Jump to content

droogtebestendig en (half) schaduw sierplanten

hebeentuin
 Share

Recommended Posts

beste lezers,

Hebben jullie nog suggesties? Ik heb twee mooie grassen gevonden maar verder staat er bij schaduwplanten meestal wel natte of humusrijke grond. Ik zit hier op een zandgrond onder een groot bladerdak van eikenbomen. Dus het is best droog en ik wil niet constant blijven wateren. Wellicht weten jullie een geschikte plant.  Gras vind ik wel leuk, we willen een alternatief stukje maken, misschien ook met bamboe en wat stenen her en der. Maar bloemen en wat groens is altijd mooi.

alvast bedankt.

Deze bloemen kunnen goed tegen droogte en schaduw, wellicht dat dit iets voor je is:

1- De Astrantia

2- Anemone nemorosa

3- Varen

4- Hydrangea macrophylla (Hortensia)

5- Thalictrum (Ruit)

Misschien dat er hier iets voor je tussen zit. Deze planten / bloemen hebben weinig onderhoud nodig wat perfect is in de schaduw. 

Posted (edited)

Ik zeg uit mijn hoofd heuchera. Ik heb een mooie Caramel staan. Ik heb droogte maar overal zon, dus verder weinig suggesties. Misschien astilbe nog, mooi blad. 

Verder kun je op stepables.com bodembedekkers zoeken die droogte en schaduw verdragen. Op de hoofdpagina klikken op 'dry shade'.

Ik heb op mijn enige schaduwplek puschkinia libanotica geplant en die lichtblauwe bloemetjes vallen in het voorjaar mooi op in de schaduw. Kan ik dus ook aanraden.

Edited by fre3ke

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Mijn ervaring is dat Astilbe en Hosta toch redelijk veel water nodig hebben op zandgrond in halfschaduw-schaduw. Ze overleven wel maar zien er dan eerder zielig dan mooi uit.

Heuchera en anemonen doet het hier ook goed bij halfschaduw en redelijk droog.

Bedankt voor de reacties. Ik neem ze mee. Binnenkort ga ik even langs het tuincentrum en kies er twee uit.

Ondertussen heeft mijn vriendin gisteren bij de LIDL enkele grassen meegenomen die ook in halfschaduw kunnen. Ik moet ze verder nog even googelen.