jootje Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Het nieuwe seizoen is dan nog wel niet echt begonnen , maar hier ook mijn eerste berichtje en plannen. Afgelopen seizoen was mijn eerste seizoen.Begonnen in mijn kleine tuintje van 3 x 4 achter het huis. Groot genoeg voor mij, want ik ga echt niet op zo`n moestuincomplex zitten! Nou..dat heeft maar een paar maanden geduurt, ik heb nu een stuk van zo`n 85 vierkante meter erbij op een moestuincomplex. Ik vind het erg leuk, en kan rustig zeggen dat ik helemaal verslaafd ben aan mijn tuintjes. Ik wil in mijn achteruin dingen als sla, snijbiet, peulen, lente/bos uitjes, en dat soort dingen. De foto met het kleine kasje is de achtertuin. Aan de schutting hangen bakken met aardbeien, die zullen moeten verhuizen, want tegen die schutting aan wil ik iets gaan fabriceren om de tomaten en luffa/loefa onder te zetten. Ik heb ook een aantal fruitstruikjes/boompjes, alles nog klein, dus volgend seizoen nog niet veel oogst, maar ze staan er: een kers ( in pot), een pruimenboompje,een druif, een vijgenboom, en in de voortuin een appelboompje. Op de grote tuin stond al een oude pruimenboom ( reine claude?) ik heb er zelf een stoofpeer, 2 herfstframbozen, 1 zomer framboos, een gele framboos, 1 tayberry, 1 kruisbes, 1 blauwe bes,2 rode aalbessen , 1 gojibes, en een kiwibes bijgezet. Fruitig tuintje wel he? dan houd ik nog genoeg ruimte over om aardappelen te zetten, 2 courgettes, 2 rabarber, snijbonen, een stuk voor ( snij) bloemen en wat " losse" groenten zoals spruiten, knolvenkel, later boerenkool, enz. Ik heb best wel veel zaden inmiddels, en kijk in de loop van het seizoen wel wat ik ga zaaien/planten. Ik kan best veel verschillende dingen planten, we zijn maar met z`n tweeen. Behalve aan mijn dochter kan ik met groenten weinig mensen uit mijn best grote familie en vriendenkring blij maken. Ze vinden het allemaal erg leuk wat ik doe, als ze maar geen sla hoeven aan te nemen, daar zitten beestjes en zand in! Dus dat word veel soorten groenten, maar dan van alles een beetje. Ik ben ook aan het rondkijken voor een paar vaste groenten. En ik wil in de winter meer groente uit de tuin kunnen eten, dus even uitzoeken wat daar goed geschikt voor is. Ik heb nu nog boerenkool, spruitjes, de koolraap lijkt eindelijk te groeien, knolselderij, en zoals je op de foto kan zien staat er zelfs nog rucola en wat snijbiet, maar die doet niet veel meer. In ieder geval heb ik er veel zin in, heb het afgelopen jaar, mede door dit forum veel geleerd, en wil nog veel meer leren! De foto van de kleine tuin is een half uur geleden genomen, de foto`s van de grote tuin afgelopen weekend. Nou, op een goed , gezellig, nieuw seizoen met een hoop mooi weer dan maar!
Kruidje Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Het ziet er zo mooi opgeruimd uit bij je! Hoop dat ik mijn tuin ooit ook eens uit de verbouwing ga krijgen... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
jasmin Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Dat ziet er tof uit Jo..en lekker die bessen, zelfs goji..die schijn je goed te kunnen stekken ( ik heb net een zakje gedroogde bessen bij de bio gekocht voor 5 euro ik moet ze ook maar planten) Blauwe bes is ook heerlijk, ik heb vorig jaar 3 struikjes gezet! De tayberry ken ik eigenlijk niet zo, heb je daar snel vrucht van? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Posted December 12, 2011 Author Posted December 12, 2011 Appelvrouw: geen idee of er aan tayberry snel vrucht komt! Staat er pas een paar weken. De gojibes die ik heb is een kadootje van de vrouw die voor mij dit stuk tuin had. Ik had ze wel eens gedroogd gegeten, en het kon me niet bekoren. Had er nu 3 bessen aan, en vers zijn ze dus erg lekker. Hoop volgend jaar meer besjes te hebben. Ik heb de gojibes wel 3 of 4 x verplaatst, ik denk dat hij anders meer besjes had gegeven. Gijibes groeit wel heel hard! ben heel benieuw naar mijn fruit het komend seizoen!
Bit Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 leuk om te zien ! Zit je op zand ? Gooi je er nog mest op voor de echte winter, of hoeft dat niet ? heel leuk om de tuin te volgen zo. succes !
jootje Posted December 13, 2011 Author Posted December 13, 2011 Volgens mij zit ik op zand, en op de onbegroeide vakken ligt een beetje ingewerkte mest! Zo ook hier in de achtertuin. Van het voorjaar spit ik het er helemaal onder..
Simone Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 wat ziet er alles netjes bij jou uit.Heb net een stukje van je blog gelezen van je eerste jaar.Hopen dat het bij mij het eerste jaar ook zo goed gaat lukken. Je had al vroeg buiten gezaaid heb geen last van vorst gehad??En wat een stoere kruiwagen heb je. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Koert Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Volgens mij zit ik op zand. Op zich wel handig om te weten waar je op teelt! Hier een linkje waardoor je vrij gemakkelijk er achter kan komen:http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/welkegrondsoort.htm Even a broken clock is right twice a day
appelvrouw Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Ja leuk kaartje, maar ik weet niet of het klopt, Volgens dit kaartje zouden we hier in het Gooi en omstreken op veen zitten. Nu geld dat wel voor Loosdrecht, Ankeveen, Kortenhoef, maar echt niet meer voor H`sum, Bussum, Hollandsche Rading Soest... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Posted December 30, 2011 Author Posted December 30, 2011 Beetje stil op de tuin op het moment, en niet veel te doen. Achtertuintje word nu aardig leeg. Spruiten zijn op, bij de snijbiet staan een paar blaadjes nog, en de rucola gaat doorschieten. Wat er nu nog aan eetbare groenten staan zijn 4 of 5 preitjes, evenzoveel winterwortels ( beide ga ik binnenkort in de snert gooien!) En er staan nog 2-3 kleine koolraapjes, waarvan nu het blad wat minder van begint te worden. Die ga ik binnenkort ook maar eens eten. Lekker. En dan had ik in een pot mini-paksoi.....die zijn dus echt mini, ik liet het maar staan en staan in de hoop dat het nog wat werd, en nu heb ik dius een drietal mooie plantjes.....met bloemen! Heb ik aan dit rare weer te danken zeker? Ik voeg even de foto bij, vanochtend gemaakt. Nou, van mij mag het voorjaar worden, eigenlijk vind ik een berg sneeuw en flinke vorst erg prettig, maar heb nu zoiets van, laat maar zitten voor dit jaar, hup, voorjaar graag!
Kruidje Posted December 30, 2011 Posted December 30, 2011 Mooie bloemen Van het weer heb je gelijk. Als er nu nog geen fatsoenlijke winter is geweest hoeft het niet meer zo. Wedden dat we in maart 3 weken sneeuw hebben? Dat heb ik eens eerder meegemaakt. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Helly Posted January 2, 2012 Posted January 2, 2012 Laten we het niet hopen Birgit, dat zie ik in maart na de zaai niet zitten Wat een leuke bloem komt er uit de paksoi. Ik heb ook nog wat staan in een bak, de baby's al gegeten, er staan nu nog grotere versies al groeien die niet meer (door de koude denk ik). Zijn die bladeren nog eetbaar ondanks de bloem? Good things come in small packages
jootje Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Stond vanochtend in het zonnetje de ramen te lappen buiten en bedacht me toen, dat ik met dit lekkere weer wel naar de " grote" tuin kon gaan om vast een paar vakken om te spitten. Manlief was thuis, dus ik kon effe zelf weg. Op de tuin bleek het ietsje kkkkkouder te zijn. Ik zit strak naast een groot open weiland, de wind stond erop, dus koud! Maar goed, heb van 3 vakken de mest eronder gespit. En wat wortels gezaaid in een verloren hoekje van de tuin. Hoop dat het wat word, vorig jaar heb ik niet een wortel kunnen eten...allemaal aangevreten. Het is wel een heerlijk plekje die tuin, en ik vroeg mezelf weer af, waarom ik nooit eerder met een moestuin begonnen ben. Ik vind het heerlijk, zelfs het spitten! Nog niet veel te zien, maar toch een fotootje gemaakt ( speciaal voor Bit ) De enige kleur in de tuin is het puntje van de rabarber die weer opkonmt, en de winteruien en knoflookjes. Van de olifantenknoflook die ik in oktober geplant heb zie ik nu pas een eerste puntje verschijnen. Groetjes!
Kruidje Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Je tuin ziet er prachtig uit (al is hij nu nog kaal). Daarom houden we hier ook van foto's van kale tuinen. Dan kan je het allemaal zien ontstaan. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
appelvrouw Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Mooi gespit Jo!Leven al je knofloken nog zo te zien..ik had er twee die helemaal verslijmd zijn We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annemiek123 Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 goed gewerkt, ziet er prima uit!! Straks benieuwd naar de "gevulde "tuin. Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
jeanne-heijmans Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Mooi gedaan hoor, veel werk,maar dan heb je ook wat.
jootje Posted February 27, 2012 Author Posted February 27, 2012 Thanks , dames! Appelvrouw, knoflook zag er nog redelijk uit, wel ielig. Zag wel dat zowel de uien als de knoflook omhoog lijken te komen, heb ze gewoon weer terug geduwd!
jeanne-heijmans Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ja dat was bij mij ook zo,heb er wat grond rondom gedaan. ook hier wat ielig.
bonnie f Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Ziet er prachtig uit. Veel tuinplezier dit jaar! Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Helly Posted March 4, 2012 Posted March 4, 2012 Heb je mooi gedaan zo in die 3 vakken Nog even en we kunnen weer flink gaan zaaien. Good things come in small packages
jootje Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Een heerliijke middag in de zon doorgebracht op de tuin! De laatste twee vakken zijn nu ook omgespit. Verder spinazie en raapstelen gezaaid, en er een ( Lidl) tunneltje overheen gezet. Ook onder het tunneltje wat litlle gem sla gezet. Een kleine 2 weken terug had ik verschillende dingetjes gezaaid, en ik was helamaal happy toen bleek dat de zomer ramenas al boven de grond staat. ( foto). De winteruitjes staan er nog goed bij, maar of het onder de grond ook goed gaat? heb er even 1 uitgehaald, ik zie niet echt de uitjes meer die ik gepoot heb, het zijn nu meer lente uitjes? Klopt dat? Geen idee! Van de 11 olifanten knoflook die ik gepoot had zijn er nu eindelijk 5 boven de grond gekomen,afwachten of de andere nog volgen. Bij de fruitstruikjes die ik er in het najaar neergezet heb komen bij bijna allemaal de knoppen. Behalve bij 1 framboos, die heeft volgens mij het loodje gelegd. En van de kiwibes ben ik ook niet helemaal zeker. De rabarber die al op deze tuin stond en die ik een ander plekje heb gegeven komt goed op. De rabarber die hier bij huis stond en die nu ook op de " grote" tuin staat zie ik nog niet. Maar van Jasmin een nieuwe stek gekregen, dus heb in ieder geval rabarber straks. Ook de stek van de maggiplant van Jasmin heeft een plekje gekregen. Verder veel aan het ( voor) zaaien. Veel kruiden, ananaskers, afrikaantjes, bieslook, venkel, de yacon, zonnebloemen, gele goudsbloem, o.i kers, tuinkers, mosterd, slasoortjes , okra, spruitkool enz. Vind ik een van de leukste dingen op het moment, als er weer wat boven de grond komt, blijft wonderlijk! Ben erg blij dat ik begonnen ben met moestuinieren!
appelvrouw Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Geweldig Jo! Die kruisbes, prachtig, welke soort is het? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Recommended Posts