Jump to content

Perzikstam insnijden voor takvorming?

fre3ke

Recommended Posts

Kan ik op een gewenste plek een tak laten ontstaan aan een perzikboom, door een horizontale snee in de bast te maken? Ik heb dit eens gelezen voor kersenbomen, maar heb het nooit uitgeprobeerd.

Het gaat om een nieuwe aanplant van afgelopen najaar, die vrijwel volledig door vorst en wind is gestorven. Maar ik zie dat er leven in de stam zit, waar de bast licht is beschadigd net boven de ent. Er gaat dus nog sap doorheen. Ik zie alleen nergens een knop ontstaan en wil de boom een handje helpen. Maar misschien is dat niet nodig?

Bij een abrikoos die er net zo uitzag na de vorst, zijn 4 uitgelopen knoppen op de onderste 5 cm stam ontstaan, dus ik denk dat de perzik nu ook in dat stadium zou moeten zijn, maar geen geschikte knop kan vinden om op uit te lopen. 

IMG_20210330_131429.jpg

Edited by fre3ke

Dat was het inderdaad @rorror, boven de knop een sneetje. Ik had het niet meer helemaal helder. Maar ik begrijp nu ook dat ik er niets mee opschiet, dat sneetje is voor het plaatsen van een gesteltak. Terwijl het mij niet uitmaakt waar hij uitloopt, als hij maar uitloopt. Ik moet dus afwachten