Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste mensen,

Vorig jaar eind augustus met de gratis bomenactie heb ik een perenboompje (laagstam conference op kweepeer als 't goed is) geplant en hij heeft het overleefd :) Maar, nu wordt de vraag hoe het beste te snoeien. Het appelboompje ernaast stond er al toen we het huis 2 jaar geleden kochten, geen idee wat voor ras het is en hoe oud (vorig jaar geen appels, het jaar ervoor wel). Aangezien we maar plek voor deze twee fruitboompjes hebben en ik dus niet kan leren door fouten te maken, leek het mij verstandig hier (ervarings)deskundigen om raad te vragen. Ik heb wel diverse 'snoeihandleidingen' etc doorgelezen, maar blijf toch twijfelen hoe, wat, wanneer.

Onderstaand mijn huidige gedachtegang: blauw helemaal terugsnoeien tot (bijna) aan de stam, groene takken blijven bestaan (en worden 1/3 teruggesnoeid, zie rood), rood 1/3 taklengte inkorten (bij naar buitenwijzend oog). Ik dacht te wachten tot de zomer omdat het me nu iets te laat lijkt of anders pas februari 2022, maar als 't nu nog wel snel kan dan hoor ik 't ook graag.

Appel

spacer.png

Conference

spacer.png   spacer.png

De gele perentak (links) zou ook nog een alternatief zijn om te laten blijven bestaan (en 1/3 in te korten), dit is de enige wat stevigere tak die wat minder steil/verticaal is dan de rest en hij wijst als enige richting het westen.

Groet en dank voor enige hulp/suggesties, Ronald

Posted

Ik zou nu niet meer snoeien, de boom is nu hartstikke actief. Volgende winter pas weer doen tussen november en maart. 

Welke takken je weg haalt of wilt behouden hangt af can de boomvorm die je wilt. Wil je een kruin of een spil of lei?

• 3 weeks later...
Posted

hoi Pluk, sorry voor de vertraging... ik had verwacht dat ik een e-mail zou krijgen bij een reactie maar helaas (ik zie nu pas dat ik een schuifje daarvoor kon omzetten, doh). Ik had inderdaad al besloten te wachten met het snoeien, maar dank voor de bevestiging.

Qua vorm... tja, leivorm lijkt me best leuk maar ik denk dat de ruimte te krap is (de breedte van 't voortuintje). De appelboom komt dan verwacht ik al snel rechts voor 't tuinpoortje en de conference links tegen de hedera haag. Ideeën zijn welkom.

IMG_20210505_102242.thumb.jpg.fe0ccca4fd692847974d6c512f9af7d4.jpg