Jump to content

Mirabilis

Arja
 Share

Recommended Posts

Vorig jaar kreeg ik een zaailing van mijn vader, die bloeide fuchsiarozerood. Uit de zadenruildoos heb ik een 'limelight'.  Bij @Grork was een wit exemplaar komen aanwaaien. Kortom, er zijn zafen geruild en verspreid, en nu ben ik heel benieuwd welke kleuren en mengsel er uiteindelijk gaan ontstaan. Zal de witte uiteindelijk verdwijnen? 

Inmiddels heb ik een en ander voorgezaaid. Grappig om te zien is dat de rode en de limelight rode steeltjes hebben. De steeltjes van de witte zijn groen. 

Wie heeft er nog meer de Mirabilis in zijn/haar tuin staan en vindt het leuk af en toe updates te delen? 

20210414_153212.jpg

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
  • 2 weeks later...

Ik bewaar ieder jaar de knollen, dan weet ik zeker welke kleur ik krijg. Roze heeft mijn voorkeur. Maar gestreept komt ook voor.

Mijn Schoonvader noemde het altijd het Vieruursbloempje, van wege het late moment dat de bloemen opengaan. Daar zijn de nachtvlinders dan weer dankbaar voor.

Maken ze ook knollen? Interessant! En die moeten dan waarschijnlijk uitgegraven worden en vorstvrij bewaard gedurende de winter?

Ik wil mijn zaailingen binnenkort eens gaan uitplanten. De bakjes zijn nu echt krap, ze moeten meer ruimte, dat betekent wel dat ze dan de kou in gaan. We wagen het erop, morgen tussen de buien door misschien. 

Ik kwam bij het uitplanten van mijn baby mirabilisjes een verrot iets tegen op de plek waar vorig seizoen de mirabilis stond. 🤔