Jump to content

Broccoli

heleentje
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wat een leuk en leerzaam forum is dit. 

Ik heb meteen een vraag ūüė䬆. Ik was vanmorgen bij het tuincentrum¬†en kon het niet laten om o.a. wat broccoliplantjes en cherrytomatenplantjes te kopen.

Ik vraag mij alleen af is het nu niet te koud om de broccoliplantjes al in de moestuinbak te planten? Volgens mij ging het andere jaren wel goed maar het is nu best koud en eerlijk gezegd weet ik ook niet precies meer wanneer ik ze toen geplant heb.

Ik heb een onverwarmd kasje,  voor de tomaatjes is het denk ik ook daar nog te koud en die houd ik dus nog maar even binnen. (bij warmer weer verhuizen ze daar naar toe)

Kunnen de broccoliplantjes voorlopig wel in de kas of houd ik die ook beter even binnen?

Ook wil ik graag zaaien (worteltjes, sperciebonen en sla). Kan ik daar ook beter even mee wachten tot het wat minder koud is?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes

Marianne

Broccoliplantjes kun je prima buiten planten, ook als het wat kouder is. Ik zou ze wel eerst afharden, maar daarna kunnen ze zo de volle grond in.

Tomaten inderdaad nog niet, daarvoor is het te vroeg. Die kun je het beste tot na de IJsheiligen binnen houden en daarna buiten in de kas planten. Wel afharden vooraf natuurlijk, dus op zonnige en warme dagen buiten zetten. Nu binnen hebben de tomaten vooral licht nodig. Doorgaans is het er warm zat, dus extra verwarming hoeft niet, wel licht. Een vensterbank op het zuiden is het beste.

Voor sperziebonen is het nu nog te vroeg, officieel horen die de meimaand niet te zien. Zelf zaai ik die pas eind mei voor en zodra ze een cm of 10 zijn, plant ik ze uit in de tuin. Wortels en sla kun je prima zaaien nu, het kiemen gaat misschien wat langzamer, maar verder groeien die vanzelf wel.

• Thanks 1

Welkom Marianne,

Je kan ondanks de kou toch aan de slag, zeker met een kasje.

Broccoli kan al buiten, wel eerst afharden en daarna beschermen tegen de koude wind met b.v. een emmer zonder bodem of cloche.

Nog even in je kas kan ook, of wat ik doe: half/ half om de oogst te spreiden.

Cherry tomaten nog even binnen houden, alleen bij mooi weer buiten afharden, dan heb je ook even tijd om je in te lezen, want deze vragen komen vaker voor op het forumūüėČ(zoekfunctie gebruiken)

Wortel en sla kan, en buiten, en onder glas, met sperziebonen wachten op mooi weer of eind deze maand in je kas.

Succes.

Edit, Zat ik ijverig te typen was Flup al klaar.....Je ziet, dezelfde adviezen.

Edited by Patrijs
  • Thanks 1