen mutsenbus is, dan weet ik t ook niet meer Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Een zelfgebreide mutsenbus! Wauw! If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Oh Jet wat prachtig bij jou in de omgeving.Mag ik een keer mee determineren en fotograferen Orchideeën is een andere hobby van mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Wat een prachtige gehaakte bus! Een beetje te groot voor mij Mijn mutsenbus is een stuk kleiner en heet voor gewone mensen Mitsubishi Olive, ik vond het al stoer dat je mij een zweeftreefje noemde..en dat omdat ik lekker met Lie op een veldje zat te genieten...nu begrijp ik het verband niet helemaal niet meer... je had het dus over jezelf haha.. Greetje, na de moestuinforumdag moeten we dus ook maar een orchideeën dag houden..Eva komt ook geloof ik ( zie eerdere posts) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Haha, hoe meer ik uitleg hoe vager het wordt volgens mij. Maar ging over mn eigen opmerking over de prachtige bloemen die je fotografeerde. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Haha, hoe meer ik uitleg hoe vager het wordt volgens mij. Maar ging over mn eigen opmerking over de prachtige bloemen die je fotografeerde.Ja met het teruglezen zie ik het verband nu helemaal.Wat een gedoe om een paar lettertjes hè Zo`n orchidee is beschermd en te mooi om uit de grond te halen..soms kriebelen mijn vingers wel, maar de kans dat - als ik ze uitgraaf- ze niet bij mij terugkomen is te groot om het te proberen. Later in het jaar probeer ik nog wel eens de resten terug te vonden van deze blommetjes, maar meestal is er in de wildernis niets meer van te zien.De enige orchidee uit mijn eigen tuin is die bruine parasiet van de vorige pagina...ik weet de naam wel maar kan er even niet opkomen..iets met stro?Die zoek ik nog op.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 volgens mij is je orchidee een bijen orchidee...maar ik ben niet zo goed thuis in de orchideeen ik ken er hier in de omgeving maar 4 soorten...die andere is denk ik idd een parasiet. een soort uit de bremraap familie, waarschijnlijk de thijm bremraap.(nog nooit in het echt gezien!)de middelste foto lijkt me een knoopkruid.hier in de omgeving hebben we ook veel grote ratelaar....waarom denk ik toch dat die plant zeldzaam is? hier misschien. ach, weet ik veel, als je je kennis nooit meer gebruikt verlies je het...! als je van Ameland komt dan kom je toch even lekker hier langs? dan kom je hier toch al voorbij en dan kunnen we lekker op mijn tuin een drankje doen! of anders langs het natuurgebied waar ik gids was... helaas heb ik geen plek voor een tentje maar ik weet hele leuke bed en brochje plekjes als je hier wilt slapen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 post39138.html?hilit=orchidee#p39138 KIjk deze eens. Hij wist niet wat hij uit de grond had gehaald.Zo jammer. Orchideeën inderdaad beter laten staan op de plek waar ze groeien.Alle orchideeën zijn bechermt.Is zelfs strafbaar om ze uit te graven.De plek waar ze staan is de bodemsamenstelling precies goed.Je zou evt wel wat zaad kunnen oogsten, en uitzaaien.In een zaaddoos zit heel veel zaden.Of het ontkiemt is Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 23, 2011 Author Share Posted December 23, 2011 Ja iets raapachtigs..raap-stro, ik haalde het door elkaar. Je hebt wel het vogelnest, die is ook bruin en groeit soms half onder de grond. Een tijmbremraap kan het volgens mij niet zijn, want er is hier geen tijm ( er vanuit gaande dat de tijm staat voor het plantje dat geparasiteerd wordt).Wat die orchis wesp-hommel-bijen orchidee zou het zowel de hommel als de bijenorchis kunnen zijn..dat kan ik alleen met zekerheid zeggen als ik mijn boeken eens meeneem naar de groeiplek als ze bloeien. Dat staat op mijn lijst voor volgend jaar. Leuk Eva! Ik ben al "ingepland"als we van Ameland komen..ik vier daar het bereiken van een zekere leeftijd, en dochterlief heeft me uitgenodigd om als cadeau daarna iets met haar te doen..iets jongs en spannends..ik ben bang voor bungeejumpen /wildkanovaren.. /zweefvliegen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Dan ga je vast parasailen dat is zo'n beetje die drie in een. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts