fre3ke Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 (edited) Kan ik op een gewenste plek een tak laten ontstaan aan een perzikboom, door een horizontale snee in de bast te maken? Ik heb dit eens gelezen voor kersenbomen, maar heb het nooit uitgeprobeerd. Het gaat om een nieuwe aanplant van afgelopen najaar, die vrijwel volledig door vorst en wind is gestorven. Maar ik zie dat er leven in de stam zit, waar de bast licht is beschadigd net boven de ent. Er gaat dus nog sap doorheen. Ik zie alleen nergens een knop ontstaan en wil de boom een handje helpen. Maar misschien is dat niet nodig? Bij een abrikoos die er net zo uitzag na de vorst, zijn 4 uitgelopen knoppen op de onderste 5 cm stam ontstaan, dus ik denk dat de perzik nu ook in dat stadium zou moeten zijn, maar geen geschikte knop kan vinden om op uit te lopen. Edited March 31, 2021 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Als er geen knop is, is er ook niets om uit te lopen. Er ontstaat dus geen knop dóór insnijden. Maar er zit eigenlijk altijd wel ergens een slapende knop, alleen nog niet te zien. Afwachten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Wat @tielse flipje zegt, als er geen knop/slapende knop zichtbaar is, kan je nog niet bepalen waar je snee moet zetten. Zie je een begin knop, zet je daar een sneetje boven. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 1, 2021 Author Share Posted April 1, 2021 Dat was het inderdaad @rorror, boven de knop een sneetje. Ik had het niet meer helemaal helder. Maar ik begrijp nu ook dat ik er niets mee opschiet, dat sneetje is voor het plaatsen van een gesteltak. Terwijl het mij niet uitmaakt waar hij uitloopt, als hij maar uitloopt. Ik moet dus afwachten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts