Jump to content

Compostwormen buiten houden

Teunboon
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Afgelopen jaar heb ik een wormenpopulatie in huis gehaald die het vooralsnog goed doen. Nu de moestuin klaar is en de compostplek ook, wil ik ze naar buiten verhuizen zodat ik naast reguliere compost ook gewoon kwalitatieve mest zelf kan vervaardigen.

Ik heb hiervoor een grote 200L plastic compostbak (zon traditionele groene) met schuif voor en deksel met luchtgaten. De onderkant is echter open.

Doe ik er verstandig aan om de onderkant af te sluiten ivm weglopen wormen? Of kan ik die open laten en blijven ze lekker in de bak omdat er altijd te schaften is? Iemand daar ervaring mee?

C144DE7C-0C4C-4DBD-8F23-9B3F515D3E56.jpeg

Edited by Teunboon

Bij mij blijven de mestwormen in mijn aan alle kanten open compostbak aanwezig zo lang de omstandigheden goed zijn.

D.w.z. vochtig, genoeg te eten en niet te warm.

Heb ik net er uit gespit dan komen de merels een maaltje halen maar er zijn er genoeg.

• Like 2

Daar zou ik me totaal geen zorgen over maken. De hoeveelheid wormen hangt af van de omstandigheden, ze passen dit zelf aan aan de hand van de beschikbaarheid van voedsel. Als het goede omstandigheden zijn, breiden ze vlug uit en komen ze vanzelf in het vat. Zou er dus geen werk insteken. Ik probeer gewoon te zorgen voor goede compostomstandigheden (hoeveelheid bruin - groen, licht vochtig, af en toe beluchten) maar doe niets speciaals voor de wormen in mijn compostton.

Heb ook wel nog een wormenbak voor de wormenpis te kunnen gebruiken als plantenvoeding.