Jump to content

warmtekabel begraven onder 2-3 cm zand maar

huppelpaard
 Share

Recommended Posts

ik heb deze kabel in een zelf gemaakte bak geplaatst

https://nl.aliexpress.com/item/4000151868992.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dR7m7vG

en als volgt opgebouwd: 3cm piepschuim-PE folie-3cm zand-warmtekabel-2cm zand

ik heb de kabel getest voordat ik hem begraven heb onder 2 cm zand, de kabel word warm en je kan de kabel gewoon beetpakken.

echter als ik de kabel begraaf kan ik nou niet echt zeggen dat de bodem warm genoeg word. heb ik nou de verkeerde kabel gekozen of moet ik gewoon minder zand gebruiken?

De kabel moet een aardige massa verwarmen en warm houden. Piepschuim is geen wondermiddel dat alle warmte tegenhoud. Er is dus altijd warmte verlies. Ook om het vocht in de aarde te verwarmen kost warmte.

Dit kan ook betekenen dat de bodem op temperatuur blijft en dus niet afkoelt in koude nachten. Dat is ook goed.

Groetjes,

Bram

ik had verwacht dat de bodem warm genoeg zou zijn +- 25 graden om de kweekbakken van de action op te warmen.

ik zal een test doen en de temperatuur meten van de bodem kijken of dat haalbaar is anders word het denk ik toch warmte matten gebruiken -)

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dan zit je met het probleem van geleiding en massa waarschijnlijk. Je moet veel massa opwarmen in de hele bak, en met daarbij de verliezen zoals AshaiRey al zegt, heeft de draad te weinig vermogen. Bovendien geleidt zand niet perfect omdat er weinig contactvlakken zijn. Contact met de warmtedraad zelf, en tussen de korreltjes onderling. Zand heeft een enigszins isolerende werking. En daarop komen dan de bakken die ook niet optimaal geleiden.

Ik neem aan dat het zand bedoeld was om de warmte horizontaal te spreiden. Maar bereik je dat effect niet al in de kweekbak van de action? Als die direct op de draad staat, kan het zijn dat de inhoud gelijkmatig opwarmt. Ik zou dat even testen.

Ik heb hetzelfde gehad. Ik had een kant en klaar warmte matje gekocht, een warmtedraad tussen twee lagen pvc. Ik had daarop aardewerk schoteltjes en daarop de planten en dat werkte ook niet, te slechte geleiding, te veel massa, de schoteltjes bleven koud. Ik heb de potjes nu direct op het pvc staan. Met een thermostaat, ik geloof dat dat voor jou fase twee was.