Jump to content
Sign in to follow this  
Piet55

Hoe gevaarlijk is geimpregneerd hout nu?

Recommended Posts

Beste Moestuinliefhebbers,

Ik had een vraag over de giftigheid van geïmpregneerd hout. Ik lees op diverse plekken op het internet en ook in enkele oude topics op dit forum dat geïmpregneerd hout in ieder geval niet gezond is, zeker niet als het begint af te breken. Echter ik vroeg me af wat nu concreet het risico is; zo heb ik een schutting van geïmpregneerd hout maar die staat wel op ijzeren paalhouders dus contact van het hout met de grond is beperkt. Ik heb echter wel een aantal gestutte balken tegen deze schutting die gewoon met de geïmpregneerde paaltjes in de volle grond staan waar ik ook gewoon mijn groenten teel.

Nu was een van de weinige pagina's met concrete informatie die ik kon vinden deze https://eetbaarnijmegen.nl/gif-in-hout/ . Hier staat dat moestuinieren rondom geïmpregneerd hout beperkt moet gebeuren en met name jaarrond telen en peulvruchten, zaden, wortel- en knolgroenten moeten vermeden worden. Echter vrij dicht bij de schutting en palen staan wel enkele fruitboompjes. Dit artikel https://wolmanzouten.wordpress.com/2007/08/26/wat-betekend-wolmanzouten/   geeft meer informatie over de risico's van wolmanzouten (wel een oud artikel)

Nu was mijn vraag drieledig;

1) De gelinkte pagina heeft het onder andere over wolmanzouten, maar ik begrijp dat de verkoop van wolmanzouten in geïmpregneerd hout sinds 2004 verboden. Dus in hoeverre is dit nog een gevaar?

2) Ten tweede, wat is het risico dat gifstoffen van het hout de bodem of de teelt kunnen besmetten als het gaat om een 10 tal onbeschermde houten paaltjes op 100 m2 moestuin grond.

3) Ik had nog wat geïmpregneerd hout over en ik twijfelde om hier een klein kasje te maken, maar ik twijfel na bovenstaande berichten. Zou het voldoende zijn om de staanders in ijzeren paalhouders te plaatsen en te zorgen dat de teelt niet in direct contact komt met de staanders? Of zou dit nog steeds een risico vormen?

Ik hoor graag jullie inschatting,

1)  Verkoop van met wolmanzouten geïmpregneerd hout is bij wet verboden wegens de extreme giftigheid van het bestanddeel chroom-6. En dat is een understatement.  Het is zo giftig dat je dat hout niet eens kunt aanraken met blote handen, je gaat na aanraking al over de maximale blootstelling heen. 

Anno 2021 wordt met chroom-6 behandeld hout echter nog steeds gebruikt en overal verkocht.  Er worden nieuwe speeltoestellen neergezet met dit spul. I kid you not. Hoe kan dat dan?  Heel simpel. Het spul is na 2004 d.m.v. een truuk onder een andere toelating ingedeeld, namelijk als fixeermiddel.  En toen mocht het ineens weer wel.  Het heette Celfix OX en is qua samenstelling exact gelijk aan wolmanzout.  Het mocht tot begin 2017 legaal verkocht worden.  Toch weer 13 jaar lang. Legaal. 

Het is nu 2021 en het is nog steeds overal te koop.  En niemand doet wat. 

2) Dat risico is extreem groot.

3) Chroom-6 is gestoord kankerverwekkend.  In een kuub hout zit ongeveer 8 kilo van dat spul.    8 kilo. 

Ik heb hier alles,  maar dan ook echt álles verwijderd.  15 jaar geleden al.  Heb het spul nooit meer aangeraakt en mijn kinderen zijn er nooit mee in contact geweest. Sinds ze kunnen praten weten ze dat ze groen hout never nooit aan mogen raken.

Wat een ander doet moet hij of zij zelf weten. 

Dat is een goede vraag.   De groene kleur komt door het koper II oxide, één van de drie bestanddelen van het impregneermiddel.  Na verloop van tijd wordt de kleur wat minder groen maar het blijft redelijk goed herkenbaar.

Wil je het echt zeker weten, er zijn testkits te koop, deze zijn helaas niet goedkoop.

Bedankt voor de reacties,

Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat het niet heel onschuldig is. Ik ga alle paaltjes in volle grond uitgraven en vervangen door douglas paaltjes en ook de kas maken van Douglas paaltjes. De schutting laat ik voorlopig wel staan in verband met beperkt contact met de grond en beperkt budget. Maar dus zeker iets om overna te denken als ik die tzt ga vervangen.

Je zou voor tropisch hardhout kunnen kiezen, Angelim Vermelho heeft een levensduur van 20 jaar bij grondcontact, schijnt.

Angelim is leuk, maar Azobé is leuker.

Angelim stinkt echt verschrikkelijk, het meurt naar stront. Jarenlang. Vooral bij nat weer.  En bij nat weer bloedt het hout vreselijk.  Tien keer zo hard als merbau.

En het is ook nog veel duurder dan Azobé.

Ik wil die rommel niet in mijn tuin.  

Angelina vermelho is goedkoper dan Azobe. Het heeft een grotere duurzaamheid dan Azobe.  En het trekt niet zo krom als azobe. De geur merk je buiten niet. Ik weet niet of het erg bloedt maar er zit hier toch tuingrond onder. Ik heb hier bijna alles in de tuin van dat hout. Rommel is het zeker niet. 

Mooi man, hout.  Erg persoonlijk blijkt maar weer ;)

Ik vond het echt stinken en het geeft enorm af wanneer nat.    Qua prijs heb je gelijk: ik loop nog met prijzen van tien jaar geleden in mijn hoofd. Ik zie zojuist dat Angelim stukken goedkoper is geworden.  Houthandelaren rekenen dezelfde prijs tegenwoordig voor beide soorten zie ik net. 

Ik vind het echter nog steeds rommel qua stank en bloeden :)  Qua duurzaamheid zit het wel goed, net als Azobé. Is allemaal duurzaamheidsklasse 1.   Mijn buurman is timmerman en maakt veel vlonders.  Hij gebruikt enkel Azobé.  Ook zet hij Azobé palen zo in de beton. 

Azobe is alleen klasse 1 bij watercontact, anders is het klasse 2. Daarom kies ik voor die prijs liever voor angelim vermelho in de tuin, als het om grondcontact gaat.

Een kas en een steunbalk kun je verankeren met tropisch hardhout. Voor een boompaal is dit hardhout minder geschikt want het komt moeilijk weer los. De eerste 20 jaar 😋