Jump to content

Column: Wilg

Nicoline D.

Recommended Posts

Bomenman

Er zijn mensen die denken dat bomen het eeuwige leven hebben en je ze dus nooit en te nimmer mag kappen. Helaas. Zo zit het niet in elkaar.

Een hele hoge wilg die in mijn ‘bospad’ stond, had zich los gewoeld. Op de grond kon je zien waar zijn wortels groeiden en daaromheen liepen diepe scheuren in de aarde. Die stond dus op omvallen. Dat was een kleine ramp die bij mij tot lichte paniek leidde. Joost mocht weten waar het ding zou vallen, maar zeker was dat de moestuin zich binnen valafstand bevond. Ik belde ons boommannetje en die was binnen 24 uur ter plekke.

Ons bomenmannetje roept bij mij enige gevoelens van vertedering op. Hij is klein, fragiel en dun. Mijn betere helft is ook niet één van de grootsten –Italiaans typ, donker harig, slank en niet al te lang- maar het boommannetje is beduidend kleiner. Ik krijg er moederlijke gevoelens van. Fout. Sorry. Hij is namelijk een Fries. En bij Friezen werkt het anders.

Omdat het idee dat de wilg bovenop mijn moestuin zou vallen me niet erg aanstond, fietste ik naar de boer aan wie de aangrenzende wei toebehoort. Aardige man. Mag de boom in jouw weiland vallen? Geen probleem. Als het maar vlug gebeurt. Vóór de pinken de wei in gaan. Gelet op mijn gevoel van urgentie aangaande de wilg, beloofde ik grif dat het op tijd zou gebeuren.

Daar arriveerde ons bomenmannetje. Met groene overall, rode helm en gele (veiligheids) laarzen. En z’n elektrische zaag, natuurlijk. Hij bekeek de wilg. Ik zei dat die in de wei mocht vallen, blij dat ik dat zo vlug geregeld had. ‘Die valt niet in de wei’ zei hij. Oh, waar dan wel? ‘Die valt niet in de wei’. Ach. Waar valt-ie dan wel? ‘Die valt niet in de wei.’

Het drong me door dat het beter was het bomenmannetje even tijd te gunnen om na te denken. Dus ik deed er het zwijgen toe en keek hoe hij de bomen-skyline bestudeerde. ‘Die valt niet in de wei.’ Nee, dat had ik inmiddels begrepen. Het boommannetje keek nog eens naar de kruin van de wilg en begon toen met grote stappen richting mijn moestuin te lopen. De rust die hem gegund was indachtig, bleef ik stil staan wachten op de dingen die kwamen. ‘Ik kan niet zeggen waar hij valt. De takken van de andere bomen houden hem tegen.’

Dat viel mij ook tegen. Het bomenmannetje is normaal gesproken in staat om op 50 centimeter nauwkeurig te voorspellen waar een boom valt en in een dicht begroeide tuin als de mijne is dat een zegen. Dan weet je van te voren, zeg maar, of je struiken eraan gaan of je appelboom. Kun je je mentaal voorbereiden. Maar nu kon hij het dus niet zeggen.

Ik had weinig keus. Als die joekel van een wilg bij de volgende storm zelf zou mogen uitzoeken waar hij zou neerploffen, zou de schade aanzienlijk kunnen zijn.

Eén, twee, drie in Gods naam maar.

Het bomenmannetje stapte nogmaals de tuin in en wees: tot hier gaat hij vallen. Dat zou net naast het hek zijn. De Noorse aak, een jonge lijsterbes, een vlier en de vlinderstruiken stonden in zijn valpad. Maar wat moet je? Terwijl ik een schietgebedje deed, startte het bomenmannetje zijn zaag. Binnen enkele minuten zakte de wilg als in slow motion door z’n voegen. En viel precies waar hij had voorspeld: op de lijsterbes, de Noorse aak schampend, naast het hek.

Respect, zullen we maar zeggen. Respect voor het vakmanschap. Ik zal hem nooit meer ‘bomenmannetje’ noemen. Wat een vakman. Weinig woorden. Goede daden. Mijn bomenman!

Nicoline Hooijmans

Op de site van de Hooimadam (http://www.hooimadam.com) vind je mijn columns.

1272_82a6c0229a45de7236578071f2cdb607.jpg1272_379deea34b330fdd5223b8708c174d19.jpg

Dag,

Dank voor je reactie! De Lijsterbes heeft het niet gehaald. Ik heb 'm een jaar lang vertroeteld, het leek te lukken, maar toen kwamen de reeën. Tja. Geeft overigens niet hoor, die lijsterbessen zaaien zich geweldig uit en ik had er al een stuk of drie.

Nicoline