Jump to content
Sign in to follow this  
rbvanmarion88

Houtvezel composteren, stikstof tekort

Recommended Posts

Dit is mijn eerste post op het forum, al lees ik al geruime tijd mee.

Mijn "probleem" is als volgt, ik heb een composthoop van momenteel ongeveer één vierkante meter omringt door pallets.

Al enige tijd verzamel ik de (rauwe) groenten resten de keuken en de houtvezels met keutels en dergelijke van het konijnen verblijf (2 konijnen).

Op zich ziet de compost hoop er prima uit, stinkt niet of dergelijke maar ik heb het vermoeden dat er een groot koolstof overschot is door alle houtvezels.

Is er een eenvoudige/goedkope manier om dit op te lossen, aangezien de toevoer van houtvezels groter is als de (groen) resten uit de keuken?

Het liefst gooi ik het niet in de kliko aangezien ik graag mijn eigen compost wil gebruiken in de tuin.

Onze volkstuin is +- 250m2 en heeft wel wat gras wat ik eventueel zou kunnen maaien en erbij gooien.

Posted (edited)

Welkom,

Wat al helpt is regelmatig omzetten, houtvezels laten ook weinig zuurstof toe.

Omzetten voorkomt dat, het liefst van boven naar beneden en van buiten naar binnen.

Gras zou ik in kleine laagjes toevoegen, anders gaat het snel rotten door te weinig zuurstof. (anaerobe vertering)

Het teveel aan houtachtig materiaal zou je ook op een wacht hoop kunnen gooien waar het apart vast (voor) verteerd.

Ook zou je de knagers af en toe op stro kunnen zetten, dit hadden wij en het was een aanwinst voor de composthoop.

Edited by Patrijs

Zojuist, rbvanmarion88 zei:

Dit is mijn eerste post op het forum, al lees ik al geruime tijd mee.

Mijn "probleem" is als volgt, ik heb een composthoop van momenteel ongeveer één vierkante meter omringt door pallets.

Al enige tijd verzamel ik de (rauwe) groenten resten de keuken en de houtvezels met keutels en dergelijke van het konijnen verblijf (2 konijnen).

Op zich ziet de compost hoop er prima uit, stinkt niet of dergelijke maar ik heb het vermoeden dat er een groot koolstof overschot is door alle houtvezels.

Is er een eenvoudige/goedkope manier om dit op te lossen, aangezien de toevoer van houtvezels groter is als de (groen) resten uit de keuken?

Het liefst gooi ik het niet in de kliko aangezien ik graag mijn eigen compost wil gebruiken in de tuin.

Onze volkstuin is +- 250m2 en heeft wel wat gras wat ik eventueel zou kunnen maaien en erbij gooien.

Vooral veel zeiken, LOL!

Nee serieus urine bevat ongeveer 1 procent stikstof en zorgt ook nog voor voldoende vocht.

Gras is ook zeer N rijk.

Wij hebben alle het kleinvee (cavia, konijnen, kippen ) jaren geleden al omgezet naar gehakseld stro ipv houtvezels, Met als hoofdreden de compost. En ik kan iet anders zeggen dan dat dit perfect werkt. Mooie compost (al komt er op mijn composthoop ook veel mest van de varkens en dat helpt natuurlijk ook) en persoonlijk vindt ik dat het ook in de hokken beter werkt dan houtvezels. Tevens denk ik dat het ook kostentechnisch nog goedkoper is  maar dat weet ik zo uit mijn hoofd niet zeker. 

Urine gaat wel stinken op warme dagen, maar is verder inderdaad een perfecte bron van stikstof. Brandnetelgier ook, of hele brandnetels zolang ze nog niet in zaad staan. Je kan ook de compost halfverteerd over de tuin verspreiden, en als er te veel stikstof aan de bodem wordt onttrokken alsnog met urine/water gieten, dan heb je geen stankprobleem. 

welkom!

als wij veel grove houtsnippers, takjes ed in de compost hebben strooien we het toch uit na een half jaar

dan de bladhark erover en het hout weer opnemen en in de nieuwe hoop; voor precisie-bedden zeven we het

is niet optimaal voor de hoeveelheid stikstof maar werkt wel heel efficiënt: in jan/feb/maart is er te weinig groen beschikbaar

Ik denk dat je niet heel snel te veel koolstof in de hoop hebt. De houtvezels zijn ten slotte gemengd met de keutels en daar zit heel wat stikstof in.

Ik doe zelf aan heet composteren met als recept 60% houtig materiaal, 30 % groen, 10 % materiaal met een hoog stikstofgehalte (heb je alleen nodig als je een hete hoop zou willen)

Ik zie ook als enig negatief punt van het geheel dat de houtvezels erg fijn zijn en er dus weinig lucht in de hoop zit. Het zal zeker vergaan maar liever wil je toch zo veel mogelijk zuurstof in de hoop hebben. Dus dan is omscheppen wel een goed idee zoals Patrijs zegt.

Houtsnippers met konijnenkeutels zijn trouwens ook een prima mulch voor blauwe bessen en rhododendron. Dat kan je direct uit de bak zo op de grond leggen.

Groetjes, Birgit (Bodemvoedselwebadviseur in opleiding) Meer weten over het bodemleven? https://rijkebodem.eu

Bedankt voor alle reacties! 
Urine gaat hem niet worden :) ga het niet zelf op lopen vangen en over me tuin lopen sproeien haha, zal het moeten doen met wat de konijnen in de bak achterlaten.
Omscheppen probeer ik om te paar dagen wel te doen, nu het wat warmer wordt kan ik er wat gras maaien en erbij doen.

Misschien is stro inderdaad een betere optie voor de konijnen ik ga het eens proberen, is de hoop gelijk wat luchtiger.

Ikzelf ben ook overgeschakeld op gehakseld koolzaadstro voor mijn konijnen en composthoop... 😉 Zeer tevreden mee qua gebruik in men stalletje en composteert ook veel vlotter dan houtvezel! 

20201128_123251.jpg

• Like 1