Wheli Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Wij hebben voor ons huwelijk twee Appelboompjes in een kartonnen doos gekregen. Vanwege ruimtegebrek in potten moeten zetten maar willen ze voor de toekomst mooi opkweken. Helaas niet gehinderd door enige kennis over appelbomen Op plaatje 1 zie je dat er onderaan een scheut komt uit de stam waarop neem ik aan de appel geënt is. Moet ik deze snoeien? Of wordt dit in de toekomst één van de hoofdtakken? En moet ik deze beide kleine boompjes überhaupt al snoeien of eerst even iets groter laten worden? Ik kom online veel tips tegen maar deze gaan bijna altijd over grotere bomen. Bedankt alvast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 De scheut onder de ent tot op de stam weg snoeien. geen stompje laten staan anders kan hij weer uitlopen. Daarnaast zou ik er een stevige stok langs zetten zodat je ze goed verticaal kunt aanbinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Wat mijn naamgenoot @Roland zegt zou ik ook doen. Van foto twee moet je wel een keuze gaan maken welke de hoofd stam gaat worden. Ook moet je gaan na denken, hoe groot je deze boompjes in pot wilt hebben? (Of gaan ze in de toekomst toch de grond in?) Wil je een boom van 2,50meter, heb je de gestel takken op een andere hoogte nodig, dan een boompje die je b.v. 1,20 hoog wilt houden. Voor de rest zou is er weinig te snoeien, belangrijkste is groeien! Zon, water en mest doen groeien. Heb je al een handje compost / of organische mest gegevens zoals koemest? Wat voor grond staan de boompjes in? De boompjes met deze grote zouden zeker wel 40a50cm moeten groeien(minimaal 1tak) tot aan het eind van het seizoen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts