Jump to content

Freggels moestuin in 2012

freggel

Recommended Posts

Zo. Ook van mijn kant alvast een topic voor mijn tuintje volgend jaar.

Ik ben de afgelopen weken al druk geweest met de planning (welke planten wil ik zetten en de wisselteelt). Hier en daar zaden verzameld; gekregen, uit de carrouseldoos en de rest besteld en de boel is nu compleet. Hieronder de lijst met groenten die gaan komen. Vooral van de tomaat en peper wil ik veel verschillende soorten gaan zetten. Ik heb zo'n 25 soorten tomaat en ik probeer me te beperken tot 2 planten per soort.

Vorig jaar ben ik erg vroeg begonnen met voorzaaien, waardoor het huis al snel een oerwoud was. Achteraf ben ik wel blij geweest dat ik zo vroeg was, omdat ik waarschijnlijk meer tomaten heb gehad dan als ik later gezaaid had vanwege de slechte zomer. Het komende jaar wil ik toch proberen niet te vroeg te zaaien.

Tomaat

Millefleur (beviel me vorig jaar erg goed)

Black Cherry (erg lekker tomaatje)

Tiny Tim (gemakkelijk en vroeg)

Brin de Muguet (beviel vorig jaar ook wel)

Black Plum (lekkere tomaat)

Gardener's Delight (beviel ook goed)

Moneymaker (ook een goeie)

Zuckertraube (nieuw)

Lemon Tree (nieuw)

Supersweet (nieuw)

Black Prince (nieuw)

Purper Isonica (nieuw)

Ventura (nieuw)

Costoluto Genovese (nieuw)

Philippos (nieuw)

Yellow Pear (nieuw)

Green Zebra (nieuw)

Red Zebra (nieuw)

Ace 55 VF (nieuw)

Banana Green (nieuw)

Cornue des Andes (nieuw)

Sprite (nieuw)

Amish Paste (nieuw)

Peper

Chimayo (nieuw)

Thick Red (nieuw)

Monkey Face (nieuw)

Kerinting (nieuw)

Aji Benito (nieuw)

Chinese Five Color (leuke plant vanwege de kleurtjes)

Prairy Fire (deed het in pot erg goed)

Ring of fire (mooie pepers)

Large Red Cherry (nieuw)

Hot Apple (nieuw)

Pompoen

Lady Godiva

Rode van Etampes

Uchiki Kuri

Sweet dumpling

Yellow Scallop

Overige

Radijs Black Spanish Round

Boerenkool

Koriander

Mosterdblad mix

Rode biet

Augurk

Wortel

Raapstelen

Peulen

Spinazie

Sla

Bonen

Peulen

Courgette

Aardappel

Prei

Andijvie

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of die zwarte radijs een soort rammenas is. Ik heb ze het afgelopen jaar gezaaid, maar vanwege de droogte in het voorjaar is er helemaal niks van uitgekomen. Komend jaar dus een nieuwe poging.

De Yellow Scalop is volgens mij een patisson (weet iemand dit met zekerheid?). Ik wilde eerst de Sunburst, maar heb uiteindelijk deze mee besteld.

Ik ben gek op tomaten en vind de grote verscheidenheid zo leuk. De ene plant wordt heel groot terwijl de ander heel klein blijft. En natuurlijk de grote variatie in smaak! Ik had vorig jaar nog andere soorten, maar die bevielen mij niet goed genoeg om nog eens te proberen.

Die radijs black is dat een soort rammenas?

Ik weet dat de officiele naam Idroplanta Rafano is en vaak wordt de naam rammenas/zwarte radijs door elkaar heen gebruikt.

Tov de gewone radijs heeft de Idroplanta Rafano 12 tot 14 weken nodig om te volgroeien.

• 1 month later...

Na een heerlijke vakantie in Egypte wordt het langzaam tijd om weer aan de moestuin te gaan denken. Er zal binnenkort een hoop gedaan moeten worden: de rogge moet ondergewerkt worden, bemest, gespit, pootgoed kopen en natuurlijk voorzaaien.

Een tijdje geleden heb ik al wat pepertjes voorgezaaid, die er goed bijstaan. Ze hebben zelfs de vakantie overleefd! Zaterdag komt mijn nichtje van 5, dus ik wacht tot dan met het voorzaaien van de andere pepertjes en de wedstrijd aubergine tot het volgende weekend zodat we dat samen kunnen doen. Altijd leuk! Als ik het niet vergeet, maak ik wat foto's die ik in dit topic zal plaatsen.

In de tussentijd heb ik nog een hele hoop bij te lezen hier op het forum.

0108-pepertjes43561327261693.jpg

Ik ben helaas niet meer aan die worteltaart toegekomen, staat wel nog bovenaan mijn verlanglijstje!

De verwarming stond tijdens onze vakantie uit. Toen we thuiskwamen was het maar 6 graden in huis, en ik was even bang dat de pepertjes dat niet overleefd hadden, maar ze stonden er nog kwiek bij gelukkig. Nu maar hopen dat het ook op de langere termijn niet veel kwaad kan.

Fijn om te weten. Ik ben binnenkort een tijdje "van huis" ( naar huis ). Ik denk erover om de helft van al mijn plantjes naar de buuf te brengen en de andere helft hier te laten..een gokje onder vliesdoek.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weeks later...

Inmiddels is de boerenkool geoogst. Veel bladeren waren wit van onderen (bevroren luis) en de onderste bladeren waren al verwelkt. We hebben nog genoeg voor 2 porties kunnen oogsten.

De knoflook lijkt de vorst goed overleefd te hebben. Ze staan er nog fris bij.

Vandaag een hoop zaden bij de Duitse Lidl gekocht en een aantal kweekbakjes. Ondanks mijn goede voornemen om pas in maart te gaan zaaien (behalve de pepers) heb ik toch een kweekbakje gevuld met sla, mosterdzaad, ananaskers en koolraap. Ben benieuwd!

• 2 weeks later...

Vandaag met mijn nichtje de peultjes gezaaid. Ik had ze graag willen voorweken, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan, omdat ik niet zeker wist of we vandaag zouden zaaien. Eerst de grond omgespit, toen een hekje gemaakt en daarna gezaaid. We hadden nog een uurtje tijd over, dus hebben we toch alvast de tomaten voorgezaaid.

0226-peultjes98111330282085.jpg

• 4 weeks later...

Sorry, Jeanne! Ik lees je reactie nu pas! De tomaten waren uiteraard binnen gezaaid.

Ik zie dat het weer een tijd geleden is dat ik voor het laatst een update gegeven heb. De peulen die ik gezaaid heb mijn met nichtje zijn niet bovengekomen. Een inspectierondje gedaan en de peultjes lijken totaal niet te kiemen. Het was oud zaad, geen idee waar ik het vandaan had. In ieder geval heb ik ongeveer anderhalve week geleden de laatste peulen uit die zak voorgeweekt en in kleine bakjes gezaaid.

Voor alle zekerheid een nieuw zakje gekocht, ook die voorgeweekt en in de volle grond gedaan. En nu maar hopen dat deze het wel gaan doen!

De tomatenplantjes beginnen lekker te groeien. Een dezer dagen ga ik ze ompotten. Alle soorten doen het goed, alleen de zuckertraube en banana green (beide soorten uit de carrouseldoos) zijn niet opgekomen.

Verder zitten de vroege aardappeltjes inmiddels in de volle grond en heb ik wat sla in de koude bak staan. En op de valreek nog een 20-tal sjalotjes gezet die ik bij de Aldi in de aanbieding vond. Een veldje heb ik gebruikt om wortels, spinazie en nog wat sla op te zaaien. Het is nog vroeg, maar baat het niet, dan schaad het zeker niet.

Het wordt hoog tijd dat ik weer wat foto's maak!

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...