Jump to content

Voorstellen: boerinnetje in spé

boerinnetje
 Share

Recommended Posts

Ja,de zomers zijn inderdaad langer en droger en zonniger, gemakkelijk tussen de dertig en de veertig graden ,meestal heb je in maart al echt aardig mooi weer en in oktober was het dit jaar ook heel lang nazomeren. de winters daarintegen kunnen echt heel erg koud zijn (-20 graden),maar wel kort.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat zit met ijsheiligen in hongarije,ga ik zeker navragen. Ik ben van plan om gewoon een beetje mijn buren in de gaten te houden,die weten het wel en inderdaad: tomaten en paprika's doen het heel erg goed daar....

Hongaarse groeten van Linda

Dan moet je je oogst maar opsturen naar mij want ik had wel 2 pepers en 1 paprika die nu in de vensterbank staat...hij groeit wel een beetje nog

Maar ik was een beetje te laat met alles en het was gewoon een slechte zomer!

Maar hier kunnen paprika's, aubergines, pepres en tomaten enzo pas na half mei naar buiten omdat hiervoor er nog kans is op nachtvorst.

Zoals ik het begrepen heb beginnen de meeste in februari/maart met voorzaaien van paprika en peper omdat dit trage groeiers zijn.

Tomaten groeien sneller dus eind maart/begin april is denk ik een beetje het gemiddelde.

Vandaar dat ik dacht dat het, als je ook dit soort dingen gaat zaaien, het wel handig is om te weten vanaf wanneer de kans op vorst er niet meer is en je dus kan gaan zaaien. Misschien is het bij jullie veel eerder warm en kan je gewoon buiten zaaien.

Courgette is ook een snelle groeier trouwens. De meeste hebben we aardig wat ruimte nodig en ook veel water en voeding.

Ik heb een courgette die gaat ranken/klimmen en zo minder ruimte nodig heeft (long green trailing) Nou ja, als je hem tegen een klimrek laat groeien natuurlijk.

Ik denk dat mini pompoentjes en gewone pompoenen natuurlijk wel een beetje hetzelfde verhaal hebben als courgette. Groeien ook best snel en flink!

En Courgette soep is heerlijk! 1 Plant geeft meestal best veel vruchten dus denk ik dat je als je er meer dan 2 neer zet echt te veel krijgt...die ruimte kan je dan beter weer gebruiken voor andere groenten!

Sla kiemt niet goed als het warm is en schieten dan snel in het zaad. Dus ook met sla moet je even kijken of het niet net anders is dan hier in Nederland... Ik denk dat sommige dingen bij jou gewoon net wat eerder kunnen En sla in 40 graden...krijg je stoofsla

Misschien een ideetje om dat soort gewasjes iets meer in de schaduw te zetten?

Verder gewoon proberen! Volgend jaar heb ik veel meer vakjes dan dit jaar en ook een hoop onbekende groenten enzo...er gaat huis wel iets mis denk ik. Maar we zien het allemaal wel! Je leert er sowieso van

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Daarnaast vermoed ik ook dat de meeste Hongaren op de traditionele manier hun groente zullen telen! Daar is natuurlijk niks mis mee getuige de oogst die jij gezien hebt. Ik zie het hier ook bij de oudere garde op ons complex een goede rijke oogst, maar ook iedere winter zie ik ze krom lopen na al het gespit en in de zomer staan ze de hele dag met een schoffel in de hand. Nieuwe technieken die je hier eventueel zou kunnen leren zijn dus niet op voorhand beter voor de oogst maar in ieder geval wel beter voor een minder arbeidsintensieve tuin en daar valt heel wat voor te zeggen, ik zweer er bij: mijn schoffel en spade komen maar zelden uit mijn gereedschapskist!

Even a broken clock is right twice a day

Maak je geen zorgen dat je tuin in het niet valt hoor, ik heb ook maar een normaal standaard formaat achtertuintje en er zijn hier genoeg mensen die alleen een balkon of minder hebben en toch de leukste en meest bijzondere dingen kweken.

Genoeg inspiratie is hier op te doen in ieder geval.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.