Jump to content
Sign in to follow this  
muls80

Balkon irrigatie regenton, geen buitenkraan

Recommended Posts

Ik heb een overdekte hoek in de tuin met tomaten en aardbeien in emmers. Die wil ik automatisch bewateren met regenwater. Ik heb daartoe de druppelaars van de foto (van https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/2295/watergeefsysteem-20-druppelaars) op de regenton (die staat op 30 cm verhoging) aangesloten, maar iedere dag raakt er wel weer een verstopt, blijkbaar zelfs van lichte verontreiniging. Ik filter mijn regenton met een dikke panty, en voor de druppelaars zit ook nog een filtertje. Blijkbaar is dat niet genoeg. Toch is regenwater mijn enige bron hier. 

Hoe doen anderen dat hier? Beter filter? Andere druppelaars?

Ik heb ook zitten denken aan een pompje met arduino, heb ik nog liggen. Dan heb ik iets meer waterdruk. Maar ik weet niet wat voor druppelaars ik daar dan weer op aan moet sluiten. 

download.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

Ik heb die dingen ook en ook hetzelfde probleem. Ik zet ze nu op flink veel druppelen zodat het door blijft spoelen. Maar dan laat ik het een paar uur of een halve dag aan staan en dan weer een dag of 2 niet. Zo hoef ik toch niet met een gieter te gaan zeulen. 

Groetjes,

Bram

Posted (edited)

oja, de druppelaars: ik heb de oude, zonder rode ring

werken idd een maand of 1,5 en dan moet ik ze schoonmaken, ook twee filters: panty en dat filtertje met schuim dat erbij hoort

problemen hier zijn soms: piepkleine slakjes, alg na een maand, drijvertje van binnen gaat wel eens lekken dus dan blijft ie flink doorlopen

dat fix ik met een beetje siliconenkit

schoonmaken doe ik met een stevige azijnoplossing, naspoelen met water met spiritus

ik gebruik ze alleen in vakanties, voor max 6 weken, alleen met regenwater in een ton van 1 m hoog

Edited by RobO

Op 26-5-2021 om 17:35, RobO zei:

Heel cool! Waarschijnlijk niet te krijgen via mijn lokale tuincentrum, maar toch mooi idee.

23 uren geleden, AshaiRey zei:

Ik heb die dingen ook en ook hetzelfde probleem. Ik zet ze nu op flink veel druppelen zodat het door blijft spoelen. Maar dan laat ik het een paar uur of een halve dag aan staan en dan weer een dag of 2 niet. Zo hoef ik toch niet met een gieter te gaan zeulen. 

Dat is wel een goede tip. Ik denk dat ik een jerrycan hoog ga zetten, daar deze druppelaars op aan sluit. Ze inderdaad zoals je zegt voluit laat druppelen. En dan vanuit de ton iedere dag een paar liter de jerrycan in pompen met een arduino.