Jump to content

Bloedluizen preventief

cedricm
 Share

Recommended Posts

Sinds vorig jaar heb ik twee nieuwe kippen. Vroeger duidelijk veel last gehad van bloedluis, met bijgevolg weinig eieren in de zomer en uiteindelijk zelf sterfte van kip.

Vorig jaar heb ik het kot van binnen helemaal wit geschilderd. Na wat lezen ben ik sinds een tweetal maanden begonnen om in een fles water van 1.5l een koffielepel knoflookpoeder te mengen. Het kot riekt toch heel goed naar knoflook :) Heeft er hier iemand ervaring mee? 

Het dak van het kippenhok volledig open zetten overdag zodat er veel licht binnen kan. Eventueel ook preventief werken tegen de bloedluis?

Verder bestaat er ook witkalk en tabakstro. Zou dit een meerwaarde zijn?

Iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardjes als het gaat over bloedluizen. Ik kan wel iets zeggen over wat ik doe ter voorkoming van bloedluizen. Maar als je een ernstige uitbraak hebt zul je zwaardere middrleny in moeten zetten denk ik zo. 

De knoflook is vooral prima in het drinkwater (een aantal weken). Permanent schijnt  t weinig zin te hebben. Ruikende lavendel  en tabakstelen schijnen ook preventief iets te helpen. Heel veel licht en lucht , zeker in de zomermaanden is heel goed. Daar houden de rode bloedmijten niet van. 
Met veel, bedoel ik ook echt veel.  Je kunt de gehele zuid en oostkant voorzien van voliere-gaas zodat het binnen extreem luchtig is. 
Zand op de bodem van het hok is beter dan strooisel.  

En verder gebruik ik diatomeeënaarde. Dat is makkelijk te googelen als je dasr meer over wil weten. Ik gebruik dat gemengd met zand  in de zandbadderplek en als ‘verfpapje’ op de plekken waar rode bloedluizen zich kunnen verstoppen: kieren in het hout,  zitstok, de wand rondom de zitstok, in de legnesten en ik leg een dun laagje zand met diatom onder de strooisellaag  in de legnesten. 

Oh. En als laatste kun je een rolletje beschuitpapier vastmaken onder de zitstok om in de zomer wekelijks te monitoren of er al een paar bloedluizen in het hok zitten. Dan kun je ingrijpen (schoonmaken etc.) voor je een plaag krijgt. 

succes! 

• Like 1

• 1 month later...

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image