Jump to content

Nieuwe kippen eten niet....

RoosDeTuinier
 Share

Recommended Posts

Ik heb gisteren 2 nieuwe en gelijk mijn 1e kippen gehaald bij hoogendoorn in stolwijk. Nu willen ze de legkorrel(deli nature) niet opeten...😔  ik geef wel graan tussendoor maar ben dan toch bang dat ze niet genoeg eten ,ze zijn 18 weken . Moet ik ander voer halen? Het gaat om een araucana en een welsumer kriel.

20210529_205418.jpg

• Like 1

Kippen moeten altijd even wennen. Ze zullen waarschijnlijk nog weinig meer doen dan in hun hok zitten. Dan eten ze bij gratie des Gods iets heerlijks en laten ze alles verder voor wat het is. Komt echt wel goed hoor. Zou me geen zorgen maken.

Leuke kipjes ook. Het gaat ze vast heel goed bevallen!

• Thanks 1

Welk voer kregen ze daar bij de fokker? Waarschijnlijk legmeel? Wij kochten een kleine 4 weken geleden ook kippen en zij waren legmeel gewend dus daar heb ik meteen maar een zak van meebesteld. Normaal voeren wij ook korrels. Ik ben het voer toen al meteen gaan mengen en ze pikten mooi om de korrels heen. Na een paar dagen aten ze de korrels ook en nu krijgen ze niet anders. 

• Like 1
  • Thanks 1

Wij hebben sinds 3 weken voor het eerst kippen, 3 stuks van enkele maanden oud. Wij gaven ook eerst hetzelfde voer als de kweker en mengen steeds meer eigen voer erdoor, raadde men aan. Ging vlot.

Bij ons wouden ze de eerste vier dagen niet in hun hok, dus moest ze pakken en in het hok zetten s'avonds. Ondertussen gaan ze vanzelf ( waarschijnlijk ook omdat ze dan ook altijd 50% van hun eten krijgen).

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Goeie tips. Lukt t al een beetje met een mengsel van meel en korrel Roos. 

Btw: Met graan tussendoor moet je een beetje oppassen. Dat vinden de meeste kippen veel lekkerder dan volledig voer (meel of korrel). Maar graan is mn bedoeld als bijvoer voor kippen de de hele dag kunnen scharrelen in vrijloop of een mega grote ren met plenty groen en insecten. Als je te veel graan geeft zonder dat ze veel in het groen scharrelen krijgen ze niet alle voeding binnen die ze nodig  hebben (mineralen/vitaminen) . Je kippen kunnen dan ook te dik worden en ik heb van meer ervaren kippenhouders dat ze dan ook minder goed  leggen. 

Nog meer ongevraagd advies voor wie daar op zit te wachten: Legmeel en legkorrel is ontwikkeld voor leghennen (in de industrie). Er zit soms veel kalk in en is minder geschikt voor een gemengde groep kippen en (sier)rassen die maar minder eieren leggen . Tot 2,5% kalk met grit er naast is dan beter. Kijk dus even op de zak wat er in zit en let op dat het voer nog vers is. 

• 2 weeks later...

Hier krijgen ze korrels als hoofdvoer en granen als extra, anders zoeken ze te eenzijdig uit en komen tekort. Gezien we de grootste en zwaarste vleesrassen hebben, moeten ze net als kalkoenen heel veel eiwit hebben. Gekookte eieren voor de eiwitten en vetten extra, zo ook de kuiks en jonge kips. Insekten zijn goed, die sscharrelen ze zelf de hele dag.

• Thanks 1

De keukentuin is de kleine groene oase van de keuken ...

Ik geef wel meel en inderdaad, de lekkere stukjes worden er uit gepikt. Wat overblijft meng ik met water, een beetje yoghurt en een scheutje appelazijn ( of soms iets anders). Dat papje eten ze dan wel weer. 

• Thanks 1