Jorieke123 Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Wie heeft er hier een lekker eenpansmaaltijd-recept? Ik kan er online heel wat vinden, maar ik heb liever een recept dat al is uitgeprobeerd! Ik heb een mooie pan voor op onze kachel, het lijkt me leuk om daar in de kunnen koken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Begin wel benieuwd te worden naar die kachel met grote pan Wat ik wel s heb gemaakt: Chuckwagon beansBak een in plakjes gesneden (magere rook)worst in een lepel olie. Bak er in ringen gesneden ui(en) bij en wortel(s) in schijfjes. Voeg na het bakken 1 (grote) pot witte bonen in tomatensaus (of gewoon bonen met een blikje tomatenpuree) toe en tomatenstukjes met wat Italiaanse kruiden. Op smaak maken met peper en zout en eventueel worcestersaus. Serveren met knapperige broodjes. Is dit wat je bedoelt Jorieke? Wij vinden dit wel een lekker makkelijk en smakelijk recept. Ik heb er geen echte hoeveelheden bij gezet, want je kunt denk ik zelf wel bepalen hoeveel van iets er in kan. Heb ik er nog eentje: Goulash van saucijsjesUi en knoflook snipperen, paprika's en sperziebonen in stukjes snijden. Aardappels schillen en in blokjes snijden. Olijfolie verhitten en spekblokjes zachtjes uitbakken. Dan de ui en knoflook mee fruiten. De saucijsjes openknippen (of gewoon gehaktballetjes?) en het vlees in flinke stukken boven de pan eruit drukken. Rondom bruin bakken. Roer er paprikapoeder en tomatenpuree door en nog 1 minuut mee bakken. Dan de paprika en bonen, aardappels en bouillon toevoegen. Aan de kook brengen en de goulash met de deksel schuin op de pan nog 20-30 minuten zachtjes gaar smoren.Hiervan zijn de exacte ingrediënten: 1 grote ui, 1 teen knoflook, 3 grote rode paprika's, 200g. sperziebonen, 2 vastkokende aardappels, 2el. olie, 75 g. spekblokjes, 600 g. saucijsjes, 1 el. paprikapoeder, 2 el. tomatenpuree (klein blikje), ½ liter vleesbouillon. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 Thanks Helly! Dat bedoel ik inderdaad. En dan (zoals bij jou recepten) met zoveel mogelijk ingrediënten die uit eigen tuin of van eigen beesten kan komen. Ik ga ze eerst eens proberen op onze energieslurpende inductiekookplaat! Ik heb net geprobeerd een foto te maken van ons mini kacheltje met een enorme ketel (7 liter) met water er op. Voor de afwas o.a. Op de 2e kachel (die in de woonkamer komt), moeten meerdere pannen/ketels kunnen, dus dan kan ik gaan koken in het gietijzeren pannetje dat daar voor is gekocht Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Hopelijk is die dan gauw aangesloten! Kan die al niet worden aangesloten voor de kamer wordt ingericht? Die kleine, dat is die met die eekhoorn erop? Bij de meeste eenpansgerechten komt t eigenlijk neer op veel groenten (en dat kan heel verschillend zijn), aardappels in stukjes (eventueel met schil?), en stukjes vlees. Wat ik handig vind.. gehaktballetjes (wat groter dan soepballetjes) of kip in stukjes, want daar kan je zoveel mee combineren. Kruiden naar keuze toevoegen (jij hebt er genoeg van staan!). Beetje vocht of bouillon voor t stoven en je hebt een lekker kostje. Beginnend met t braden van t vlees, daarna de ui, groenten en dan de aardappel toevoegen met t vocht. Handig om t vocht mee te binden zijn uiteraard blikjes tomatenpuree, maar als je die niet hebt kan je tomaten wat inkoken van te voren. Wat hier heel favoriet was, vooral bij mijn zoon, was zo'n mix voor wortel en worst. Van de Maggi. Hollands pannetje noemen ze dat dacht ik. Simpel en goedkoop, mits je zelf de kruidenmix maakt en de saus bindt. Wortel, uien, aardappels en saucijsjes zijn de hoofdingrediënten. Draai anders s t pak in de supermarkt om en maak er een foto van met je mobiel Zeker een aanrader Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Posted December 14, 2011 Author Posted December 14, 2011 @Helly: Ik bedoel inderdaad die kachel met de eekhoorn. Daar hadden we altijd al een klein keteltje op voor thee water, en om de kruik te vullen die we in bed leggen. En nu staat er dus een nieuwe grotere ketel op. Ik gebruik de hete kraan bijna niet meer. En de vaatwasser dus ook niet. Ook komt nu al onze warmte van dat kacheltje, we hebben geen cv. We willen de grotere kachel die in de woonkamer komt, wel aan kunnen sluiten op cv, zodat we ook in de hoeken van het huis wat warmte kunnen laten stralen. Die kachel kan er nu nog niet komen, omdat er nog een laag cement op de vloer moet, en alle kozijnen binnenkort worden vervangen. Dan zouden we dan de pijp moeten inkorten (omdat de kachel iets hoger komt te staan), en hem ook weer moeten verplaatsen zodat de bouwvakkers er bij kunnen bij het lompe werk. Ook is het in die ruimte heel koud, door de enkelsteens muur en de ramen met gaten er in, dus zou ik er met handschoenen en een muts moeten gaan koken Maar ik heb er wel zin in, zou hem er zo neer willen zetten (moeten er eerst nog 1 uitzoeken hoor) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Oww ok, dacht die heeft er al eentje. Ik krijg wel ouderwets heerlijke beelden van al dat gepraat over, en gekijk naar de afbeeldingen van die dingen Ik wil ik wil ik wil... Quote Good things come in small packages
Recommended Posts